رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان:

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گلستان با بیان اینکه برای بهبود وضعیت فعلی اشتغال کشور نیازمند توجه به مهارت آموزی هستیم، گفت: به دنبال جذب مدرس خبره فنی با توان بالا هستیم.

ترویج آموزش های مهارتی مشکل اشتغال را برطرف می کند/ جذب مدرس خبره

به گزارش گلستان 24 ؛امیراحمد دهقانی، ظهر یکشنبه در نشست خبری که در سالن اجتماعات مرکز علمی و کاربردی برگزار شد، اظهار کرد: علم در کنار عمل معنا پیدا می کند و دانشگاه علمی و کاربردی هم با هدف مهارت آموزی در کنار علم شکل گرفته است.

دهقانی با اشاره به روز خبرنگار و اهمیت این شغل افزود: تجربه، جسارت و دانش از ویژگی های مهم یک خبرنگار بوده و انعکاس سریع و صحیح خبر نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: انتقال اخبار بین مردم و مسئولان توسط خبرنگاران انجام می شود و امیدواریم که خبرنگاران ما را در اهدافمان یاری کنند تا بتوانیم به ترویج فرهنگ مهارت در کشور کمک کنیم.

 جایگاه آموزش های مهارتی در کشور پایین است

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان بیان کرد: جایگاه آموزش های مهارت در دنیا ویژه است، فرد باید مهارت آموزی کند چراکه آموزش آکادمیک به تنهایی کافی نیست.

وی به سخن رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: رهبری می فرمایند ما به دنبال پنجه های کارآمد هستیم.

دهقانی ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا بیش از ۸۰ درصد آموزش ها، مهارتی بوده و فقط ۲۰ درصد تئوری است، اما در ایران حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد مهارتی است و جای نگرانی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: در ابتدای برنامه ششم توسعه باید ۲۰ درصد دانشجویان مهارتی داشته باشیم و با حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو، یعنی چیزی در حدود ۸۶۰ هزار نفر، که آمار فعلنی چنین نیست.

دانشگاه علمی کاربردی

وی به هرم مقاطع مختلف تحصیلی در دنیا اشاره کرد و گفت: در کشورهای مختلف هرم تحصیلی به گونه ای است که در ته هرم کاردان ها هستند، یعنی بدنه زیادی از هرم را تکنسین ها و کاردان ها تشکیل می دهند و به ازای هر چند کاردان، یک کارشناس وجود دارد و همینطور این روند ادامه می یابد.

یک ربع قرن از تأسیس دانشگاه علمی و کاربردی می گذرد

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان اظهار کرد: ربع قرن از تأسیس دانشگاه علمی و کاربری در کشور می گذرد و در استان گلستان حدود ۱۰ سالی است که این دانشگاه شکل گرفته است.

وی در خصوص دانشگاه های علمی و کاربردی گفت: دانشگاه های علمی و کاربردی یا هیئت مؤسسی هستند یا وابسته به خود دانشگاه علمی و کاربردی که از این نوع دوم در استان نداریم، سومین دسته وابسته به ارگان ها و دستگاه های مختلف هستند و دسته چهارم نیز به موسسه ها وابسته هستند مانند جهاد دانشگاهی.

وی ادامه داد: در دانشگاه ۵۰ درصد دانشجویان شاغل هستند و برای ارتقاء جایگاه شغلی و افزایش مهارت تلاش می کنند.

دهقانی همچنین گفت: در دانشگاه تک پودمان نیز داریم، یعنی فرد می تواند ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساعت مباحث عملی رشته های خاص را آموزش ببیند.

وی به برگزاری نمایشگاه در تهران اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه تهران هزارو ۲۸۷ عنوان دستاورد دانشگاه علمی و کاربردی معرفی شد و ۲۱۶ مرکز از ۳۱ استان حضور پیدا کردند، استان گلستان هم  به معرفی صنایع دستی، پوشاک و ... پرداخت.

دهقانی تأکید کرد: دانشگاه به ارشد مهارتی نیاز دارد نه ارشد نظری، هدف ما پرورش تکنسین است.

دفترچه های دانشگاه علمی و کاربردی امسال زودتر بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته می گیرد

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان بیان کرد: دفترچه های دانشگاه علمی و کاربردی، برخلاف سال های گذشته نسبت به سایر دانشگاه ها زودتر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت، هم اکنون دفترچه کاردانی در روی سایت قرار دارد.

دهقانی گفت: چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت فناوری و اشتغال در محورهای مختلف در تهران برگزار خواهد شد و مقالات پذیرفته شده در فصل نامه خود دانشگاه چاپ خواهد شد.

 ۱۴۹ رشته در دانشگاه علمی و کاربردی استان گلستان وجود دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان گلستان با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی در چهار گروه صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و مدیریت خدمات اجتماعی دانشجو می پذیرد، افزود: در استان ۱۹ مرکز آموزشی داریم که در سراسر استان پراکنده هستند.

دهقانی افزود: دانشگاه حدود ۶ هزار و ۸۰۴ دانشجو دارد و دو هزار مدرس نیز در استان فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه ۱۴۹رشته تحصیلی در دانشگاه های استان تدریس می شود، اظهار کرد: ۱۴ رشته جدید از جمله کاردان فنی آب و خاک، عمران اراضی کشاورزی، مهندسی فناوری آسانسور و بالابر و غیره به رشته های استان اضافه می شود.

دهقانی از تصویب دو رشته آموزشی در استان خبر داد و گفت: CNG و ICT روستایی دورشته ای هستند که سرفصل های آن در استان نوشته شده و به تأیید رسیده است.

وی تأکید کرد: کیفیت گرایی در آموزش مهارتی، مدرسان و دانشجویان از اهداف ماست، همچنین پذیرش اساتید از بهمن ماه فراخوان داده شده و ما اولین استانی بودیم که پروسه جذب مدرس را تمام کردیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما جذب مدرسان خبره است، مدرسانی که توان فنی بالایی دارند و اگر مدرک دانشگاهی نیز نداشته باشند، مهم نیست.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار