برای نخستین بار در کشور انجام شد

​برای نخستین بار در کشور بیش از 3 هزار بذر و قلمه «سرخدار» در مدت 3 سال تکثیر، پرورش داده و در سایت «سرخدار» منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی‌آبادکتول کاشته شد.

تکثیر و پرورش درخت رو به انقراض «سرخدار» در گلستان
به گزارش گلستان24،پرورش و تکثیر  «سرخدار»، برای نخستین بار در کشور و با تلاش جهاد دانشگاهی واحد گلستان انجام و انتقال آن به سایت سرخداری دهنه زرین‎گل علی‎آبادکتول با حضور احمد تجری‌مفرد فرماندار این شهرستان صورت گرفت.
فرماندار شهرستان علی‎آبادکتول با اشاره به اینکه گیاه «سرخدار» در سطح جهان رو به انقراض است، گفت: یکی از مناطقی که این گیاه به طور طبیعی در آن یافت می‌شود، جنگل‌های هیرکانی است.
احمد تجری‎مفرد اظهارداشت: در دین اسلام امانتداری جزء خصلت‎های نیکو و انسانی معرفی شده و نگهداری از طبیعت و احیای آن در زمره حفظ امانت است.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی بستر حیات است و همه باید تلاش کنند با درختکاری و حفاظت آن و کاهش خسارت‎های زیستی در حفظ آن مشارکت داشته باشند.
در ادامه مسؤول طرح پرورش و تکثیر «سرخدار» جهاد دانشگاهی واحد گلستان گفت: در این طرح، بیش از 3 هزار بذر و قلمه  «سرخدار» در مدت سه سال تکثیر، پرورش داده و در سایت سرخداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی‌آبادکتول کاشته شد.

سعید دانش افزود: این طرح، طرحی پنج ساله و هدف آن احیای این گونه گیاهی ارزشمند، منحصر به فرد، مهم و کهن در جنگل‎های هیرکانی است.

وی گفت:  «سرخدار»، درختی سوزنی برگ، باقیمانده از دوران سوم زمین‌شناسی است و مطالعات فسیل‌شناسی، دیرینگی آن را بیش از 190 میلیون سال می‌دانند.
دانش بیان کرد: ارتفاعات جنگلی گلستان، مهمترین ذخیره‎گاه «سرخدار» در ایران به شمار می‎آید.
انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار