تور رسانه ای بازدید از عرصه های اقتصاد مقاومتی در غرب گلستان؛

تور رسانه ای یک روزه توسط سپاه نینوا استان گلستان و بازدید از پروژه های اقتصاد مقاومتی در غرب گلستان برگزار شد.

برگزاری تور رسانه ای یک روزه توسط سپاه نینوا استان گلستان

به گزارش گلستان24؛اشتغال یکی از بحث های داغ امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، اهمیت این موضوع باعث شده تا سال های متوالی مقام معظم رهبری شعار سال را با عنوان اقتصاد مقاومتی انتخاب کنند و بر همین اساس مردان و زنان بسیاری در ایران اسلامی به منویات رهبر عزیزمان لبیک گفته اند وتمام عزم خود را جزم کردند تا این شعار تحقق بخشیده شود.

 

با توجه به اهمیت این موضوع سپاه نینوا استان گلستان تور رسانه ای یک روزه را برگزار کرد تا باری دیگر همت و اراده مردان و زنان غرب گلستان را به نمایش بگذارد.

 

صنم صادق پور اهل مهترکلاته شهرستان کردکوی متولد 67 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی، از فعالان بسیج روستا و دانشگاه  احیا کننده، تولید کننده و مربی حصیر، کوب، نرم جارو و چیق بافی در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به علاقه ای  که به کارهای هنری و صنایع دستی داشتم وارد این کار شدم و از تبدیل مواد اولیه خدادادی و موادی که به ظاهر بی مصرف و دور ریز است استفاده می کنم.

 

وی با اشاره به اینکه از تابستان 1387 به کارهای هنری روی آوردم، افزود: با توجه به علاقه ای که داشتم 3 تیر 95 وارد عرصه هنر حصیربافی شدم و این هنر را در روستای مهترکلاته شهرستان کردکوی استان گلستان احیا کردم.

 

صادق پور اظهارداشت: تهیه و برداشت مواد اولیه توسط خودم و پدرم که متولد سال 1312 است انجام شده و مراحل پاکسازی، خشک کردن و بسته بندی را توانستم با کمک مادرم به اتمام برسانم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به ایده ها و خلاقیت هایی که در این زمینه برای توسعه این هنر دارم جهت تکمیل شدن و کسب تجربیات از پیشکسوتان به شهر و روستاهای مختلف استان سفر می کنم.

 

این بانوی کارآفرین یاد آورشد: مرداد 95 عضو کارگروه برنامه های کاربردی و صنایع تبدیلی اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه شهرستان کردکوی شدم.

 

وی گفت: با سرپرستی میراث فرهنگی شهرستان کردکوی نمایشگاهی به مدت دو روز در تالار ارشاد این شهرستان برگزار شد که در این نمایشگاه غرفه ای برای محصولات من اختصاص داده شد و در آنجا توانستم حصیر بافی و کار بافت حصیر را به صورت زنده انجام دهم.

 

نداشتن برند سود اصلی را در اختیار دلالان قرار می دهد

در ادامه زینب حسینی، مدیر عامل شرکت میچکا خزر، تولید کننده خشک بار در شهرستان کردکوی گفت: با توجه به اینکه علاقه بسیاری به صنعت غذایی داشتم در دوره های کار آفرینی شرکت کردم و  با راهنمایی استادم نسبت به این شغل علاقه پیدا کردم، به اعتقاد استادم این کار یک شغل نوعی بود و با توجه به ظرفیت باغ های استان می توانستم این کار را به خوبی انجام دهم.

 

وی با اشاره به اینکه طرح توجیهی برای آن نوشته و کار آغاز شد، افزود: در حال حاضر در این کارگاه 4 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، برای تهیه میوه با باغدارها قرار داد بسته می شود و به مقدار نیاز از آنها میوه لازم خریداری می شود در غیر این صورت به صورت روزانه از میدان بار تهیه می کنم.

 

حسینی اظهارداشت: میوه بعد از خریداری تحویل اتاق شستشو داده می شود که بعد از این کار برای ضد عفونی آماده می شود و در سبدهای مختلف چیده می شود و در ریل های مختلف بارگذاری می شود و در دستگاه قرار داده می شود.

 

وی تصریح کرد: تولید روزانه ما بستگی به نوع میوه دارد اگر ورودی 300 کیلو میوه زردآلو باشد ما شاهد خروجی 105 کیلو محصول و میزان 60 تا 70 کیلو لواشک خواهیم بود.

 

مدیرعامل شرکت میچکا با بیان اینکه برای شروع این کار مبلغ 70 میلیون تومان آورده داشتم، گفت: با حمایت های خوبی که از سوی سپاه صورت گرفته تا کنون توانستم میزان 60 میلیون تومان در دو مرحله تسهیلات دریافت کنم.

 

وی نداشتن سرمایه و برند را یکی از مشکلات اساسی این کار دانست و افزود: این کار نیازمند 300 میلیون تومان سرمایه در گردش است، در بحث برند نامی که انتخاب کردم گیلکی بود و این موضوع ما را به مشکل مواجه کرد، نداشتن برند باعث شده تا سود اصلی محصول را دلالان کاسب شوند.

 

شکست باعث مقاومت من در کار شد

حسینی اظهارداشت: اکنون در این کار گاه از 10 تا 20 نفر از بانوان خانه دار بیکار حمایت شده که آنان در جمع آوری گزنه فعالیت می کنند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کار یک شغل نو است اما با بازار خوبی مواجه است و باید این را یادآور شوم در روز ها اول با شکست مواجه بودم اما هر دفعه محکمتر از گذشته کار را دنبال می کردم.

 

فرصت های شغلی برای جوانان بسیار فروان است

در ادامه سید یعقوب مهدوی، پرورش دهنده ماکیان«اردک» گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی از مهر 95 وارد کار پرورش جوجه اردک شدم.

 

وی با اشاره به به اینکه اکنون در پرش سوم کار قرار دارم، افزود: در پرش اول به دلیل نداشتن بازار کار با موفقیت انجام نشد اما با پشتکاری که من و همسرم داشتیم توانستیم در پرش سوم کار را با موقیت انجام دهیم.

 

مهدوی با بیان اینکه با در اختیار گذاشتن مبلغ 20 میلیون تومان وام خود اشتغالی از سوی بسیج سازندگی کار را آغاز کردم، اظهارداشت: مبلغ  10 میلون تومان از این وام برای یک هزار جوجه سرمایه گذاری شد که در مرحله اول به دلیل نبود بازار با سه میلیون تومان خسارت مواجه شدم اما در مرحله دوم با 500 جوجه توانستم طی دو ماه میزان سه میلیون تومان سود کنم و هرچه جلو تر می روم با سود بیشتری مواجه می شوم.

 

برای کار کرن نیاز به پشت میزنشینی نیست

مهدوی تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اصلی من تراشکاری است اما این کار را هم شروع کردم که کار اصلی برعهده همسرم است و من فقط مدیریت می کنم برخی ها معتقدند که بیکاری در جامعه بی داد کرده اما من با راه اندازی این کار خواستم اعلام کنم که هنوز فرصت بسیاری در جامعه است و راه های زیادی وجود دارد که جوانان می توانند از آن بهره مند شوند.

 

وی با اشاره به اینکه برای کار کردن نیاز نیست حتما پشت میز بنشینیم، گفت: امروز جوانان ما باید نسبت به این گونه شغل ها توجه داشته باشند و نباید گفت کار نیست، هیچ گاه منتظر پشت میز نشینی نباید نشست.

 

این کار آفرین سالیکنده ای افزود: با 500 جوجه یک خانواده دو نفره می تواند یک میلیون و 500 هزار تومان کار کنند.

 

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه این مکان در گذشته یک دامداری سنتی بوده است از داشتن برق محروم است و اگر بخواهیم از موتور برق استفاه کنیم به دلیل حساس بودن اردک نسبت به سر و صدا با تلافات بسیاری مواجه می شویم که انتظار می رود مسئولان مربوطه جهت حمایت از اشتغال در استان همکاری لازم را داشته باشند.

 

کمبود نخ های پشمی اصیل ایرانی یکی از معضلات صنعت ریسندگی است

در ادامه صدیقه یزدی، تولید کننده و ریسنده روستایی بالاجاده گفت: با توجه به اینکه این حرفه در گذشته بسیار رواج داشته به مرور زمان کنار گذاشته شده بود که اکنون دوباره احیا شد.

 

وی با اشاره به اینکه علاقه مندی به این حرفه باعث شد تا دوباره احیا شود، افزود: انجام این کار باعث آرامش روح و جان انسان می شود، هنری که دارای روح باشد به انسان جانی تازه می بخشد.

 

یزدی اظهارداشت: صنایع دستی استان گلستان خصوصا شهرستان کردکوی مورد استقبال توریست ها قرار می گیرد، بافت پشمی یکی از محصولاتی است که مورد توجه توریست های خارجی قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد: حوله، دمی، سفره، روفرشی، رومیزی و روتختی از جمله محصولاتی است که تولید می کنیم و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

 

این تولید کننده گفت: تا کنون بسیج سازندگی جهت رشد و ارتقای این صنعت حمایت های بسیار خوبی از کارگاه داشته است که بسیار مورد توجه است.

 

در کار ریسندگی هیچ علاقه ای به استفاده از نخ های خارجی وجود ندارد

وی افزود: با توجه به اینکه اکنون بازار فروش محیا شده است اما این انتظار وجود دارد که مشکلات و کمبودهای این صنعت مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد، اکنون ما با کمبود نخ های پشمی اصیل ایرانی مواجه هستیم که مایل هستیم برای کار با جنس ایرانی پیش رویم و هیچ علاقه ای به جنس چینی یا حتی انگلیسی و دیگر کشورها نداریم.

 

یزدی اظهارداشت: با روی آوردن به این کار خواستم تا در کنار اشتغالزایی به فرهنگ ایرانی اسلامی توجه داشته باشم و آن را به جوانان امروز معرفی کنم، اگر امروز حمایت های لازم و اساسی صورت گیرد جوانان ما به دنبال این کار خواهند رفت و این راه ادامه خواهد داشت.

/ شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار