اگرچه نخبگان یک جامعه می‎توانند با کارآمدی خود، برنامه‎ریزان و مسؤلان کشور را در اجرای سیاست‎های مختلف همراهی کنند اما برخی از نخبگان معتقد هستند فراهم نبودن زیرساخت‎ها و عدم فرهنگ‌سازی و حمایت برای حضور نخبگان در عرصه‎های مختلف موجب شده که این قشر رفته رفته از متن به حاشیه بروند.

تلاش برای قرار گرفتن جایگاه اصلی نخبگان در جامعه

به گزارش گلستان 24؛ در عصر حاضر نگاه دولت‎ها و حکومت‎های مختلف در رابطه با ایجاد توسعه پایدار تغییر پیدا کرده است در واقع امروزه اتکا به منابع طبیعی از جمله نفت، گاز، معادن و .. مواردی نیست که یک کشور بتواند برای ایجاد توسعه پایدار و ثروت به آن تکیه کند بلکه امروز نیروی انسانی و اهمیت به این مقوله سهم بسزایی در ایجاد ثروت برای کشورهای توسعه یافته دارد.

در این میان نیروی انسانی از جمله نخبگان یک جامعه، با مهارت و خلاقیت خود می‎توانند یکی از عناصر مهم در فرایند توسعه کشور محسوب شوند. فرد نخبه با توانمندی و استعداد ویژه خود برای گسترش علم، فناوری و فرهنگ می‎تواند نقش مهمی در مدیریت کشور ایفا کند در واقع نخبگان یک جامعه می‎توانند با کارآمدی خود برنامه‎ریزان و مسوولان کشور را در اجرای سیاست‎های مختلف همراهی کنند در این میان یکی از سیاست‎هایی که در چند سال اخیر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است مباحث مربوط به کاهش جمعیت و اجرای سیاست‎های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری است.

با توجه به اهمیت سیاست‎های ابلاغی جمعیت و استفاده از ظرفیت نخبگان برای نیل به این مهم، نشست هم اندیشی نقش نخبگان در اجرای سیاست‎های ابلاغی جمعیت با حضور نخبگان استان گلستان و برخی مسوولان برگزار شد.

اگرچه در این نشست تمام تأکید رئیس بنیاد نخبگان و مدیرکل ثبت احوال گلستان استفاده از ظرفیت نخبگان برای اجرای سیاست‎های ابلاغی جمعیت بود اما برخی از نخبگان استان معتقد بودند فراهم نبودن زیرساخت‎ها و عدم فرهنگسازی و حمایت برای حضور نخبگان در عرصه‎های مختلف موجب شده که این قشر رفته رفته از متن به حاشیه بروند.

*از نخبگان استفاده عملی نمی‎شود

عضو هیئت علمی، پژوهشگر و یکی از نخبگان گلستان با بیان اینکه حرف‌های بسیار زیبایی در رابطه با استفاده از نخبگان برای اجرای سیاست‎های مختلف از سوی مسوولان زده می‎شود، گفت: این در حالی است که شرایط مناسب برای حضور نخبگان در کشور وجود ندارد و استفاده عملی از نخبگان نمی‎شود.

علیرضا قربانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‎های ابلاغی جمعیت، چند سال گذشته به چند دستگاه مرتبط با این حوزه مراجعه کردم تا در حوزه خانواده که یکی از دغدغه‎های اصلی من در زندگی محسوب می‎شود مشاوره رایگان انجام دهم اما این دستگاه‌ها تقاضای درخواست کتبی داشتند و بعد از طی بروکراسی‎های معمول اداری، پیگیری لازم از سوی دستگاه‌ها برای انجام چنین برنامه‎ای اتفاق نیفتاد.

وی افزود: وقتی مشاهده کردم نمی‎توان امیدی به این دستگاه‌ها داشت اقدام به ثبت دفتر مشاوره کردم و تاکنون توانسته‎ام 61 همایش در راستای سیاست‎های جمعیتی و بدون همکاری دستگاهی برگزار کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه  مسائل جامعه هنوز برای برخی مسؤلان تبدیل به یک دغدغه نشده است، گفت: متأسفانه در بسیاری از همایش‎ها که با هزینه شخصی فرد نخبه برای ارائه پژوهش خود به جامعه و مسوولان برگزار می‎شود شاهد حضور مسوولان ذیربط نیستیم حتی دستگاه مربوط حاضر به شرکت در این همایش‎ها به عنوان یک مدعو نیست.

قربانی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک پژوهشگر و محقق جامعه هستم اما در این سال‌ها کسی سراغم را نگرفت که پژوهش‎های شما چه راهگشایی می‎تواند برای جامعه داشته باشد در صورتیکه من سال‌های عمر خود را صرف پژوهش و تحقیق کردم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت نخبگان برای اجرای سیاست‎های ابلاغی جمعیت گفت: حدود 12 میلیون دختر و پسر آماده ازدواج در کشور داریم در حالیکه شرایط ازدواج برای آنها فراهم نیست از طرفی بحث ازدواج آسان و دانشجویی مطرح می‎شود اما این فکر را نمی‎کنیم که آیا این ازدواج از استحکام لازم برخوردار خواهد بود؟ در واقع آموزش پیش از ازدواج و مسوولیت قبل از ازدواج باید در کیفیت زندگی لحاظ شود که متأسفانه برنامه‎های ما در این زمینه غالبأ جامع نیست.

قربانی بیان کرد: وقتی شرایط برای حضور و حمایت از برنامه‎های نخبگان در جامعه فراهم نباشد و از سویی زیرساخت‌های ما دارای مشکل باشد نمی‎توان به تحقق برخی سیاست‎ها در کشور امیدوار بود.

*تلاش برای قرار گرفتن جایگاه اصلی نخبگان در جامعه

رئیس بنیاد نخبگان گلستان نیز، نقش نخبگان در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: ما به مشکلات زیرساختی کاملا واقف هستیم چرا که در امور از متخصصان استفاده نمی‎شود بنابراین تمام تلاش ما بر این است تا نخبگان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

ابوالقاسم خزاعیان تصریح کرد: این که امروز شاهد آن هستیم نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‎اند بخشی مربوط به اشکالات زیرساختی و بخشی مربوط به سازمان‎ها است چرا که وظایف آنها شفاف‎سازی نشده است از اینرو اکنون زمان آن است تا مسوولان از حاشیه امن بیرون روند.

وی بیان کرد: ما سیاست‎های و قوانین قوی برای استفاده از نخبگان داریم اما متاسفانه در اجرای قوانین با مشکل مواجه هستیم.

رئیس بنیاد نخبگان گلستان با بیان اینکه نخبگان باید در صحنه حضور داشته باشند، افزود: نخبگان به عنوان الگوهای جامعه محسوب می‎شوند به عنوان مثال اگر در بحث زادآوری این قشر وارد عمل شده و با انجام پژوهش‎های کاربردی و تجزیه و تحلیل ساختار جمعیتی، دورنمای جمعیت کشور، برنامه‎ها و انتظارات نسل آینده را به مسوولان ارائه دهند به طور قطع در مدیریت آینده کشور با مشکلات کمتری مواجه خواهیم بود.

خزاعیان اذعان کرد: برای حضور بیشتر نخبگان در عرصه‎های مختلف باید جذابیت‎های داخلی را افزایش داد و با حمایت از برنامه‎های نخبگان بتوان شاهد تحقق اجرای سیاست‎های جمعیتی برای کشور باشیم.

بر اساس این گزارش، نقش بی‎بدیل نخبگان بر توسعه همه جانبه کشورها بر کسی پوشیده نیست در حالیکه نخبگان در کشورهای توسعه یافته جهان از جایگاه بالایی در عرصه‎های مختلف برخوردار هستند اما متأسفانه هنوز در کشور ما حمایت مناسبی از برنامه‎ها و پژوهش‎های این افراد در راستای رفع مشکلات جامعه نمی‎شود مادامی که زمینه مناسب برای حضور این افراد در جامعه فراهم نباشد نمی‎توان به تحقق اجرای سیاست‎های ابلاغی جمعیت که مهم‎ترین رکن آن توجه به نیروی انسانی است امیدوار بود.

با این وجود امیدوار خواهیم بود تا با اجرای نشست‎های مشترک با حضور نخبگان و مسوولان دستگاههای مختلف حضور این افراد بیش از گذشته برای رفع مشکلات جامعه مشاهده شود.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار