مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از ثبت مهارت پخت نان الزویی روستای «فارسیان فرنگ» شهرستان گالیکش در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

پخت نان «الزویی» روستای فارسیان گالیکش در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد + تصاویر

به گزارش گلستان24، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: نان الزویی ازجمله نان‌های سنتی شهرستان گالیکش و روستای فارسیان فرنگ است که جهت مصارف روزانه یا پذیرایی از میهمانان در فصل بهار پخته می‌شود.

وی افزود: الزو گیاهی است شبیه پیاز با دانه‌ها و گل‌سفید رنگ، سرشار از کلسیم و ویتامین که به‌صورت خودرو طی ماه‌های اسفند و فروردین در رشته‌کوه‌های البرز می‌روید.

کریمی گفت: این نان از گذشته تا به امروز به‌صورت کاملاً سنتی تهیه و جهت مصارف روزانه یا پذیرایی از میهمانان مورداستفاده قرار می‌گرفت و گاهاً زنان روستا اقدام به پخت نان‌های سنتی به‌صورت گروهی و با همکاری فامیل مخصوصاً همسایه‌ها می‌کنند.

مدیرکل میراث گلستان اظهار داشت: فن پخت نان الزویی شهرستان گالیکش باهدف حفظ و تکریم آیین گذشتگان و با توجه به درخطر بودن شیوه پخت و رویکرد مردم در تهیه نان ماشینی و صنعتی به‌عنوان یک اثر میراث ناملموس ارزشمند توسط دفتر ثبت آثار استان، پرونده ثبت تهیه که این پرونده در جلسه ششم دی‌ماه سال جاری شورای عالی ثبت و تعیین حریم کشور که با دستور کار پرونده‌های میراث ناملموس تشکیل جلسه داده بود به‌عنوان یک مهارت آیینی در شیوه طبخ نان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

شایان‌ذکر است «ابوذر خسروی» پژوهشگر آداب‌ورسوم منطقه فارسیان با ارائه میراث این منطقه به اداره کل میراث فرهنگی گلستان موجبات ثبت آن‌ها را فراهم کرد.

nilkooh2065 1

nilkooh2065 1

nilkooh1159 1

nilkooh2065 1

nilkooh2065 1


منبع : نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار