از پنج سال گذشته تاکنون

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: برای ساماندهی و بهسازی موزه باستان‌شناسی گرگان از پنج سال گذشته تاکنون مبلغ ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

۱۲ میلیارد ریال برای ساماندهی و بهسازی موزه باستان‌شناسی گرگان هزینه شد
به گزارش گلستان 24، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان،‌ ابراهیم کریمی به اقدامات صورت گرفته در موزه باستان‌شناسی گرگان اشاره کرد و افزود: اقدامات اساسی در این خصوص انجام شد که می‌توان به راه‌اندازی آزمایشگاه مرمت اشیاء که از مجهزترین آزمایشگاه‌ها در سطح استان‌ها قلمداد می‌شود اشاره کرد.
 

وی تصریح کرد: همچنین اجرای عملیات ساماندهی و تجهیز مخزن امن موزه با گنجایش بیش از 11 هزار قلم اشیاء فرهنگی تاریخی از اقدامات انجام گرفته در این موزه است که طی این مدت مخازن 1، 2 و 3 آن به اتمام رسیده و ساماندهی دو مخزن دیگر باقی مانده است.

کریمی اضافه کرد: بازسازی، بازپیرایی و تجهیز سالن نمایشگاه اصلی موزه در طبقه فوقانی برابر با استانداردهای موزه‌ای، فعالسازی واحد پژوهش، ساماندهی محیطی محوطه نمایشگاه سنگ‌مزار و نمای بیرون موزه و ساماندهی واحد فروش بلیت و واحد یگان حفاظت از دیگر اقدامات صورت گرفته این پروژه تاکنون است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به اقدامات پیش‌روی موزه باستان‌شناسی گرگان اشاره کرد و افزود: از برنامه‌های پیش روی پروژه ساماندهی و استانداردسازی موزه باستان‌شناسی گرگان می‌توان به راه‌اندازی بخش‌های معرفی و نمایشگاه موقت، اجرای فازهای نهایی ساخت مخازن امن اشیاء، بازپیرایی موزه‌ای بخش سنگ مزار، دفتر مدیریت، واحد خدمات و پشتیبانی و ساماندهی محیطی محوطه شرقی موزه اشاره کرد.

به گفته وی تهیه و تجهیز سیستم الکترونیکی فروش بلیت و راهنمای الکترونیکی نیز از برنامه‌های پیش‌روی در این موزه است که در صورت تخصیص و تامین اعتبارات لازم در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

گفتنی است موزه باستان‌شناسی گرگان با عرصه‌ای به وسعت 1283 متر مربع و با زیر بنای 417 متر مربع در دو طبقه است. این موزه در سال 1355 هجری خورشیدی به عنوان موزه سنگ مزار افتتاح شد و در بهمن ماه سال 1367 با افزودن اشیای باستان‌شناسی و مردم‌شناسی به فعالیت خود ادامه داد که به دلیل رویکرد تخصصی برای موزه‌های استان از یکسو و گستردگی اشیای باستان‌شناسی از سوی دیگر سبب شد تا بخش مردم شناسی آن در قالب تخصصی در سطح استان توزیع و فعالیت کند که رویکرد این موزه نیزبه طور اخص جنبه باستان‌شناسی به خود گرفت.

از سوی دیگر با گذشت چندین سال از فعالیت موزه و فرسودگی بنا و همچنین استانداردسازی شرایط موزه‌ای و ارتقای کیفیت خدمات به بازدیدکنندگان، این موزه به طور موقت تعطیل شد که در سال 1396 با توجه به پیشرفت پروژه و فراهم‌سازی شرایط بازدید علاقه‌مندان، شاهد بازگشایی مجدد آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار