خرید تضمینی دانه روغنی آفتابگردان از کشاورزان گلستانی در چند روز اخیر از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی این استان آغاز شد.

 خرید تضمینی دانه روغنی آفتابگردان در استان

به گزارش گلستان 24 ؛مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان در این پیوند گفت که امسال شرکت برای خرید تضمینی دانه آفتابگردان در استان 3 مرکز را در گلیداغ شهرستان کلاله، گالیکش و گرگان دایر کرده است.
حمیدرضا علی محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: کار خرید آفتابگردان از کشاورزان استان با نرخ تضمینی تعیین شده هر کیلوگرم 26 هزار و 644 ریال و با در نظر گرفتن دو درصد ناخالصی و 9 درصد رطوبت توسط شورای اقتصادی تا پایان شهریورماه ادامه دارد.
امسال حدود 2 هزار و 700 هکتار زمین زراعی در گلستان زیر کشت بهاره آفتابگردان رفته است که کارشناسان پیش بینی کرده اند از این سطح 3 هزار و 200 تن محصول برداشت شود.
کشاورزان گلستانی در سال زراعی گذشته در 4 هزار و 350 هکتار از مزارع خود آفتابگردان روغنی و آجیلی کشت کرده بودند و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از طریق چهار مرکز در بندرترکمن، گرگان، انبارالوم و گنبدکاووس این محصول را به قیمت تضمینی خریداری کرد.
آفتابگردان گیاهی یک ساله از خانواده گل ستاره ای ها است که تا حدود سه متر رشد می کند و از دانه آفتابگردان روغن خوراکی گرفته می شود.
کنجاله آفتابگردان که پس از روغن گیری باقی می ماند 10 تا 12 درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام ها است.
در استان گلستان کشت آفتابگردان بیشتر بعد از برداشت گندم (اوایل خردادماه) در مزارع انجام می شود.
گلستان در شمال ایران قرار دارد و از قطب های کشاورزی کشور بویژه در حوزه غلات و دانه های روغنی به شمار می رود.

/ ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار