معاون استاندار گلستان:

معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به لزوم توسعه ظرفیت بنادر این استان، گفت: گام اولِ توسعه، ایجاد امنیت با راه‌اندازی یگان دریایی نظامی در منطقه است.

یگان دریایی نظامی در بنادر گلستان تشکیل شود

به گزارش گلستان 24 ، رضا مروتی در جمع مدیران، مسوولان و خبرنگاران شرق استان گلستان در فرمانداری ویژه گنبدکاووس با اشاره به اینکه این استان یکی از استان‌هایی است که از لحاظ ظرفیت‌های دیده نشده در رتبه‌های بالا قرار دارد، اظهار کرد: آنچه کاملا واضح و مبرهن است ظرفیت بالای استان گلستان در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و فناوری است که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری می‌تواند به رشد و توسعه کشور کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه در استان گلستان از جنگل و کوه گرفته تا بیابان و تالاب و دریا همه و همه به عنوان نعمت‌های بی‌بدیل خداوند متعال وجود دارد، افزود: از آنجا که استان گلستان در طول سال‌های گذشته و به صورت تاریخی دچار برخی عقب افتادگی‌های اقتصادی و صنعتی شده است امروز باید با شتاب و همتی مضاعف برای رشد و توسعه آن تلاش کرد.

معاون عمرانی استاندار گلستان با تاکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان گلستان ظرفیت بندری آن است، خاطرنشان کرد: در بندر سبز خزری متاسفانه هیچ یگان نظامی دریایی وجود ندارد و همین موضوع یکی از عواملی است که به عنوان زیرساخت نرم افزاری توسعه مورد نیاز این منطقه است.

مروتی با اشاره به اینکه راه‌اندازی و تشکیل یگان دریایی نظامی در این منطقه می‌تواند امنیت پایدار را برای این حوزه به ارمغان بیاورد، ادامه داد: تقاضای ما از نهادهای نظامی کشور به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد یگان دریایی در ضلع شرقی دریای خزر است که امیدواریم این مهم به وقوع بپیوندد.

وی حضور این یگان را علاوه بر ایجاد امنیت در بندر موجب ایجاد نظم و انضباط در آمد و شدها دانست و گفت: وقتی این دو مولفه به صورت کامل در این منطقه اجرایی شود بدون تردید توسعه حمل و نقل دریایی و تجارت‌های دریا محور با کشورهای آسیای میانه رونق خوبی خواهد گرفت.

معاون عمرانی استاندار گلستان از حضور بیش از 6 هزار هموطن قزاق در استان گلستان خبر داد و گفت: این عزیزان یکی از عوامل گرایش مردم قزاقستان برای حضور در استان گلستان و البته یکی از عوامل اشتراکات فرهنگی و تاریخی هستند که می‌توانند در حوزه اقتصاد نیز به تعامل دو جانبه بین دو کشور ایران و قزاقستان به ویژه در استان گلستان کمک کنند.

فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه به شور شدن زمین‌های کشاورزی در گنبدکاووس به دلیل ماندآبی، تاکید کرد: به نظر ما باید در 280 هزار هکتار در معرض خطر با ایجاد و حفر کانالی از یک تا 3 متر عمق بخشی از آب مانده در زیر زمین با ارتفاع کم را به این کانال‌ها هدایت کرد تا از فشارهای اسمزی و تحریک کننده برای شوری زمین جلوگیری کرد.

علی محمد چوپانی همچنین راه‌اندازی خط ریلی شمال و جنوب را در کشور از اینچه‌برون به بندرعباس یکی از راه‌حل‌های بسیار مهم توسعه کشور دانست و گفت: در حالیکه فعالان صنعت کشور در حوزه سیمان، فولاد و راه با مشکلات بسیاری از جمله کاهش تقاضا روبه‌رو هستند ایجاد این مسیر ریلی به صورت موقت در این حوزه‌ها جهش ایجاد خواهد کرد و در بلند مدت در طول مسیر نیز توسعه پایدار را به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت محترم و نهادهای دولتی و خصوصی قرار بگیرد، اضافه کرد: مشکل اصلی در استان گلستان و توسعه آن اولویت گذاری و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به محورهای توسعه و پیشرفت است.

گفتنی است استان گلستان با دارا بودن ظرفیت‌های مهم بالقوه از جمله تنوع جغرافیایی بسیار بالا، چهار فصل بودن، نیروی انسانی و نیروی کار ارزان و در دسترس، بنادر و فرودگاه‌های آماده تجارت بین‌المللی و تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و دامپروری از استان‌هایی است که به دلیل عدم توجه تاریخی در موضوع توسعه با محرومیت‌هایی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار