مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف :

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف گفت: امامزاده عبدالله (ع) با سه واسطه به امام موسی بن جعفر علیه السلام می‌رسد و ایشان عالمی فقیه و مردی بزرگ بود.

 امامزاده عبدالله (ع) با سه واسطه به امام موسی بن جعفر علیه السلام می‌رسد

به گزارش گلستان24 ​،حجت الاسلام شوذب شیری بعد از ظهر امروز در همایش بزرگداشت مقام امامزاده عبدالله (ع) گرگان اظهار کرد: امامزاده عبدالله (ع)  با سه واسطه به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد و از عالمان فقیه، عادل و شجاع بود.

وی تصریح کرد: تا به حال سراغ نداریم هیچ جنگی توسط اهل بیت در منطقه جرجان به خاطر مقام و منسب رخ داده باشد بلکه این مناطق باصلح فتح شده است .

شیری گفت:در سال های 92 و 94 هجری قمری یزید بن مهلب خیلی از مردمان این منطقه را شهید کرد ولی نشده است شمشیری از ذریه حضرت فاطمه (س) بالا برود وبه ناحق پایین آمده باشد.

امامزاده عبدالله

 

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف اظهار کرد:گاها دیده می شود که می‌گویند امامان معصوم شخصا و با سفر به این منطقه آمده‌اند لیکن باید گفت که تنها امام معصوم امام حسن عسکری (ع) است که آن هم توسط طی الارض به جرجان آمده وبا شیعیان دیدار کرده است وعلمای زیادی نظیر جعفربن شریف جرجانی، شیخ عباس قمی و فخرالدین اردبیلی در کتب خود به این مهم صحه گذاشته و آن را با توضیحات در کتب خود درج کرده‌اند.

وی بیان کرد: نخستین کسانی که از اهل بیت (ع) به منطقه جرجان آمدند از نوادگان امیرالمومنین (ع) بودند و امیرالمومنین (ع) پسری به نام محمد حنفیه داشت و نوه ی او جعفر ملک هشت پسر داشت که آنها وارد منطقه جرجان شدند و بعد از آن به منطقه بهبهان فعلی (یاسوج) کوچ کردند.

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: در کربلا امام حسین (ع) سه پسر داشت و یکی از آنها به نام حسن مثنی (ع) درحالت نیمه جان به روستایی برده شد و دوماه در بستری بود که شفا یافت و بعد با دختر امام حسین (ع) ازدواج کرد و دارای چهار پسر شد و نوه های حسن مثنی دومین کسانی بودند از اهل بیت (ع) به منطقه جرجان آمدند.

وی گفت: یحیی (ع) پسر عبدالله بعد از آن بزرگواران به منطقه جرجان آمدند و بعدها آل حسن- آل حسین- آل داوود (ع) و آل عقیل (ع) به این منطقه مهاجرت و سکنی گزیدند.

شیری خاطرنشان کرد: در زمان امام صادق (ع) عالم بزرگواری بنام فخرالدین علی مکی به عنوان سفیر امام صادق (ع) به منطقه جرجان فرستاده شد تا رسالت تبلیغ و ترویج دین ناب محمدی را ترویج کند.

وی خطاب به مردم گرگان بیان داشت: مردم شریف گرگان، حقیقتا بدانید در روزگاران قدیم به خاطر وسعت مالی خوب اجداد شما و اهدای خمس از طریق آن بزرگواران، شیعیان عراق و... حمایت می شدند و شما در گذشته ارادت،محبت و علاقه  خود را به اهل بیت (ع) نشان داده اید .

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف ضمن بیان اینکه مردم این دیار در سال 247 هجری قمری با مراجعه به امامزاده محمدبن اردهال خواستار حضور وی در جرجان شدند بیان کرد: با مراجعه مردم آن زمان و نیاز به حاکمی از تبار اهل بیت امامزاده محمد بن اردهال  داماد خویش حسن بن زید و محمد بن زید دو برادر را به این منطقه معرفی کرد و ایشان مدت 27 سال در این منطقه حکومت کردند و محمدبن زید(ع) امروزه در بالای کوهی در آزادشهر مدفون است .

وی اظهار کرد: امامزاده محمد بن زید (ع) عالم و حاکمی بزرگوار و دلیر بود که یک روز در میان روزه می‌گرفت و هرزمان که به بیرون از منزل میرفت لباس و کفش های خود را به مستمندان بخشش می‌کرد.

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف گفت: هر چه محبت و پیشرفت و توسعه اسلام سراغ داریم از دودمان حضرت فاطمه (س) است و هرچه ظلم و جور دیدیم از آل عباس و آل امیه بود.

شیری به نسب امامزاده عبدالله اشاره کرد و گفت: امامزاده عبدالله (ع) پسر امامزاده محمد (ع) بود که ایشان قبر شریفش در قریه‌ای بنام کلخوران اردبیل میباشد و لقبش محمد اعرابی و مردی سخاوتمند، شجاع و دلیر بود امامزاده محمد (ع) پسر امامزاده قاسم(ع) بوده و ایشان در عراق و مدینه مذهب اهل بیت (ع) را ترویج میکرد و بعدها در خواب شهیدش کردند و مدفنش شهر فلاورجان اصفهان میباشد، جد بعدی امامزاده عبدالله (ع) یعنی پدر امامزاده قاسم (ع)، حمزه بن موسی بن جعفر (ع) میباشند که قبر شریف ایشان در شهر ری و مورد علاقه شیعیان میباشد.

وی اضافه کرد: محمد اعرابی پدر بزرگوار امامزاده عبدالله (ع) پنج پسر داشت: احمد ابوعلی اسود-موسی ابو جعفر-عبدالله ابو محمد(امامزاده عبدالله گرگان) امامزاده قاسم (در روستای عیسی خندق ساری) و امامزاده عباس(درحاشیه شرقی شهر ساری در بلوار امام رضا) مدفن هستند.

مدیر کل بازرسی سازمان اوقاف ضمن بیان اینکه لقب بسیار مشهور امامزاده عبدالله (ع)  گرگان ابو زینب بود اظهار کرد : امامزاده عبدالله علیه السلام گرگان دختری به نام زینب داشت که محل دفن وی نیاز به مطالعات گسترده دارد و انشاالله بعدها بیان خواهد شد.

/ فارس

ارسال نظر

  • رزمی کاران استان گلستان
    0

    خبر مهم و افتخار دیگر برای ووشو استان گلستان...... کسب مقام قهرمانی سیامک مهاجر ،ووشوکار کردکویی در مسابقات بین المللی ووشو که در کشور آلمان برگزار شده بود.تیم اعزامی از کشور به نمایندگی از فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران در این دوره از بازیها که در اشتوتگارت برگزار شده بود حضور پیدا کرد............ گفتنی است که مهندس سیامک مهاجر در رقابتهای ژانگژو چین در آبان سال گذشته موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره شده بود.......... سیامک مهاجر دبیر هیئت ووشو استان گلستان می باشند.

  • رزمی کاران استان گلستان
    0

    مراسم استقبال از سیامک مهاجر شنبه 7 مرداد ساعت 9 صبح میدان شهرداری

آخرین اخبار