مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان از میانگین نرخ بی سوادی در گلستان ابراز نگرانی کرد و گفت: این درصد در بین بانوان گلستانی بیشتر از مردان است.

نرخ بی سوادی بانوان گلستانی بیشتر از مردان است

به گزارش گلستان24؛ سعید مازندرانی در همایش دولت، زنان و جوانان، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که در پنجمین روز هفته دولت در سالن اجتماعات تعاون گلستان در گرگان برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه اشتغال و توسعه؛ آمارها رشد جامعه را نشان می دهد اما با این وجود هنوز از استانداردهای بین المللی عقب هستیم و باید تلاش بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: طبق آمارنامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نرخ بی سوادی در بین بانوان کشور حدود 15 درصد و در بین مردان هفت درصد است که این آمار در گلستان به ترتیب 18.4 درصد و 9.4 درصد می باشد.
وی با بیان اینکه طبق این آمارنامه جمعیت بالای 6 سال کشور 73 میلیون شامل حدود 35 میلیون زنان و 38 میلیون مردان هستند، افزود: نرخ باسوادی براساس جمعیت بالای 6 سال سنجیده می شود.
مازندرانی گفت: این درحالی است که در بحث اشتغال و توانمندسازی یکی از شاخصه ها تحصیلات بوده که براساس آن میزان تاثیرپذیری و نیاز به تغییر نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در جوامع سنتی تغییر سخت است اما در جامعه تحصیل کرده این روند تسهیل می شود، اضافه کرد: یکی از بحث ها نیز شکاف جنسیتی است که به نرخ سواد ، میزان مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی و حضور آنان در مدیریت ها وابسته بوده و کشور ما طبق آمارها در بین 144کشور رتبه مناسب و وضعیت خوبی ندارد و باید این روند تغییر یابد.
مدیرکل تعاون گلستان ادامه داد: بیشترین شکاف جنسیتی شکاف اقتصادی و سیاسی است که براساس میزان حضور در عرصه های مختلف همچون مجلس ، شوراها ، مدیریت های دولتی و دیگر بخش ها نمود دارد درحالی که استفاده از توانایی نیمی از جمعیت کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: برای حضور بیشتر بانوان در عرصه های اقتصادی باید نگاه به جنسیت تغییر کرده و زیرساخت های فرهنگی فراهم شود تا شاهد توسعه پایدار در کشور باشیم.
به گفته وی؛ توسعه پایدار این بوده که با بهره مندی از توان همه نیروها از منابع بهترین استفاده را داشته باشیم اما به آیندگان آسیبی وارد نگردد.
مازندرانی با اشاره به تنوع قومی، زبانی و دینی در گلستان؛ آن را یک فرصت بیان کرد و گفت: باید خرده فرهنگ ها را دیده و صدای دیگران را شنیده و به دیدگاه مشترک برسیم تا با این هم افزاییی زمینه رشد پایدار استان فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به آمارهای کشوری در زمینه ورود جوانان به بازار کار که از سال 92 افزایش یافته است، گفت: در حوزه کارآفرینی دولت تسهیل گر است و باید همه بخش ها وارد شوند تا فضای کسب و کار درست شود و در این بخش بانوان از چارچوب های سنتی کار خارج شوند، چرا که نگرش ها در حوزه کار از فعالیت در مجموعه دولتی باید به سمت کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی در بخش های مختلف خود تغییر کند.
به گفته وی؛ باید فرصت های جدید را شناخته و برای تغییرات در آینده برنامه ریزی شود و این دیدگاه که همه حوزه های جدید کسب و کار خطر است باید به همراه تهیه پیوست های فرهنگی تغییر کند.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین برنامه دولت را توسعه اشتغال بانوان بیان کرد و افزود که در استان گلستان در حوزه ارائه تسهیلات به تعاونی ها، مشاغل خرد، مشاغل خانگی، طرح های صنعتی و تولیدی اعتبارات خوبی اختصاص یافته که بانوان وجوانان کارآفرین می توانند از آن بهره مند شوند.
وی تاکید کرد که باید در جامعه فرهنگ کار و تعاون توسعه یابد، نگرش ها عوض شود تا هم افزایی ایجاد شده و ظرفیت ویژه بانوان در حوزه کارآفرینی و توسعه فضای کسب و کار بکار گرفته شود.
به گزارش ایرنا این همایش با حضور مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی، جوانان و بانوان کارآفرین، مشاور امور جوانان استاندار و جمعی از مدیران کل استان در سالن اجتماعات تعاون روستایی گلستان برگزار شد.
مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری گلستان نیز در این همایش با گرامیداشت یاد شهدای دولت، دفاع مقدس، دوران انقلاب و مدافع حرم گفت: نامگذاری سالهای متمادی با عنوان اقتصاد، تولید و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای اهمیت حوزه اقتصاد و اشتغال است.
کلثوم غفاری افزود: با توجه به اینکه دولت همه بخش ها و دستگاه ها را برای توسعه کسب و کار و کارآفرینی، خوداشتغالی در راستای توسعه پایدار کشور بسیج کرده است، استفاده از توانمندی همه نیروهای انسانی اعم از بانوان و مردان باید مد نظر باشد.
وی عنوان کرد: این همایش بر مبنای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و برنامه های کمیته بانوان و جوانان ستاد هفته دولت استان برگزار و دستگاه های فعال در حوزه اشتغال و کارآفرینی در این امر دخیل هستند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان افزود: تقویت مشاغل خانگی به خصوص در حوزه روستائی و احیای هنرها و حرفه های روستائی از اهداف این همایش و کارگاه است.
کارگاه آموزشی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی با حضور دکتر پورقاز از مدرسان دانشگاه های گلستان ، تجلیل از بانوان و جوانان کارآفرین برتر و بیان تجربیات کارآفرینان از بخش های دیگر این همایش بود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار