مدیر کل دامپزشکی گلستان:نظارت بهداشتی در تمام کشتارگاه‌های گلستان

مدیرکل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه نظارت بهداشتی در تمام کشتارگاه‌ها، قرنطینه‎های ورودی استان و مراکز فرآورده‎های پروتئینی حاکم است گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر وجود «تب کریمه کنگو» در استان گلستان دریافت نشده است.

گزارشی مبنی بر وجود «تب کریمه کنگو» در گلستان دریافت نشده است
به گزارش گلستان 24، محمدرضا وفایی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بیماری «تب کنگو» در بعضی از استان‎های کشور وجود دارد و تعدادی از هموطنان ما درگیر این بیماری شدند که متأسفانه منجر به فوت حدود چهار نفر شد.
 

وی «تب کنگو» را یک بیماری بومی کشور ایران دانست و گفت: این بیماری در کشورهای همسایه ایران وجود دارد به دلیل آنکه کشورهای همسایه سرویس‎های دامی مجهزی ندارند ایران به لحاظ بیماری‎های مشترک دام و انسان جزو مناطق پرخطر محسوب می‎شود.

مدیر کل دامپزشکی گلستان ادامه داد: در طی چهار سال شیوع بیماری «تب کنگو» هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در استان دریافت نشده است، در سال جاری نیز هیچ گزارشی در این رابطه نداریم.

بروز علایم اصلی «تب کنگو» در انسان

وفایی ادامه داد: با وجود اینکه «تب کنگو» یک بیماری مشترک بین دام و انسان محسوب می‎شود و عامل انتقال «کنه» است که به بدن حیوان می‎چسبد و وارد بدن حیوان می‎شود علائم خفیفی در دام دارد اما علائم اصلی بیماری در انسان بروز پیدا می‎کند.

وی یکی از مشکلات اصلی  تشخیص«تب کنگو» در دام را نداشتن علائم خاص در دام عنوان کرد و افزود: تب بالا، گلو درد، سرفه، سردرد، خونریزی زیرجلدی، خونریزی از مجاری ادراری و دفعی از جمله علائم وجود «تب کنگو» در انسان است که اگر دیر تشخیص داده شود منجر به مرگ خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه بیماری «تب کنگو» بیشتر در افرادی که با دام در ارتباط هستند دیده می‎شود، گفت: رعایت شرایط ایمنی در جلوگیری از این بیماری بسیار کمک خواهد کرد از این‌رو کلاس‎های آموزشی متعدد با قصابان و دامداران در سطح شهرستان‎های استان برای کار کردن با وسایل ایمنی برگزار کرده‎ایم که تا حدود زیادی می‎تواند از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند.

وفایی ادامه داد: در هر شغل و حرفه‎ای افرادی سودجو وجود دارند که روال قانونی و حرفه‎ای یک شغل را رعایت نمی‎کنند بنابراین ممکن است در بعضی از جاها مراکزی وجود داشته باشد که اقدام به کشتار و ذبح غیربهداشتی دام کنند از این‌رو مردم عزیز دقت کنند گوشت خریداری شده باید مهر و برچسب دامپزشکی داشته باشد و اگر در مکانی مشاهده کردند بر خلاف موازین بهداشتی حمل و نقل دام توسط ماشین‎هایی که شرایط مناسب برای این کار را ندارند حتما به دامپزشکی محل خود اطلاع دهند.

کاهش «تب کنگو» نسبت به سال‎های گذشته

وی خاطرنشان کرد: اگر چه بیماری «تب کنگو» نسبت به به سال‎های گذشته در کشور کاهش چشمگیری داشته است اما باید تدابیر خاصی برای رفع کامل این مشکل اندیشید، بنابراین وقتی مردم برای خرید گوشت به قصابی مراجعه می‎کنند گوشتی را خریداری کنند که مربوط به کشتار روز قبل باشد چرا که در این صورت گوشت 24 ساعت در یخچال بوده و تمام میکروب‎ها از بین خواهد رفت و اثری از بیماری «تب کنگو» در دام نخواهد بود در غیر این صورت اگر گوشت مربوط به کشتار همان روز را خریداری کردند 24 ساعت در یخچال منزل نگهداری و بعد با دستکش اقدام به خرد کردن و شستن گوشت کنند.

مدیر کل دامپزشکی گلستان اذعان کرد: اگر چه نظارت بهداشتی در تمام کشتارگاه‌های استان وجود دارد اما مردم نیز برای رفع این مشکل باید همکاری لازم داشته باشند در صورت مشاهده واحدی که بر خلاف موازین بهداشتی کار می‎کند با سامانه پیامکی 10001512 و پل ارتباطی 1512 می‎توانند گزارش خود را از تمام نقاط استان به دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار