پژوهشگر حوزه جنگل و مرتع کشور:

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: ۵۰ گونه از گل های بومی ایران از بقیه زیباتر هستند و محققان به جای گل های خارجی بر روی اصلاح و تکثیر آن ها مطالعه کنند.

۵۰ گونه از گل‌های بومی ایران قابلیت تکثیر دارد
به گزارش گلستان 24، ولی الله مظفریان گفت: به جای اینکه گل و گیاهان دیگر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی را تکثیر کنیم و عمر و سرمایه را برای حفظ ذخایر ژنتیک آنها بگذاریم در حفظ سرمایه ها و ذخایر ژنتیک خودمان تلاش کنیم.
 

مظفریان توضیح داد: امیدوارم وقتی را که افراد برای تکثیر گونه های خارجی می گذارند صرف معرفی و شناسندن گونه های ایرانی شود. ۶۰۰ گونه گیاه خودروی ایرانی داریم که قابلیت زینتی شدن دارند. یعنی می توان آنها را کاشت و توسط دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد اصلاح و به جهان گل های زینتی معرفی کرد.

مظفریان با بیان اینکه گل و گیاهان زینتی ایران یک سرمایه ملی است، افزود: بسیاری از گونه های ایران با قلمه زدن و بذر پاشیدن تکثیر می شود اما دانشجویان اغلب کارهای آزمایشگاهی را نسبت به تحقیقات صحرایی ترجیح می دهند

به گفته وی، هشت هزار گونه گیاه در ایران داریم که در گذشته تقریبا هزار گونه آن اسم فارسی جاافتاده داشته است. از این تعداد برخی مثل درخت انجیلی، ممرز، راش، گل گاوزبان، شیرین بیان و تخل بیان نام داشتند اما امروزه انقدر تعداد گیاهان زیاد شده که هفت هزار گونه فاقد نام است.

ولی الله مظفریان

این گیاه شناس ادامه داد: برای اینکه گیاهان نام فارسی داشته باشند در سال ۱۳۷۵ کتاب فرهنگ نام های گیاهان ایران را چاپ کردم. در این کتاب فهرستی از نام هشت هزار گونه گیاهان ایران وجود دارد که برای ۹۰ درصد از آنها اسامی فارسی مطابق سیستم دو اسمی لاتینی پیشنهاد شده و اغلب محققان آن را به کار می برند.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار