پس از واگذاری شرکت دخانیات به بخش خصوصی، مشکلات توتون کاران در استان هایی مانند گلستان که 55 تا 65 درصد توتون داخلی را تولید می کنند، افزایش یافت. اعمال سلیقه و قرارداد نبستن با کشاورزانی که از دهه های گذشته تاکنون کار آنان کشت توتون است، شرایط اقتصادی نامطلوبی را برای کشاورزان به ویژه در شهرستان های علی آبادکتول و مینودشت به وجود آورد. تا جایی که امسال شرکت دخانیات فقط برای 2 هزار تن، با کشاورزان گلستانی قرارداد تولید توتون امضا کرد.

به گزارش گلستان 24 پس از واگذاری شرکت دخانیات به بخش خصوصی، مشکلات توتون کاران در استان هایی مانند گلستان که 55 تا 65 درصد توتون داخلی را تولید می کنند، افزایش یافت. اعمال سلیقه و قرارداد نبستن با کشاورزانی که از دهه های گذشته تاکنون کار آنان کشت توتون است، شرایط اقتصادی نامطلوبی را برای کشاورزان به ویژه در شهرستان های علی آبادکتول و مینودشت به وجود آورد. تا جایی که امسال شرکت دخانیات فقط برای 2 هزار تن، با کشاورزان گلستانی قرارداد تولید توتون امضا کرد. اخیراً انعقاد قرارداد برای کشت این محصول به وزارت صنعت، معدن و تجارت تفویض شده است. با این اتفاق انتظار می رود مشکلات توتون کاران و نبود صنایع فراوری آن در استان برطرف شود.

واگذاری مجوز عقد قرارداد تولید توتون به وزارت صنعت، معدن و تجارت
در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: امسال قرارداد تولید 2 هزار تن توتون با کشاورزان استان امضا شده است،  در حالی که در سال های قبل این میزان 5 هزار تن بود.«حسینقلی قوانلو» با بیان اینکه از امسال مجوز عقد قرارداد تولید توتون به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، افزود: با اختیاراتی که به استان ها داده شده انتظار داریم که سال آینده میزان تولید این محصول را به 5 برابر افزایش دهیم.وی با بیان اینکه 80 درصد توتون مصرفی از طریق واردات تأمین می شود، اظهار کرد: فقط 20 درصد توتون کشور از طریق تولید داخل تأمین می شود و از این میزان نیز 55 تا 65 درصد آن در گلستان تولید می شود.

صادرات 9/1 میلیون دلاری توتون از استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: باتوجه به کیفیت بالای توتون تولیدی در استان به ویژه در منطقه مینودشت، می توان به افزایش صادرات آن امیدوار بود.
 سال گذشته 9/1 میلیون دلار توتون به کشورهای مختلف از جمله روسیه و آسیای میانه صادر شده است.قوانلو با اشاره به رایزنی‌هایی که با شرکت های بین المللی انجام شده است، گفت: وزارتخانه با 2 شرکت اروپایی برای آموزش کاشت، داشت و برداشت و همچنین خرید محصول از کشاورزان تفاهم کرده است.

ساخت 2 کارخانه در استان
این مسئول با بیان اینکه نبود صنایع فراوری توتون یکی دیگر از مشکلات استان به شمار می رود، گفت: اکنون توتون در استان تولید و به نخ کشیده می شود و پس از آن برای فراوری به گیلان و مازندران فرستاده خواهد شد. بعد از این مرحله بخشی از محصول مجدداً وارد استان شده و در قرق تبدیل به سیگار می شود. وی گفت: برای رفع این مشکل 2کارخانه برای عمل اوری توتون در دست ساخت قرار دارد که ظرفیت آنها 1200 تن است و تا فصل خرید سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

/انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار