وزش باد در گلستان از سمت غرب این استان شروع شده و با سرعتی بالغ بر 60 کیلومتر استان را تحت تاثیر خود قرار داده است در حالی که بخشی از جنگل‌های این استان شمالی در شرق می‌سوزد.

هجوم تندباد بر حریق جنگل‌های گلستان

به گزارش گلستان24،شاید این بدترین خبر برای مناطقی از استان باشد که اکنون در حل دست‌وپنجه کردن با حریق هستند و ناخواسته این وزش ممکن است بر شدت حجم زبانه‌های آتشی که در حال برافروختن است بیفزاید.

اگر چه بر اساس گزارش اولیه حکایت از حریق 20 هکتار از جنگل شهرستان گالیکش در «لووه» است اما اخبار دیگر گویای حریق در 40 هکتار از جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت منطقه است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به شروع حریق جنگل‌ در گلستان از روز گذشته گفت: از صبح دیروز، حدود 40 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان گالیکش در حال سوختن است.

*40 هکتار از مناطق جنگلی شرق گلستان در معرض حریق/ تشکر از نیروهای مردمی

 ابوطالب قزل‌سفلو در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شدت وزش بادی که از سمت غرب وارد شرق استان می‌شود، شرایط کنترل حریق سخت‌تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گرمای نسبی منطقه، کاهش رطوبت و خشک بودن برگ‌های دپو در منطقه جنگلی و احتمال بی‌احتیاطی انسانی موجب شده تا آتش‌ در شرق روستای «‌بش‌اویلی» روی دهد و بیشتر سطح جنگل را بسوزاند.

قزل‌سفلو تصریح کرد: شمال روستای «بش‌اویلی» گالیکش منطقه‌ای صخره‌ای با پوشش علفی انبوه توام با درختان پهن برگ‌ است که حریف حدود 40 هکتار از این منطقه را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: منطقه یاد شده صعب‌العبور است اما با وجود این مشکل تعدادی از محورهای آتش‌سوزی مهار شده و تنها در یک محور حریق همچنان ادامه دارد که همکاران این اداره کل در تلاش برای مهار آن هستند.

رئیس کارگروه اطفای حریق مدیریت بحران استان گلستان با قدردانی از نیروهای مردمی در منطقه اذعان کرد: حضور به موقع روستائیان منطقه، دهیاران و همه نیروهای منابع طبیعی در ساعات اولیه عملیات اطفای حریق ستودنی است.

قزل‌سفلو تصریح کرد: با توجه به تلاشی که انجام می‌پذیرد و با وجود وزش شدید باد تلاش خواهیم کرد حریق را مهار کنیم تا مانع از خسارت بیشتر به منابع طبیعی استان باشیم.

همچنین مدیر کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت جوی استان گلستان گفت: وزش باد اکثر مناطق استان را تحت تاثیر قرار داده است و در گرگان، سرعت وزش آن 60 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

نوربخش داداشی تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: میزان سرعت باد در دیگر شهرستانها تاکنون از 30 کیلومتر تجاوز نکرده است و انتظار می‌رود دامنه آن به سمت شرق گسترش یابد.

*افزایش آسیب‌پذیری جنگل‌های گلستان در فصل پائیز/ لزوم پایش بیشتر جنگل‌های منطقه

وی با اشاره به پیش‌بینی شرایط جوی استان خاطرنشان کرد: علاوه بر احتمال افزایش ابر توام با بارندگی پراکنده در سطح استان در نواحی شرقی نیز گاهی وزش باد نسبتا شدید و مه‌آلودگی هوا نیز محتمل خواهد بود.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با توجه به گزارش حریق، به فرمانداران مناطق شهر هماهنگی لازم به عمل آمد تا با هماهنگی دستگاه‌ها مانع از افزایش وسعت حریق در منطقه شوند.

صادق‌علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: گرمای زیاد پس از موج سرما و کاهش رطوبت، موجب شد تا جنگل‌های استان به ویژه در شرق آسیب‌پذیر شوند.

وی ادامه داد: بهترین مسیر برای جلوگیری از چنین رخداد تلخی، پایش بیشتر جنگل‌های این مناطق است تا بتوان مانع از بروز چنین اتفاقاتی و تشدید چنین رویدادی شد.

مقدم اذعان کرد: فصل پائیز، یکی از آسیب‌پذیرترین فصول برای منابع طبیعی استان است و باید برای پیشگیری و مقابله با حریق‌های احتمالی آماده بود تا حریق بیش از این، منطقه را در این بخش دچار مشکل نسازد.

وی با تاکید بر استفاده از توانمندی مردمی برای پیشگیری و مهار حریق‌های احتمالی تصریح کرد: بهترین بازوی منابع طبیعی و محیط زیست در فرآیند پیشگیری و مقابله،  مردم روستاهای مناطق جنگلی هستند که با توجه به نزدیکی منطقه و شناخت مناسب محیط می‌توانند در این برنامه این دو دستگاه را یاری کنند.

 جنگل همچنان در معرض حریق است هر چند گفته می‌شود آتش سطح این مناطق را تحت تاثیر هجوم خود قرارداده اما این موضوع مانع از آن نمی‌شود که نگران سوختن درختان این منطقه نشد.

از چند ماه گذشته نبود منابع مالی و اعتباری از جمله مشکلاتی است که از سوی دستگاه‌های متولی این بخش‌ها به آن پرداخته می‌شود، موانعی که مانع از برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه پیشگیری از حریق در مناطق جنگلی و منابع طبیعی استان است، مشکلاتی که نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری است تا حریق جنگل‌ها و صدمات آن را بیش از پیش جدی بگیرند.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار