فرمانده سپاه گالیکش:

فرمانده سپاه گالیکش گفت: جهاد کبیر در حوزه علمی و فرهنگی در راستای تحکیم اندیشه‌های سالم و رفتارهای هنجاری انجام می‌گیرد؛ ازاین‌رو در روایات جوهر سیاه‌قلم عالم از خون سرخ شهید برتر دانسته شده است.

جهاد کبیر در راستای تحکیم اندیشه‌های سالم انجام می‌گیرد

به گزارش گلستان 24،به نقل از نیلکوه، سرهنگ پاسدار سید یحیی قاضوی در کارگاه مصون‌سازی فرهنگی در جمع کارکنان سپاه این شهرستان گفت: انقلابی گری و جهاد کبیر، دو اصطلاحی است که رهبر فرزانه انقلاب همزمان و پس از تبیین پروژه نفوذ دشمن بر آن‌ها انگشت تأکید نهاده و این دو را مورد تبیین قرار داده‌اند.

وی افزود: با اندکی تأمل در بیانات رهبر معظم انقلاب به‌خوبی می‌توان دریافت که معظم له برای مواجهه با شکل جدید از تهدید تحت عنوان «نفوذ» که با ماهیت نرم خود را نشان داده است، دو راهبرد مهم با ماهیت نرم و خنثی‌کننده یعنی «انقلابی گری» و «جهاد کبیر» جهت مقابله با تهدید فوق، معرفی می‌کند.

قاضوی اظهار داشت: در شرایط کنونی در حالی برقراری رابطه با کشورهای سلطه‌طلب ازجمله آمریکا از جانب برخی به‌عنوان کلید حل مشکلات داخلی و خارجی کشور معرفی می‌شود که در سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی (ره)، رابطه با استکبار جهانی امری مذموم شمرده‌شده و تحریم‌ها را برای پیشرفت و آبادانی کشور و رسیدن به خودکفایی، تحفه آسمانی معرفی می‌کند. ضمن اینکه بر اساس آیات قرآنی ازجمله آیه «نفی سبیل» نیز داشتن رابطه با کشورهایی که درصدد بسط نظام استعماری و استثماری و سلطه بر ممالک اسلامی هستند نهی گردید است. در این شرایط بهتر می‌توان به علل و چرایی طرح «جهاد کبیر» از جانب رهبر معظم انقلاب پی برد و تکلیف جهاد کبیر و چرایی سخت‌تر بودن آن از جنگ نظامی مشخص است.

فرمانده سپاه گالیکش در ادامه گفت: جهاد دارای انواع و اقسامی است که هر یک نیاز جامعه انسانی است و نمی‌توان از آن غفلت داشت. ارزش و اعتبار هریک به سبب درجه اهمیت آن‌ها نسبت به تحقق اهداف اصلی آفرینش انسان است. در این میان جهاد اکبر یعنی جهاد تزکیه و خودسازی، از همه مهم‌تر و باارزش‌تر است. پس از جهاد اکبر، جهاد کبیر از درجه اهمیت و اعتبار بیشتری برخوردار است؛ زیرا جهاد کبیر در حوزه علمی و فرهنگی در راستای تحکیم اندیشه‌های سالم و رفتارهای هنجاری انجام می‌گیرد.

وی در خصوص جهاد کبیر به آیات قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۵۲ سوره فرقان به‌صراحت از جهاد کبیر علمی و فرهنگی سخن به میان آورده است: فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا؛ پس تو هرگز از کافران فرمان مبر و درراه حق و عدالت و خشنودی خدای یکتا، به‌وسیله این کتاب پرشکوه با آنان به جهادی بزرگ بپرداز و روشنگری کن.

قاضوی جهاد کبیر را جهاد عملی، فکری و فرهنگی دانست و گفت: جهاد کبیر پس از جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس در درجه برتری از دیگر جهادها قرار می‌گیرد و می‌بایست اهتمام بسیاری بر آن داشت؛ زیرا جهادی است که گفتمان درست فکری و فرهنگی را به جامعه ارائه می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تا گفتمان باطل مستبدانه با سرکوب افکار و فرهنگ‌های عقلانی و عقلایی دیگر بر جامعه مسلط شود.

وی به شیوه‌های نوین جنگ نرم پرداخت و بیان داشت: ازآنجایی‌که جهاد کبیر، جهاد علمی و فکری و فرهنگی است، برخلاف جهادهای فیزیکی و سخت، ابزارهای نرمی لازم است که مورداستفاده قرار گیرد. در جنگ نرم، ابزارهای سخت چون قتل و شکنجه کارایی ندارد و حتی نتیجه عکس می‌دهد و به‌جای اینکه موجب تسلط فکری و فرهنگی گفتمانی شود، موجب نابودی و تزلزل آن می‌شود.

فرمانده سپاه گالیکش اضافه کرد: ازآنجایی‌که هدف در جهاد کبیر، تسلط بر اذهان و قلوب است، لازم است تا از ابزارهایی استفاده شود که موجبات تسلط بر قلوب می‌شود. جهادگر در جهاد کبیر و جنگ نرم نمی‌خواهد تاجانی را بستاند و مالی را به غارت برد و یا کسی را برده کند، بلکه در این فکر است که کسی یا جامعه‌ای بنده خود کند تابنده با همه وجودش در خدمت رب و یا ارباب باشد.

وی خاطرنشان کرد: جهادگران فرهنگی در گفتمان باطل برای تسلط و ولایت یابی بر ذهن و قلب بشر از هر ابزار باطل و حقی استفاده می‌کنند؛ زیرا هدف وسیله را برای آنان توجیه می‌کند. آنان از ابزارهای ضد اخلاقی و ضد انسانی چون تمسخر و استهزاء و تهمت و افترا و نیز متشابهات و خرافات بهره می‌گیرند تا ذهن و قلب بشر را در اختیار گیرند. اما ازآنجایی‌که مؤمنان در جهاد کبیر در اندیشه تسلط خوبی‌ها و هنجارها و افکار و اندیشه‌های عقلانی و عقلایی هستند، تنها مجاز می‌باشند تا از این ابزارها استفاده کنند و مجاز نیستند از امور خرافی و باطل یا رفتارهای ضد اخلاقی و هنجاری برای تبیین و تسلط بر ذهن و قلب استفاده کنند لذا با محدودیت‌های ابزاری مواجه هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار