رئیس دادگستری کردکوی:اساس شکل‎گیری مراکز مشاوره تقویت نهاد خانواده است

رئیس دادگستری شهرستان کردکوی با بیان اینکه آمار طلاق در شهرستان کردکوی رو به پیشرفت است، گفت: با مقایسه آمار طلاق در 9 ماهه سال‎جاری با سال گذشته شاهد رشد 10 الی 20 درصدی حکم طلاق در این شهرستان بوده‎ایم.

آمار طلاق در کردکوی رو به پیشرفت است

به گزارش گلستان24، حجت‎الاسلام سیدرضا سیدحسینی ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی روشنا در شهرستان کردکوی، اظهار کرد: اسلام بر حفظ نهاد خانواده و ایجاد فرهنگ و باورها از طریق خانواده تأکید بسیاری دارد که این مسأله در اسلام و فرهنگ ایرانی از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه متأسفانه خطرات فراوانی نهاد خانواده را تهدید می‎کند که ما موظف به کاهش تهدیدها و پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی هستیم، گفت: با توجه به اینکه خانواده در کل فرهنگ جامعه تأثیرگذار است باید اهداف موردنظر از طریق نهاد خانواده فرهنگ‎سازی شود.

*نبود دادگاه خانواده در کردکوی

رئیس دادگستری شهرستان کردکوی با اشاره به اصلاح قانون حمایت از خانواده، افزود: قانون جدید حمایت از خانواده پس از اصلاح و تصویب بعد از دو سال اجرا شد که به‎تازگی حالت اجرایی گرفته است.

سیدحسینی با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده هنوز هیچ یک از پیش‎ساختارها و پیش‎زمینه‎های پیش‎بینی شده در این قانون عملیاتی نشده است، تصریح کرد: مهم‎ترین فاکتور قانون حمایت از خانواده تشکیل دادگاه خانواده است که هنوز در شهرستان‎ها راه‎اندازی نشده است.

وی ادامه داد: تمامی مباحث مربوط به خانواده اعم از ازدواج، طلاق، مهریه، نفقه و ... باید در دادگاه خانواده بررسی و رسیدگی شود حال آنکه دادگاه خانواده در شهرستان کردکوی تشکیل نشده است و این شهرستان به‎دلیل کمبود نیرو از وجود یک قاضی زن به‎عنوان مشاور بی‎بهره است.

رئیس دادگستری شهرستان کردکوی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد کنار دادگاه‎های خانواده نهادهای دیگری مانند دفاتر مشاور خانواده زیر نظر دادگستری راه‎اندازی شود، بیان کرد: با توجه به اینکه طبق قانون پرونده‎ها ابتدا باید به مراکز مشاوره منتقل می‎شد و به دلیل رعایت قانون و نبود مرکز مشاوره در کردکوی ناچار پرونده‎ها به بهزیستی ارجاع داده می‎شد و پس از پیگیری‎های انجام شده دو مرکز مشاوره خانواده و پیشگیری از طلاق «روشنا» و «رشد» در شهرستان کردکوی تشکیل شده است.

خبرگزاری فارس: آمار طلاق در کردکوی رو به پیشرفت است/ اساس شکل‎گیری مراکز مشاوره تقویت نهاد خانواده است

* نقش مراکز مشاوره در واکاوی علل و انگیزه‎های طلاق تعیین‎کننده است

سیدحسینی با بیان اینکه تأکید ما بر حفظ نهاد خانوده است، یادآور شد: اساس شکل‎گیری مراکز مشاوره تقویت نهاد خانواده است.

وی با اشاره به آمار طلاق در شهرستان کردکوی، مطرح کرد: متأسفانه آمار طلاق در شهرستان کردکوی رو به پیشرفت است و با مقایسه آمار طلاق در 9 ماهه سالجاری با سال گذشته شاهد رشد 10 الی 20 درصدی طلاق در این شهرستان هستیم.

رئیس دادگستری شهرستان کردکوی با بیان اینکه نقش مراکز مشاوره در واکاوی انگیزه‎ها و علل طلاق در جامعه تعیین کننده است، خاطرنشان کرد: دادگستری سعی دارد در وهله نخست تمامی پرونده‎ها را به مراکز مشاوره انتقال دهد در عین حال هزینه‎های دریافتی مراکز مشاوره نیز کاهش یابد تا مردم توانایی مالی و رغبت حضور در این مراکز را داشته باشند.

سیدحسینی با بیان اینکه نگرش مردم باید نسبت به مراکز مشاوره تغییر یابد و این مراکز را صرفاً یک مرکز روتین و بی‎فایده تصور نکنند، اضافه کرد: عملکرد مراکز مشاوره باید طوری باشد که مردم نسبت به این مراکز احساس نیاز کرده و افراد خواستار مراجعه به مراکز مشاوره و یا افزایش جلسات مشاوره باشند.

وی آموزش‎های قبل از ازدواج را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به تغییر فرهنگ‎ها و پیشرفت تکنولوژی، دختران و پسران باید قبل از ازدواج مهارت‎های زندگی را بیاموزند، از این رو مراکز مشاوره باید در آموزش مهارت‎های زندگی پیش از ازدواج ورود پیدا کنند.

رئیس دادگستری شهرستان کردکوی اذعان کرد: مراکز مشاوره علاوه‎بر کاهش آمار طلاق در جامعه در تعیین و واکاوی علل و انگیزه‎های طلاق و ارائه راهکار و برنامه به دادگستری مؤثر هستند.

سیدحسینی با اشاره به آیه 21 سوره روم، افزود: خداوند در قرآن کریم فرمودند برای شما از جنس خودتان همسرانی ایجاد کردیم تا مودت و رحمت در جامعه ایجاد شود، از این رو نهاد خانواده نباید ناآرام باشد زیرا در صورتی که مرکز خانواده ناآرام باشد به جامعه نیز سرایت می‎کند.

گفتنی است؛ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی روشنا از سال 1390 به‎عنوان تنها مرکز مشاوره در شهرستان کردکوی راه‎اندازی شده بود که این مرکز مشاوره امروز با عنوان مرکز مشاوره و پیشگیری از طلاق و دعاوی خانواده زیر نظر معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار