مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: خطر ورود ریزگردها استان گلستان را تهدید می کند.

خطر ریزگردها گلستان را تهدید می کند
به گزارش گلستان24، ابوطالب قزلسفلو صبح دوشنبه در نشست هم اندیشی مقابله با بیابان زایی در استان گلستان، اظهار کرد: استان گلستان در زمانی که بادها حالت شمالی و جنوبی به خود می گیرند، تحت تهدید ورود ریزگردها قرار می گیرد.
 

وی افزود: باید جلوی تخریب اراضی شمالی استان را بگیریم تا از ورود ریزگردها و آلودگی به گلستان جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به ۲۷ خرداد روز جهانی بیابان زدایی، خاطرنشان کرد: مقابله با بیابان زایی اهمیت بسیار بالایی دارد و ما به همین دلیل تصمیم به برگزاری این نشست گرفتیم زیرا از نظر سازمان ملل، تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین، بیابان زدایی و تخریب سرزمین از تهدیدات است.

قزلسفلو تصریح کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و کشور ما هم در بخش بیابان زایی وضعیت خوبی ندارد زیرا سرانه بیابان در دنیا دو هزار متر مربع بوده در حالی که این رقم در ایران چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع است.

وی ادامه داد: بارش باران در کشور ما یک سوم متوسط جهانی است که این کمبود بارش موجب تبخیر زیاد و در نهایت افزایش بیابان زایی می شود.

وی با بیان اینکه سرانه آب در کشور هزار و ۶۰۰ متر مکعب است، گفت: سرانه آب در استان گلستان هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که در گذشته به هزار متر مکعب هم رسیده بود و باید بدانیم که تخربب سرزمین موجب بیابان زایی می شود و اگر مدیریت ریسک نداشته باشیم با سرعت بیشتری شاهد افزایش بیبان زایی خواهیم بود.

قزل سفلو

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه استان با وجود شمالی بودن دارای بیابان است، اظهار کرد: با توجه به عرض جغرافیایی گلستان، شاهد دو دهه خشکی طولانی در استان هستیم و در تابستان دمای بالایی را تجربه می کنیم که موجب تبخیر و در نهایت خشکی خواهد شد.

قزلسفلو افزود: گلستان در معرض حذف پوشش گیاهی بوده و شمال استان به شدت در معرض بیابان زایی قرار دارد و افت سفره های زیرزمینی روند بیابان زایی را تشدید می کند.

وی ادامه داد: عواملی مانند تغییر کاربری،  ها در عرصه های جنگلی و مرتعی، آتش زدن محصولات کشاورزی و ...موجب ایجاد شرایط بیابان زایی می شود.

وی با اشاره به پروژه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای بیابان زدایی، یادآور شد: پروژه های بیولوژیک، ترسیب کربن، بوته کاری و ذخیره نزولات در مراتع شمال استان، تحقیقات در خصوص گیاهان مقاوم به خشکی از جمله برنامه های ما برای مقابله با بیابان زایی است.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار