رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان گفت: تالاب‎های شمال استان گلستان در معرض خطر هستند که اگر به حق‎آبه آنها توجه نشود منشأ بحران و ریزگرد شده و خطرات قابل توجه زیست‎محیطی برای کشور ایجاد می‎کند.

توجه به موضوع آب یک مسئله فرادستگاهی است

به گزارش گلستان24، علی‎نجفی‎نژاد صبح امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بحران آب و کم‎آبی یک موضوع جدی و کلیدی است، هر روز که سیاستگزاری را به تأخیر بیاندازیم خسارات آنها غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به اینکه کارهای علمی در سطوح مختلف برای بحران کم‎آبی انجام شده است، تصریح کرد: روش‎های نوین آبیاری و گیاهانی که نیاز کمتری به آب دارند برای این بخش مورد توجه قرار گرفت اما آنچه مشکل آب است فقدان یک برنامه جامع برای مدیریت آب است که کشور از آن رنج می‎برد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان افزود: توجه به موضوع آب یک مسئله فرادستگاهی است که در لایه‎های مختلف نقش دارد باید فرهنگ درست مصرف آب در جامعه نهادینه شود سرانه مصرف آب در ایران متاسفانه بالاتر از میانگین جهانی است.

نجفی‎نژاد با اشاره به اینکه بحران آب یک چالش جدی است، ابراز کرد: کشورهای مختلف اقدامات اجرایی برای جلوگیری از بحران آب انجام دادند و تجربیات موفقی داشتند برای اینکه مصرف آب را کم و بهینه کنند، ما نیز باید با استفاده از تجربیات و روش‌های نوین نسبت به موضوع مهم آب راه چاره مناسبی اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه استان گلستان همزمان با بحران آب با چالش سیلاب نیز مواجه است، تصریح کرد: جنگ آینده، جنگ آب است لذا از طریق فعالیت‎های علمی، آبخیزداری، مدیریت صحیح رودخانه‎ها و ... می‎توان اقدامات خوبی انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان گفت: بر اثر سیلاب‎هایی که میلیون‎ها متر مکعب آب از رودخانه‎ها وارد دریا می‎شود و خسارت‎زاست می‎توان در نگاه جامع منابع آب به شکل علمی و مدون مانع از تشدید بحران شد.

نجفی‎نژاد گفت: تالاب‎های شمال استان گلستان در معرض خطر هستند که اگر به حق‎آبه آنها توجه نشود منشأ بحران و ریزگرد شده و خطرات قابل توجه زیست‎محیطی برای کشور ایجاد می‎کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار