معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس درشرق استان گلستان از تحصیل یک هزار و 9 کودک و نوجوان دختر و پسر افغانستانی در مدارس این شهرستان درسال تحصیلی 96 - 95 خبر داد.

تحصیل 1000 دانش آموز افغانی در شرق گلستان

به گزارش گلستان24، فرج الله رزاقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این تعداد کودک و نوجوان افغانستانی از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم در مدارس سطح شهر و روستاهای گنبدکاووش مشغول تحصیل بودند.
وی افزود: از مجموع این تعداد دانش آموز افغانی، 808 دختر و پسر درمقطع پیش دبستانی و ابتدایی، 137 نفر در مقطع متوسطه دوره اول و 64 نفر در مقطع متوسطه دوره دوم، سر کلاس درس حضور داشتند.
رزاقی بابیان اینکه اطلاعی از آمار کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی نداریم، اضافه کرد: امسال ثبت نام از همه دانش آموزان افغانستانی اعم از کسانی که دارای کارت اقامت هستند و افراد فاقد کارت اقامت، بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش درسامانه سناد 'سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان' در قسمت اتباع بیگانه انجام می شود.
وی تصریح کرد: هر ساله از سوی 'کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان' برخی اقلام شامل کیف و کفش، لوازم التحریر و بسته بهداشتی بین دانش آموزان اتباع بیگانه توزیع می شود.
مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس همچنین گفت: در برخی موارد و از محل کمک های خیرین نیز برخی اقلام در اختیار دانش آموزان افغانستانی این شهرستان قرار می گیرد.
رئیس اداره سوادآموزی گنبدکاووس نیز در خصوص جذب اتباع افغان در کلاس هاس سوادآموزی گفت: سهمیه تعیین شده برای سال 96، جذب تعداد 150 نفر از افغان های 10 تا 50 ساله بود که این سهمیه به صورت کامل محقق شده است.
حاجی قربان شیری قابوس افزود: از این تعداد، 21 نفر پسران و مردان و مابقی از دختران و بانوان افغان بودند که افراد فاقد سواد و یا فاقد مدرک سوم ابتدایی را شامل می شوند در 13 کلاس سوادآموزی سازماندهی شده اند.
وی افزود: در سال گذشته نیز 150 نفر به عنوان سهمیه اداره سوادآموزی گنبدکاووس برای جذب افغان های بیسواد ساکن گنبدکاووس تعیین شده بود که به طور کامل محقق و نسبت به سوادآموزی آنها اقدام شد.
به گزارش ایرنا، افغان های ساکن استان گلستان در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس ساماندهی شده اند و به گفته فرهاد شیبک معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این شهرستان 4300 افغان دارای کارت اقامت ساکن هستند.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و دومین شهرستان بزرگ این استان به شمار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار