فرماندار گرگان:

فرماندار گرگان گفت: مردم غیور و خداجوی گرگان بعد از اسائه ادب رژیم پهلوی به حرم مطهر رضوی در 5 آذر 57 با غسل شهادت به میدان آمدند و 14 شهید برای حراست از حرم تقدیم اهل بیت(ع) کردند.

شهدای قیام 5 آذر گرگان نخستین شهدای مدافع حرم بودند

به گزارش گلستان24،سیدعباس حسینی، فرماندار گرگان، پیش از ظهر امروز در مراسم ادای احترام به شهدای 5 آذر گرگان که در بیمارستان مزین شده به نام این شهیدان برگزار شده بود، گفت: قیام خونین 5 آذر گرگان از سه منظر ملی، استانی و منطقه ای از قداست ویژه ای برخوردار است.

وی دستور تشکیل بسیج مستضعفین را یک سال پس از واقعه 5 آذر گرگان یک تقارن مبارک خواند و افزود: این قداست ها مسئولیت ما را در گرایمداشت یاد و نام و خاطره شهدای قیام خونین 5 آذر سنگین تر می کند.

حسینی به بیان واقعه تاریخی شکل گیری این قیام اشاره و خاطرنشان کرد: شروع این قیام پس از اسائه ادب رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) و به شهادت رساندن چند تن از زائران آن حضرت در سال 57 شکل گرفت.

فرماندار گرگان تأکید کرد: با برخی از جانبازان این قیام و یا خانواده 14 شهید والامقام این قیام که صحبت می کنیم می گویند آنها به قصد شهادت رفته و غسل کرده بودند، این افراد که به قصد حراست از حرم مطهر رضوی زبان به اعتراض گشودند و سینه در برابر گلوله های رژیم طاغوت سپر کردند مانند رزمندگانی هستند که امروز برای دفاع از حرم زینب(س) می جنگند و از این حیث شهدای قیام 5 آذر گرگان نخستین شهدای مدافع حرم بودند.

وی تصریح کرد: آمدن به صحنه مردم گرگان فقط بر مبنای احساسات نبود بلکه اعتقادی قوی و غیرتی دینی بود که سرمای سال 57 را با اهدای خون خود بهار کردند.

حسینی با بیان اینکه بیمارستان 5 آذر گرگان در زمان جنگ با حداقل امکانات و پزشکان پایگاه جانبازان و مجروحان بود، افزود: شهادت یکی از خداجویان در محوطه این بیمارستان و تغییر نام آن به نام مبارک شهدای 5 آذر یادآور قداست آن روزهاست که ان شاءالله با توسعه فضای این بیمارستان این یاد و نام ها همیشه زنده بمانند.

فرماندار گرگان همچنین اذعان کرد: قیام 5 آذر فقط مختص گرگان نیست و مردم شهرها و روستاهای اطراف نیز در آن شرکت داشتند، این قیام خونین مدتها مظلوم واقع شده بود که الحمدلله با ثبت در شورای عالی انقلاب فرهنگی قداستش برای همگان روشن شد.

حسینی در پایان به اجلاسیه 4000 شهید والامقام استان گلستان اشاره کرد و گفت: امید است با همکاری همه فضای شهر شهدایی شود و فضای تقدیر از جانبازان و ایثارگران فراهم آید.

منبع:پاسرو

ارسال نظر

آخرین اخبار