رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان در جلسه شورای قضایی گفت؛ یکسال حبس در انتظار کسانی است که کاه و کلش محصولات کشاورزی را آتش می‌زنند.

برخورد قضایی با آتش زنندگان بقایای گندم در گلستان

به گزارش گلستان 24،رئیس کل دادگستری گلستان که ریاست شورای حفظ بیت المال استان را نیز بر عهده دارد امروز در جلسه شورای قضایی استان گفت : آتش زدن بقایای گیاهی سبب آلودگی محیط زیست می شود و بر اساس ماده 688 قانون تعزیرات  ، آلودگی محیط زیست جرم است و تا یکسال حبس برای آن دیده شده است .


هادی هاشمیان افزود : سال های گذشته درباره برخورد قانونی با افرادی که بقایای گیاهی را آتش می زنند اطلاع رسانی کرده ایم و به همین علت از امسال برای کسانی که اقدام به این کار می کنند پرونده قضایی تشکیل می شود.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود : در نامه ای به استاندار ، فرمانداران ، دهیاران و دادستان های سراسر استان از آنان خواهیم خواست ضمن آگاهی دادن به کشاورزان درباره ی زیان های آتش زدن بقایای گیاهی ، کسانی را که اقدام به این کار می کنند به مراجع قضایی معرفی کنند.

هاشمیان با بیان این که منابع طبیعی فقط جنگل ها و مراتع را شامل نمی شود افزود : به گفته کارشناسان آتش زدن کاه و کلش در مزارع  علاوه بر آسیب به بافت خاک و موجودات زنده ی مفید آن  ، سبب از بین رفتن بسیاری از نهال ها و درخت های حاشیه ی جاده ها و مزارع کشاورزی استان  می شود .

همه ساله و پس از برداشت گندم در خرداد اغلب کشاورزان گلستانی برای کاشت محصول دوم به اشتباه به جای شخم زدن بقایا و یا انجام کشاورزی حفاظتی ، بقایای گندم را آتش می زنند که علاوه بر احتمال سرایت به دیگر مزارع و گرم کردن هوا ، به مرور خاک را فقیر می کند.

انتهای پیام / 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار