معاون آب منطقه‌ای گلستان:

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: امسال متاسفانه با توجه به وضعیت آب و هوایی و کاهش بارش‌ها با کاهش آب زیرزمینی رو‌به‌رو هستیم و کشت شالی منابع آبی استان گلستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شناسایی چاه‌های غیرمجاز

به گزارش گلستان24،سیدمحسن حسینی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بازدیدهای صورت گرفته، برخی کشاورزان کاهش سطح زیر کشت را رعایت نکرده‌اند و حتی اقدام به کشت شالی نیز کرده و برخی از شالیزارها نیز به همین علت خشکیده است.

وی تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز سالانه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند  که در سال جاری حدود 500 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده که ضمن انسداد باید غرامت خسارات به منابع آبی را نیز بپردازند. چاه‌های مجاز نیز باید با توجه به پروانه خود مصرف کنند و هر ساله نیز پروانه خود را تمدید کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: کشاورزان در800 روستای استان دارای چاه هستند و این پراکندگی کار شناسایی چاه‌های غیرمجاز را مشکل می‌کند و نیاز به اطلاعات مردمی داریم.

وی اظهار کرد: حدود 13 درصد آب زیرزمینی استان در حال حاضر توسط چاه‌های غیرمجاز مصرف می‌شود و تقاضای ما این است که همه مردم به عنوان شهروندان این استان در مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و غیره صرفه‌جویی کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر یک سال با بارش نرمال داشته باشیم و میزان برداشت از سفره‌ها نیز مطابق پروانه‌ها باشد مشکل خاصی رخ نمی‌دهد چون وضعیت دشت‌های ما با توجه به صیانت و حفاظت از منابع آبی استان بحرانی نیست اما در شرایط خشکسالی و کاهش بارش‌ها مانند امسال که میزان تغذیه و برداشت از چاه‌ها با هم همخوانی ندارد و می‌تواند منابع آب زیرزمینی استان را دچار مشکل کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: امسال نیز برآورد می‌شود بیش از 70 هزار هکتار از اراضی غیرنسق استان شالی کشت شده و این موضوع علاوه به خطر انداختن منابع آبی استان، کشاورزان را نیز دچار خسارت عمده می‌کند چرا که با خالی شدن سفره‌ها آبی برای اراضی کشاورزی نیز باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار