برنامه هدفمند تعریف شود

تاسیس شهرداری مستقل برای بافت تاریخی گرگان و تدوین برنامه چندساله برای احیای بافت از مباحث مطرح شده در کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گرگان بود.

بافت تاریخی گرگان نیازمند شهرداری مستقل

به گزارش گلستان24،صدو پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه و عمران با موضوع گزارش شهرداری در رابطه با برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در بافت تاریخی گرگان شامگاه سه‌شنبه در گرگان برگزار شد.

محمدرضا سبطی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهرداری گرگان در این جلسه گفت: بافت تاریخی ما گنجینه‌های ما در شهر است. در هر شهری بافت تاریخی بی‌بدیل بوده و در زمانی نه‌چندان دور مدیریت شهری باید به سمت توسعه پایدار برود.

وی بابیان اینکه توسعه پایدار دو بخش مجزا دارد، اظهار کرد: یک بخش مربوط به جذب پویایی اقتصاد شهری و بخش دیگر مربوط به جذب توریست و استقرار آن است که در این بخش می‌توانیم از طریق جذب توریست در بافت تاریخی درآمدزایی داشته باشیم. در همین رابطه لازمه آن داشتن نگاه ۱۵ ساله و برنامه پیوسته در راستای ماده ۱۵۶ در قانون برنامه سوم توسعه است.

سبطی در ادامه گفت: در شورای دوم اتفاق خوبی رخ داد و ما برای بافت تاریخی شهردار داشتیم اما به دلایلی متوقف شد باید پایه فکری ما این باشد که برای بافت تاریخی شهرداری تأسیس شود که متفاوت از دیگر شهرداری‌ها باشد.

در ادامه معاون عمرانی شهرداری گرگان به ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری پرداخت و گفت: بافت قدیم گرگان حدود ۱۴۰ هکتار دیده‌شده که وسعت زیادی دارد و بااین‌حال شهرداری می تواند درزمینهٔ خدمات شهری، عمرانی، حفظ و نگه‌داری و پیگیری برای بهسازی را انجام دهد.

روند قانونی برای تخریب خانه‌های تاریخی

علی‌رضا حاج محمدعلی با اشاره به بخش خدمات شهری اظهار کرد: سازمان‌دهی بافت نعل‌بندان، بهبود عبور و مرور ترافیک، پیاده‌روها در دستور کار بوده و با توجه به ساختمان‌های فرسوده که خطر ریزش برای آن‌ها وجود دارد حدود ۱۰۰ مورد اخطار داشتیم و ازآنجایی‌که مالکان آن‌ها سخت پیدا می‌شوند روند قانونی برای تخریب خانه ها راپیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش عمرانی گفت: پیاده‌روسازی، آسفالت، احداث کانال و جدول‌سازی برای مناطقی که با نفوذ آب در پی ساختمان مجاور روبه‌رو بوده‌اند و ساماندهی نعل‌بندان که بعد از سال‌ها نظم در آن برقرارشده از جمله فعالیت های انجام شده است.

معاون عمرانی شهرداری گرگان ادامه داد: در رابطه با حمام کاسه گران اقدامات پیشگیری از جرم انجام‌شده چراکه این محل مکانی برای تجمع اشرار بود و طی بازدیدی که انجام شد با دستور قضایی تصمیم به تخریب حمام کاسه گران گرفته شد.

حاج محمدعلی تصریح کرد: قرار بر این شد بعد از تخریب حمام کاسه گران به ساخت پارکینگ اقدام کنیم اما خوشبختانه ۴۸ ساعت قبل از تخریب میراث فرهنگی این مکان را تخلیه و فضای فیزیک سه‌بعدی حمام را مشخص کرد که با بازدیدی که انجام شد متوجه شدیم فضای خوبی است و میراث فرهنگی قول داد با جذب اعتبار این مکان را درست کند.

وی افزود: جمع‌آوری قفس‌ها و غرفه‌های توری که در محدوده سقاخانه حضرت ابوالفضل بود را آزاد کردیم، آب‌نما و مبلمان شهری در دستور کار قرار دارد. همچنین زمینی در ضلع غرب محوطه که در آن مکان والیبال بازی می‌کنند در نظر داریم که با حفظ کاربری زمین ورزشی و سرویس بهداشتی ایجاد شود.

حاج محمدعلی گفت: در محدوده رسالت ۱۷، ۲۲ و ۲۳ خیابان‌های اطراف مصلی را آسفالت کردیم و هدایت آب‌های سطحی و لایروبی کانال آب زیر خانه‌ها انجام‌شده است.

معاون عمرانی شهرداری گرگان در رابطه با فعالیت‌های انجام‌شده در بحث فضای سبز گفت: جمع‌آوری نابسامانی‌های بصری در بافت قدیم ازجمله کارهایی بود که انجام شد. نشست متعدد برای احیای طرح آرمانی محله نعل‌بندان داشتیم و کسبه همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

شهرداری و میراث برای مرمت نعلبندان مذاکره کنند

وی افزود: می‌طلبد شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی وارد مذاکره شوند اما فعلاً میراث فرهنگی به دلیل نداشتن بودجه استقبالی نکرده است. البته شهرداری معتقد است تا این مکان را به سمت اصالت اولیه ببریم، جداره‌های اطراف را بهسازی کنیم. کسبه هم دنبال سردر نعل‌بندان و سقف بازارچه هستند، اما میراث با این امر مخالفت می‌کند.

حاج محمدعلی افزود: برای احیای معماری نعل‌بندان می‌طلبد میراث با جد وارد شود، بودجه گذاری کند گرچه در این زمینه ما با میراث فرهنگی اختلافاتی داریم به‌طور مثال میراث فرهنگی کف گذاری ما را قبول ندارد و معتقدند قلوه‌سنگ‌هایی باید ساخته شود و به‌عنوان کف‌پوش کار شود اما چون آن منطقه محل عبور اقشار مختلف با سنین مختلف است امن نیست و ما این را قبول نداریم.

وی گفت: میراث فرهنگی بادید وظیفه سازمانی برای حفظ اصالت و شهرداری با بحث رفع خطر، تردد و تسهیل در عبور و مرور به این موضوع می‌نگرند.

معاون عمرانی شهرداری گرگان اظهار کرد: اگر خواهیم در بافت تاریخی به نتیجه خوبی برسیم باید تمامی دستگاه‌ها پای‌کار بیایند و سازمان برنامه‌وبودجه سهمی برای بافت تاریخی بودجه ای در نظر گرفته بگیرد.

وی گفت: متأسفانه بحث سیمای بصری سازه در بافت تاریخی جواب نمی‌دهد چراکه پایداری سازه‌های ما درخطر است و برای آن یک پروسه پنج‌تا ۱۰ ساله نیاز دارد.

فائزه عبدالهی دیگر عضو شورای شهر گرگان گفت: کانال بافت تاریخی نیاز به ویرایش دارد و شورا در بحث بودجه‌های عمرانی باید طرح تفصیلی را پای‌کار بیاوریم.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم شهر گرگان را به‌غیراز وضعیت جغرافیایی و طبیعی برجسته کنیم باید بافت تاریخی را در طرح تفصیلی پررنگ کنیم.

مسئولیت بافت تاریخی بر عهده میراث است

ناصر گرزین، عضو شورای شهر گرگان در این جلسه گفت: شورا نتوانسته طرح واحدی برای بافت تاریخی به‌عنوان میراث ارزشمند شهر گرگان کاری انجام دهد و تاکنون شاید شهرداری کارهایی انجام داده است. اما این کارها بر عهده میراث است.

وی تأکید کرد: گرگان با قدمت هفت‌هزارساله باید مکانی برای گردشگری باشد، در حال حاضر بخش‌هایی از بافت تاریخی بدون سکونت است که نسبت به آن باید فکر اساسی انجام داد، البته گرچه بافت تاریخی ما احیا شد اما آن چیزی که قرار بود اتفاق بیفتد رخ نداد و باید تلاش کنیم به این امر نگاهی چهارساله داشته باشیم.

گرزین گفت: از گردشگرانی که به نهارخوران مراجعه می‌کنند ۱۰ درصد آن‌هم به بافت مراجعه نمی‌کند و باید فکری به حال این وضعیت کنیم.

علیرضا پزشکپوردیگر عضو شورای شهر بابیان اینکه بافت تاریخی گرگان کم‌نظیر است، گفت: این بافت سایه به سایه کاشان، یزد و اصفهان حرکت می‌کند حتی ازنظر برخی ویژگی‌ها از بافت تاریخی این شهرها سرتر است.

وی به بیان ویژگی‌های بافت تاریخی گرگان پرداخت و گفت: این بافت به‌هم‌پیوسته و شامل محلات مختلف است، هرچه شهروند احتیاج دارد مثل بازار، مکان مذهبی، تکیه، حسینیه، در این محل به آن دسترسی دارد، همچنین مکانی برای اجتماع وجود دارد و تمام امکانات توسط باریکه‌ای به هم متصل شده است.‌

پزشک پور ادامه داد: لازم است برای این بافت مخصوصاً تکایا، مساجد و خانه‌هایی که وجود دارد جداره سازی انجام شود. علاوه بر نورپردازی مناسب تلاش کنیم همانند شهرهای تبریز و رشت پیاده راه ایجاد کنیم.

اسدالله کبیر، دیگر عضو شورای شهر گرگان گفت: تلاش کنیم هرساله بودجه‌ای برای خرید خانه‌های قدیمی در نظر بگیریم و به‌عنوان خانه فرهنگ و یا یک مهمان‌پذیر استفاده کنیم تا توریست‌ها هم بتوانند حضور در این خانه‌ها وزندگی در آن مکان را تجربه کنند.

علی کلاتی هم در ادامه گفت: باید بررسی کنیم تا مشخص شود علت خروج شهروندان از بافت تاریخی چیست، به‌احتمال‌زیاد نرساندن خدمات شهری، رفاهی، ورزشی و امثال آن در این امر بی‌تأثیر نبوده است.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار