امام جمعه موقت گرگان:

امام جمعه موقت گرگان، با تاکید بر لزوم رعایت فضائل اخلاقی، از کمرنگ شدن اخلاق در جامعه گله کرد.

رعایت مسائل اخلاقی در جامعه کمرنگ شده است

به گزارش گلستان24،حجت الاسلام قربانعلی برقرار در خطبه های نماز جمعه گرگان، اظهار کرد: بر اساس احادیث نقل شده، پیامبر اکرم (ص) همیشه قبل از سخن برای اصحاب خودش روی اخلاق تاکید داشتند.

 

وی افزود: متاسفانه ما گاهی نسبت به این مسائل غفلت می کنیم و در زندگی دچار مشکلات مختلفی مانند مشکلات روحی می شویم. گاهی در زندگی ما آرامش، صفا و اخوت، نشاط و شادی کمتر به چشم می خورد زیرا کمتر به سفارش های اخلاقی توجه می کنیم.

وی بیان کرد: در روایتی از حضرت علی (ع) داریم که می فرماید به دست آوردن فضائل اخلاقی سخت است و زحمت می خواهد. این که بخواهیم از زبان خود مراقبت کنیم و چیزی نگوییم که رضای خدا و بندگان خدا در آن نباشد کار سختی است.

امام جمعه موقت گرگان ادامه داد: متاسفانه در جلسات و نشست ها غیبت و افترا دیده می شود. به همین دلیل است که حضرت علی (ع) می فرمایند کسب کردن فضائل اخلاقی بسیار دشوار است.

رعایت اخلاق مانند جهاد است

وی با بیان این که این کار جهاد و تحمل رنج و زحمت می خواهد، تصریح کرد: در عین حال از دست دادن فضائل اخلاقی بسیار آسان است. همیشه خراب کردن راحت و آباد کردن دشوار بوده است. ساختن یک سازه مهندسی کار دشواری است و نیروهای بسیار و مهندسان توانمند می خواهد اما خراب کردن آن کاری ندارد.

وی ادامه داد: رعایت فضائل اخلاقی یعنی ساختن و تزکیه کردن که کار سختی است. اما کسی بتواند خودش را تزکیه کند او پیروز شده است. پیروزی معمولا در نبردها است و این نشان می دهد رعایت اخلاق همانند پیروزی است. انسانی که بتواند در تمام امور رضایت خدا را کسب کند خوش بخت است و رضایت خدا و رضایت مردم را هم خواهد داشت.

حجت الاسلام برقرار تصریح کرد: معمولا می گویند نماز باید با اخلاص باشد اما حضرت علی (ع) می فرمایند خوش به حال انسانی که بتواند در همه امور اخلاص داشته باشد و رضای خدا را مد نظر قرار دهد.

وی با تاکید بر این که حتی علم و تحصیل دانش انسان هم باید با اخلاص باشد، گفت: حتی حضرت می فرمایند در محبت و دشمنی هم باید رضای خدا را مد نظر قرار داد و معیار دشمنی ها و دوستی ها باید رضای خدا باشد. اگر فرزند ما هم در مسیر رضای خدا نباشد نباید او را دوست داشت.

وی اظهار کرد: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) داریم که حضرت پرسید دستگیره ایمان چیست و هر کسی پاسخ داد. اما حضرت فرمودند محکمترین دستگیره ایمان این است که در هر کاری حتی حب و بغض، سمت و سوی، کردار و گفتار شما رضایت خدا را مد نظر قرار دهید.

امام جمعه موقت گرگان اضافه کرد: خداوند به موسی می فرمایند اگر پیش فرعون هم برای دعوت دین می روید سخن به نرمی بگویید زیرا سخن خشن باعث نفرت و فرار انسان می شود.

نماز جمعه گرگان

وی تصریح کرد: خداوند به پیامبر (ص) می فرمایند در پرتو رحمت الهی، چون شما نرم و ملایم بودی مردم در اطرافت جمع شدند و اگر خشن بودی از اطرافت پراکنده می شدند. اگر انسان عمل و سخنی را در زندگی خود پیشه کند که محبوب خدا است باعث نشاط و سرور انسان می شود.

مقامی بالاتر از شهدا نداریم

حجت الاسلام برقرار در خطبه های دوم هم گفت: روز یکشنبه هفته ای که در پیش داریم، روز وفات حضرت ام البنین و روز تکریم همسر و مادران شهید است. همسر و چهار فرزند حضرت ام البنین در رکاب حضرت امام حسین (ع) شهید شدند. مادران و همسران شهدا مقامی عالی و والا دارند لذا باید افتخار کنید که هم در دنیا سر بلند هستید و هم در آخرت.

وی ادامه داد: ۲۲ اسفند روز گرامی داشت شهدا و روزی است که به فرمان امام (ره) بنیاد شهید تاسیس شده است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره شهدا فرموده اند ای مردم برای شهدا ارزش هایی قائل شوید که خدا برای شما قائل است و هیچ مقامی بالاتر از شهدا نداریم.

امام جمعه موقت گرگان تصریح کرد: پیغمبر (ص) می فرمایند هر نیکی را که لحاظ کنید ممکن است نیکی دیگری بالاتر از آن تصور شود، مگر سعادت در راه خدا که بالاتر از آن چیزی نیست.

وی اظهار کرد: امام علی (ع) در پایان نامه خود به مالک اشتر نوشته اند که آرزوی من برای شما از خدا این است که پایان کار ما و زندگی ما ختم به سعادت و خوش بختی و شهادت در راه خدا است.

حجت الاسلام برقرار بیان کرد: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) داریم که می فرمایند به کسی که جانم در ید قدرت او است قسم می خورم که دوست دارم در راه خدا کشته شوم و پس از آن زنده شوم و باز در راه خدا شهید شوم.

وی در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار