معاون برنامه‎ریزی دادگستری گلستان:کمتر از 30 درصد قضات بومی گلستان هستند

معاون برنامه‎ریزی دادگستری استان گلستان گفت: تعداد 230 قاضی در استان گلستان مشغول فعالیت هستند.

230 قاضی در گلستان وجود دارد

به گزارش گلستان 24 ؛ محمود اسپانلو اظهار کرد: 230 قاضی در استان گلستان به کار قضاوت مشغول هستند که برخی از آنها بومی استان نیستند.

وی تصریح کرد: قاضی به هیچ عنوان از کسی دستور نمی‌گیرد و موضوع رئیس و مرئوس در دستگاه قضایی وجود ندارد در حالی که این موضوع در سایر قوا وجود دارد.

* قاضی در بخش قضایی جز قانون از کسی تبعیت نمی‌کند/ عزل و نصب قاضی در صورتی امکان‌پذیر است که قاضی تخلفی کرده باشد

معاون برنامه‎ریزی دادگستری استان گلستان ابراز کرد: قاضی در بخش قضایی جز قانون از کسی تبعیت نمی‌کند حتی رئیس قوه قضاییه، رئیس کل دادگستری استان گلستان و حتی معاونین آنها به هیچ‌وجه نمی‌توانند به قاضی دستور بدهند که فلان حکم را در پرونده صادر کنید.

اسپانلو در خصوص عزل و نصب قضات خاطرنشان کرد: عزل و نصب قاضی بر حسب شرایط خاصی امکان پذیر است و قاضی را نمی‌توان به راحتی عزل و نصب کرد.

وی ابراز کرد: طبق گفته قانون اساسی عزل و نصب قاضی در صورتی امکان‌پذیر است که قاضی تخلفی کرده باشد و این تخلف در دادگاه انتظامی قضات اثبات شود  و آن هم تخلفی باشد که موجب انفصال قاضی است وگرنه قاضی غیرقابل عزل است.

* روند کنترل بر آرای قضات را قانونگذار مشخص می‌کند

معاون برنامه‎ریزی دادگستری استان گلستان یادآور شد: قاضی فقط از قانون دستور می‌گیرد و حکمی را که صادر می‌کند خودش نیز حق دخل و تصرف به آن حکم را ندارد.

اسپانلو با تاکید بر اینکه قاضی به هیچ عنوان از شخصی دستور نمی‌گیرد، ادامه داد: روند کنترل بر آرای قضات را قانونگذار مشخص می‌کند.

وی افزود: شغل قضات باید توام با دقت و تانی باشد و به هیچ وجه قاضی نباید با عجله و شتاب‌زدگی حکمی را صادر کند زیرا پای حق مردم در میان است.

انتهای پیام

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار