گفتگویی خواندنی با فرهنگی خبرنگار گلستانی؛

فرهنگی خبرنگار گلستانی گفت: اولین خبرنگاری بودم که در ساعات اولیه در مکان حادثه حضور یافتم، البته اصلااجازه ورود نمی دادند و با سماجت زیاد وارد تونل شدم، دوست دارم خبر اشتغال پایدار جوانان را کار کنم.

گفتگوبااولین خبرنگارمعدن"زمستان یورت"

به گزارش گلستان24؛به نقل از کلاس بیست؛  طی سال های اخیر فرهنگیان فراوانی به جمع اصحاب رسانه  اضفه شده اند تا  توانایی های خود را در دغدغه مندی و پیگری حل مشکلات و معضلات به رخ جامعه رسانه بکشند.

معلمانی که در کسوت خبرنگاری امانت داری یا و صداقت را که دواصل مهم خبررسانی است در استانبه رخ می کشند و در صدر خبرنگاران موفق این استان جای گرفتند .

گفتگویی را با این فرهنگی اهل رسانه که با سختکوشی فراوان هم در امر اطلاع رسانی آموزش و پرورش و هم پیگیری های شهرستانی جهت رفع مشکلات موفقیت های قابل توجهی را کسب کرده ترتیب دادیم

در ادامه می توانید متن کامل این مصاحبه را مشاهده نمایید.

*خودتان رو برای مخاطبین ما معرفی کنید؟ زاده چه سالی هستید؟

"علی اصغر جفایی" متولد 1350 فرهنگی و خبرنگار صداو سیمای مرکز گلستان شهرستان آزادشهر بخش چشمه ساران  هستم.

*از چه زمانی وارد آموزش و پرورش شدید؟

از سال 1377 بعنوان آموزشیار و راهنمای تعلیماتی در نهضت سوادآموزی مشغول به خدمت شدم ، سرانجام بعد از 5 سال  در سال 1382 به بعنوان معلم  و مدیر مدرسه در مناطق محروم مراوه تپه در آموزش و پرورش جذب شدم  و بعد از سه

سال خدمت به آموزش و پرورش آزادشهر منتقل و بعنوان راهنمای تعلیماتی در اداره  مشغول شدم .

هم اکنون نیز از سال 88  تاکنون بعنوان روابط عمومی در اداره آموزش و پرورش فعالیت میکنم.

* از فعالیت هایتان برایمان بگویید؟؟ چطور شد خبرنگار شدید؟ ازچه زمانی با صدا و سیما همکاری می کنید؟

درسال 1379 یعنی دوسال بعد از همکاری با آموزش و پرورش بعنوان خبرنگار آزاد در صدا و سیما پذیرفته شدم و تا الان نیز همکاری مستمر خود را دارم.

*از آنجایی که شما کارمند یک اداره هستید؟ آیا تداخل  زمانی در کار رسمی و فعالیت رسانه ای شما بوجود نمی آید؟

در ساعت اداری معمولا کمتر به فعالیت خبری می پردازم اما چنانچه خبر مربطو به آموزش و پرورش باشد با توجه به نوع فعالیتم بعنوان اطلاع رسانی خبر به آن میپردازم که ظاهرا از این حیث می توان گفت  بیشتر به آموزش و پرورش کمک میکنم.
در ساعات غیر اداری به خبرهای سازمان های دیگر می پردازم اما چنانچه تداخلی ایجاد شود از مرخصی هایی که حق بنده است استفاده می کنم تا خبرها برزمین نماند .

*پس مشکل کاری پیدا نمی کنید از خانواده کمک می گیرید؟

بله یکی از مشکلات بنده هم همین است که چون کارمند اداره آموزش و پرورش هستم  نمیتوانم از مرخصی هایم برای خانواده استفاده کنم.

*بهترین سوژه هایی که تا به امروز کار کردید؟

سوژه های زیادی است اما در بحث معدن  بنده اولین خبرنگاری بودم که در ساعات اولیه در مکان حادثه حضور یافتم، البته اصلا اجازه ورود نمی دادند و با سماجت  زیاد وارد تونل شدم و همان خبر هم در مرحله کشوری تولیدات صدا  و سیما به مرحله داوری راه یافته است.

*از موفقیت هایتان برایمان بگویید؟

معمولا خبرهای ما به صورت ماهانه و .. مورد ارزیابی قرار نمی گیرد اما چندین مورد گزارش های خبری بنده از شبکه های کشوری پخش شده است.

* اهل ورزش هستید درسته؟

بله به "پیاده روی"بسیار علاقه مندم، هم اکنون مسئول هیئت گلف شهرستان آزادشهر هم هستم.

عدم نقدپذیری برخی مسئولان است باعث همکاری نکردن آنان با خبرنگاران می شود

*چه سوژه ای هست که دوست دارید به آن بپردازید؟

اشتغال؛ دوست دارم مشکلات اشتغال کم شود و روزی گزارشی از  اشتغال نوجوانان و جوانان کار کنم.

*ازمهمترین مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، بفرمایید؟

عدم نقدپذیری برخی مسئولان است باعث همکاری نکردن آنان با خبرنگاران می شود.
چون کمبودها و ضعف هایی در عملکر برخی مسئولان وجود دارد که دوست ندارند  رسانه ای شود  بنا براین با رسانه ها همکاری نمی کنند، نداشتن سواد رسانه ای  برخی مسئولان نیز یکی  از مشکلات ین قشر است.

* و مهمترین مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد؟

در حوزه آموزش و پرورش نیز بحث هدایت تحصیلی است که بسیاری از خانواده ها همکاری نمی کنند و فقط به علاقه خود توجه دارند و به رشته نظری را به رشته مهارتی ترجیح می دهند این درحالی است که نیاز شغلی کشور باید در نظر گرفته شود .
البته رسانه باید در آگاهی بخشی به خانواده ها نقش پر رنگتری ایفا کند.

رسانه پل ارتباطی بین مسئولین و خانواده ها باشد نه تنها در این حوزه فرهنگی بلکه مشکلات اجتماعی هم می تواند برطرف کند .

* تلخ ترین خبری  که تاکنون کار کردید؟

حادثه تلخ معدن زمستان یورت آزادشهر بود که واقعا متاثر شدم.

*خوشایند ترین سوژه ه ای که تا به حال به آن پرداختید؟

پرداختن به موضوع جاده آزادشهر به نوده  که طی چند سال اخیر بیش از 20 نفر  کشته داد در حال تعریض بود که با چند گزارش زنجیره ای   به سرعت افتتاح شد که بازخورد خوبی در بین مردم داشت.

* خبرهای انتقادی  از آموزش و پرورش هم کار می کنید؟ عکس العمل مسئولان چگونه است؟

گزارشی از نارضایتی های خانواده ها درباره هدایت تحصیلی ،کمبودهای اسکان را نیز انعکاس دادیم و چندین خبر دیگر و این تعامل  و روحیه نقد پذیری مدیریت آموزش و پرورش  موجب حل شدن مشکلات شده است.

*نظر شما درباره خبرنگاری نوین و شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی با فاکتور سرعت بسیاری از خبرها را زودتر از سایر رسانه ها منتقل می کند اما صداقت و درستی در آن کمرنگ است برای مثال در جابجایی مدارس این شهرستان برخی رسانه ها تنها سخنان خانواده را منعکس کردند در حالی که باید از روابط عمومی پاسخ مسئولین را هم جویا می شدند.

از طرفی باید این حوزه ساماندهی شود وآموزش های لازم برای فعالان آن گذاشته شود تا هرکسی بر طبق یک شیوه درست فعالیت کند.

*ارزیابی شما از رسانه های استان گلستان چیست؟

به طور کلی رسانه های ما در حال پیشرفت هستند، تعامل رسانه با مردم و مسئولان روز به روز در حال ارتقاء است، اما پرداخت سلیقه  ای به موضوعات به این حوزه آسیب می زند که با تعاملات بیشتر این سه ضلع مطمئنا رو به جلو خواهیم رفت.

خبرنگار2

 

خبرنگار1

 

خبرنگار3

ارسال نظر

آخرین اخبار