۷۵ حریق از ابتدای سال در گرگان اطفا شد

مدتی است برخی مناطق تپه صیاد شیرازی گرگان دچار آتش سوزی پیاپی شده و کارشناسان می گویند احتمال عمدی بودن آتش سوزی ها برای گسترش زمین های شخصی وجود دارد.

آتش سوزی پیاپی در تپه صیادشیرازی گرگان احتمال عمدی بودن حریق

به گزارش گلستان 24 ، از ابتدای فصل گرما تا کنون بخشی از تپه های جنوب غربی گرگان که به تپه «صیادشیرازی» و منطقه «بانک شهر» معروف است بارها دچار آتش سوزی شده است.

این مناطق که به دلیل دسترسی نامناسب و شیب، کمتر مورد استفاده عمومی قرار می گیرند درحالی دچار حریق شده اند که یکی از زمین های پیشنهادی برای الحاق به محدوده شهر گرگان است.

آتش سوزی های پیاپی در این مناطق که حضور انسان در آن جا کمتر از سایر نقاط است، این شائبه را ایجاد کرده که برخی اشخاص حقیقی یا حقوقی به دنبال آتش سوزی عمدی در این مناطق هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان  اظهار کرد: آتش سوزی در تپه های صیاد گرگان به جنگل های آن ناحیه آسیبی نزده است.

محمود کیانپور به احداث ۱۲۰ کیلومترآتش بر در عرصه منابع طبیعی گلستان تا کنون اشاره کرد و افزود: ایجاد آتش بر در حاشیه جنگل یکی از راه های جلوگیری سرایت آتش به جنگل است که در آتش سوزی های تپه های صیاد گرگان نیز آتش برها در جلوگیری از سرایت آتش نقش مهمی داشتند.

وی از آتش سوزی های هر ساله زمین های کشاورزی حاشیه جنگل در استان یاد و بیان کرد: علی رغم اینکه از طریق صدا و سیما و شوراها و محلات  استان بارها اطلاع رسانی شده است که کشاورزان پس از جمع آوری محصولات خود اجازه آتش زدن باقی مانده محصول را ندارند اما هنوز برخی این مهم را رعایت نمی کنند.

آتش سوزی

کیانپور با اشاره به مستعد بودن منابع طبیعی برای آتش سوزی در فصل تابستان هشدار داد که جوانان و مردمی که در این ایام به تفرجگاه ها می آینددر صورت روشن کردن آتش در این نواحی، هنگام ترک محل خود از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

وی در پایان نصب بنر و پارچه های هشدار دهنده در ورودی های حساس جنگلی، تذکر از طریق ائمه جمعه و صدا سیما و مشارکت مردمی را از جمله مواردی  عنوان کرد که می تواند در حفظ منابع طبیعی استان گلستان موثر باشد.

آتش سوزی در اراضی شخصی رخ داده است

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان ، با رد آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی اظهار کرد: آتش سوزی اخیر در این منطقه شامل اراضی کشاورزی و شخصی بوده و آسیبی به جنگل های این ناحیه نرسانده است.

محمد امیرخانی گفت: آتش سوزی در تپه های صیاد حدود ساعت سه بعداز ظهر چهارشنبه، آغاز شد که با حضور فوری اکیپ مراقبت و پیشگیری منابع طبیعی گرگان در این منطقه، ظرف مدت نیم ساعت آتش مهار شد.

امیرخانی حریق در ناحیه صیاد را خارج از محدوده اراضی و منابع ملی عنوان و تصریح کرد: آتش سوزی ها در اراضی قطعه بندی شخصی رخ داده است که در گذشته خرید و فروش و قطعه بندی شده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ تا کنون بیش از ۷۵ مورد عملیات اطفا حریق در شهر گرگان داشتیم که ۴۵ مورد آن در اراضی کشاورزی شخصی و بر اثر بی احتیاطی افراد بوده است.

امیرخانی  گفت: شیوع آتش زدن باقی مانده های گندم در گرگان هزینه های جانبی زیادی به ما تحمیل می کند که احداث آتش بر و قرار دادن دیدبان در محل مختلف از جمله این موارد است.

وی هشدار داد: از کشاورزان می خواهیم تا از آتش زدن باقی مانده های گندم در اراضی خود جدا خودداری کنند.

۶۰ درصد مساحت گرگان منابع ملی است

امیرخانی گفت: حدود ۶۰ درصد مساحت شهر گرگان منابع ملی است و حفاظت این مساحت بدون کمک نهادهای فرهنگی، مشارکت مردم و کمک رسانه ها امکان پذیر نیست.

مدیر منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: از رسانه ها انتظار داریم که در انعکاس مشکلات منابع طبیعی بیشتر فعالیت کنند تا با انعکاس اثرات منفی این حریق ها در حیطه منابع طبیعی از ضرری هایی که متوجه منابع طبیعی استان است  پیشگیری شود.

وی گفت:  شماره ۱۵۰۴ کانال ارتباطی مردم با منابع طبیعی استان گلستان است و مردم برای پیشگیری و حفاظت از منابع طبیعی به محض مشاهده آثار حریق و یا تخلفی در بحث تخریب و تجاوز و قطع غیر مجاز اراضی جنگلی می توانند با این شماره تماس بگیرند. 


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار