ترکمن ها به لحاظ آداب و رسوم در زندگی روزمره دارای فرهنگی غنی هستنند این قوم به لحاظ داشتن پیشینه فرهنگی قدیمی برای هر مناسبتی مراسم خاصی دارند.

نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه ضیافت الهی

به گزارش گلستان 24،مختومقلی فراغی شاعر ترکمن هم در باب فضیلت ماه مبارک رمضان می گوید : ییلینگ دورت پاصیلیندا اون ایگی آیدا       رمضان دیرلیر آینینگ یاغشی سین  

(ازبین چهار فصل سال ودوازده ماه     رمضان می آید وآن بهترین ماه است ) 

دا سجاده

این آیین از یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان در بین ترکمنها آغاز می شود 
زنان ودختران ترکمن با اهدا نمد سفید ونمازلیق فرش دستبافت ترکمن همان (سجاده ) به مساجد به زینت دادن مساجد می پردازنند این رسم هنوز هم در بین ترکمنها رواج دارد. 

غبار روبی مساجد

این مراسم هم سه روز قبل از ماه مبارک رمضان آغاز می شود ومعمولان زنان و دختران ترکمن به صورت گروهی برای استقبال از رمضان به رفت و روب و غبار روبی مساجد می پردازنند .

 نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه ضیافت الهی

مراسم پیشواز

برخی از مردمان ترکمن سه روز قبل از ماه مبارک رمضان قبل از رویت هلال ماه به پیشواز رمضان می روند واین سه روز را روزه می گیرند

صدقه یولی (صدقه در راه خدا)

قبل از آغاز ماه مبارک رمضان ثروتمندان ومتمکنین ترکمن اقلام مورد نیاز خانواده ها ی مستمند و نیازمند را چون برنج ، روغن ، آرد و اقلام دیگر را داخل کیسه ای می گذارند وبه صورت نا آشنا شب به درب خانه های نیازمندان می گذارند.

یکی دیگر از این مراسم ها در ماه مبارک رمضان در بین ترکمنها آغاز آچار یا همان (افطار ) است .

 نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه ضیافت الهی

در ایام قدیم که امکانات صوتی مجهز امروزی در مساجد برای اعلام زمان افطاری نبود قبل از اذان کودکان محله یا روستا در ورودی حیاط مسجد منتظر می ماندند و به محض شنیدن صدای موذن بچه ها به با صدای بلند (آقیز آچلدی ) که همان افطار شدن است را فریاد می زدنند تا همه مردم روستا باخبر شوند و افطار کنند. درمیان ترکمنها در این ماه شریف رسم است که هر روز یکی از اهالی روستا جهت افطاری نمازگذاران در مسجد افطاری تدارک می بیند و نمازگزاران هم بعد از افطاری برای در گذشتگان افطاری دهنده دعا می کنند این رسم هنوز بعد گذشت سالیان دارز هنوز در روستاهای ترکمن نشین برگذار می شود .

 نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه ضیافت الهی

مراسم عیادت از بیماران

معمولان در ایام ماه مبارک رمضان افراد و ریش سفیدان روستا برای عیادت بیماران می روند وبه صله رحم می پردازند .

نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه ضیافت الهی

انتهای پیام /

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار