بخندیم یا بگرییم؟!

هرساله با آغاز برداشت محصولات زراعی بخش قابل‌توجهی از این محصولات در مراحل مختلف به‌صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شود که این موضوع ضرر و زیان اقتصادی بسیاری برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

" کیارام " تنها روستای کشور که امسال دو نوبت برداشت گندم داشت + تصاویر

به گزارش گلستان24، هدر رفت گندم به هنگام برداشت با توجه به فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلاتی همچون کمباین و وسایل حمل محصول مانند کامیون، یکی از مشکلات اساسی کشاورزان شهرستان گالیکش است زیرا که برای کاهش ضایعات محصول گندم به‌عنوان یک محصول راهبردی به هنگام برداشت باید توجه ویژه صورت گیرد.

کیارام

برداشت محصول استراتژیک گندم از اواسط خردادماه در مناطق دشت گالیکش آغاز و تا اواسط تیرماه در روستاهای کوهستان این شهرستان ادامه دارد.

امسال پس از پایان زمان برداشت گندم در روستای کوهستانی کیارام از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش به دلیل هدر رفت این محصول توسط کمباین، گندم‌های ریخته شده در زمین کشاورزی سبز شده و حال قابل‌برداشت است.

با دیدن این سطح از گندم به خوشه نشسته دررویش دوباره با توجه به وجود فصل گرما و اینکه دانه‌ها هدررفته روی خاک قرار داشته‌اند با خیال اینکه یک‌سوم از آن‌ها سبز شده باشد می‌توان به میزان گندم‌های هدررفته پی برد.

به اعتقاد کارشناسان حدود ۱۰ درصد محصول قبل از برداشت، حین برداشت، حمل و انبارداری در گلستان به هدر می‌رود و این میزان در شهرستان گالیکش به عقیده کشاورزان و کارشناسان بیش از این مقدار است درحالی‌که میانگین این هدر رفت در کشور 4 درصد برآورد شده است که ممانعت از این دورریز در گلستان نیاز غذایی مردم یک استان کم‌جمعیت را در کشور تأمین خواهد کرد.

در شهرستان گالیکش امسال 70 هزار تن گنبد تولید شد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت آن به عقیده کارشناسان 7 هزار تن دورریز دارد که بخش عمده آن حین برداشت و توسط کمباین‌ها صورت می‌گیرد.

اکنون از بین کمباین‌های استان ۵۰ درصد بیش از ۲۰ سال عمر، ۲۸ درصد بین ۱۳ تا ۲۰ سال و ۲۱ درصد زیر ۱۳سال عمر دارند که این مسئله ریزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت را افزایش می‌دهد.

این میزان دورریز توسط کمباین‌ها در صورتی انجام می‌شود که فرماندار گالیکش در شورای برداشت محصولات کشاورزی این شهرستان از ادارات ذیمدخل خواسته بود از ورود کمباین‌های فرسوده به شهرستان جلوگیری و بر روند مراحل برداشت نظارت داشته باشند.

کارشناسان فنی جهاد کشاورزی قبل از برداشت محصولات از طریق نظام‌مهندسی استان تمامی کمباین‌های منطقه را مورد بازدید و معاینه فنی قرار می‌دهند و طی آن 24 قطعه اساسی کمباین‌ها ازجمله تیغه برش‌ها، درزبندی‌ها، هد کمباین و گلو تغذیه ولوله تغذیه و موارد دیگر کمباین‌ها را بازدید می‌کنند اما آن‌گونه توجه و نظارتی پس از بازبینی اولیه توسط کارشناسان بر روند کار کمباین‌ها انجام نمی‌گیرد که نتیجه آن دورریز بیش‌ازحد دانه‌های گندم در شهرستان گالیکش است.

امسال در گالیکش 150 کمباین و حدود 20 دروگر دستی عملیات برداشت محصولات زراعی را انجام دادند.

nilkooh1941 1

nilkooh1941 1

nilkooh1941 1

nilkooh1941 1

منبع : نیلکوه

 

ارسال نظر

آخرین اخبار