برای اولین بار در استان گلستان در مرکز فوق تخصصی قلب بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی به صورت همزمان سه عمل جراحی قلب همزمان انجام شد.

انجام سه عمل تخصصی قلب روی یک بیمار در گلستان

به گزارش گلستان 24،  دکتر علی شمالی فوق تخصص جراحی قلب گفت ؛این بیمار ۷۱ ساله حدود ۱۵ سال ناراحتی تنگی دریچه میترال داشت که به مرور زمان، کلیه عوارض تنگی دریچه میترال بر وی حادث شده بود.

انجام سه عمل تخصصی قلب روی یک بیمار در گلستان

در طول این سالها حفرات قلب به ویژه دهلیز چپ بزرگتر شده بود. آریتمی یا بی نظمی های قلب در وی افزایش یافته بود و به صورت فیبریلاسیون دهلیزی بر وی ظاهر شده بود که این امر سبب شده بود ایستادگی خون در قلب بیشتر و به مرور زمان لخته بزرگی در قلب ایجاد شود. 

وی گفت :در طول ۱۵ سال این لخته کاملا سفت و به اندازه یک توپ فوتبال شده بود. ماهیت لخته هم شبیه شن های ریز شده و رسوبات آهکی پیدا کرده بود و متاسفانه عملکرد قلب این بیمار از ۷۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته و این شرایط موجب شده بود که جراحی غیر قابل انجام تصور شود.
این پزشک متخصص گفت ؛ از سوی دیگر، رگ های کرونر یا همان رگهای اصلی قلب هم دچار تنگی شده بود که نهایتاً با رضایت بیمار و به گونه ای که مخاطرات آن را بپذیرد تحت عمل جراحی قرار گرفت. 
در روند عمل جراحی، لخته به طور کامل از قلب خارج شد. حجم حفره دهلیز چپ کاهش داده شد و دریچه بیمار هم تعویض و رگهای کرونر از طریق رگهایی که از ناحیه پا برداشته شد پیوند زده شد. 
وی وضعیت فعلی بیمار را مساعد توصیف کرد. 


انجام سه عمل تخصصی قلب روی یک بیمار در گلستان

 دکتر زاوش افراسیاب متخصص بیهوشی و رئیس بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی هم گفت : 

 برای اولین بار در استان گلستان بیماری تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته است که به دلیل پر خطر بودن جراحی، مراکز جراحی قلب در تهران،  مشهد و استان گلستان حاضر به پذیرش وی نشده اند.

انتهای پیام / 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار