رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر برداشت پنبه از مزارع استان آغاز شده و 5 مرکز خرید پنبه در سطح استان مشغول خرید این محصول هستند.

قیمت خرید تضمینی آفتابگردان در گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ علی موسی‎خانی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در سال جاری به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی در استان، خشکسالی شدیدی را تجربه کردیم از این‌رو نتوانستیم سطح کشتی که برای پنبه انتظار داشتیم محقق شود.

وی با بیان اینکه 10 هزار هکتار پنبه در مزارع استان کشت شد تصریح کرد: اکنون پنبه کشت شده استان به مرحله برداشت رسیده و با همکاری شرکت تعاونی روستایی پنج مرکز خرید در شهرستان‎های آق‎قلا، گرگان، علی‎آبادکتول، رامیان و گنبدکاووس مشغول خرید تضمینی پنبه به قیمت 3 هزار و 196 تومان هستند.

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: قیمت‎‎گذاری پنبه بر اساس کیفیت و رقم انجام می شود بنابراین هر چه کیفیت پنبه بیشتر باشد به قیمت بالاتری خریداری می‎شود در واقع خرید تضمینی پنبه با کیفیت به 3 هزار و 400 تومان نیز می‎رسد.

موسی‎خانی افزود: از کشاورزان پنبه‎کار درخواست می‎شود تا از برداشت غوزه‎های نرسیده خودداری کنند تا زحمات آنها هدر نرود همچنین از برداشت پنبه در صبح زود، هنگامی که شبنم بر روی محصول است اجتناب کنند چرا که رطوبت موجود در الیاف موجب تغییر رنگ پنبه و کاهش کیفیت آن می‎شود.

*2 هزار  و 650 تومان، قیمت خرید تضمینی آفتابگردان

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان به کشت آفتابگردان در استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امسال کشت خوبی برای محصول آفتابگردان به خصوص در مناطق کوهستانی استان را شاهد بودیم.

موس‎خانی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی آفتابگردان 2 هزار و 650 تومان تعیین شده است، افزود: در حال حاضر سه مرکز خرید تضمینی در منطقه گلیداغ، گالیکش و گرگان فعالیت دارند و اگر لازم باشد تعداد این مراکز خرید را افزایش می‎دهیم.

وی با اشاره به کشت سویا در استان گفت: امسال سویا نیز تحت تأثیر کم‎آبی قرار گرفت بنابراین از کشاورزان درخواست می‎شود قبل از اینکه سویا وارد مرحله فاز زایشی شود نسبت به آبیاری این محصول اقدام کنند و گرنه دچار اخلال در غلاف‎بندی می‎شود.

*استقبال کشاورزان از کشت کلزا

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: سال گذشته به دلیل افزایش عملکرد و پرداخت به موقع محصول کلزا، کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت این محصول در فصل کاشت جدید دارند از اینرو ارقام متنوع و پر محصول وارداتی و داخلی برای امسال در نظر گرفته شده است.

موسی‎خانی اذعان کرد: توزیع ریزدانه‎کار برای کشت دانه‎های روغنی از جمله تسهیلاتی است که به کشاورزان ارائه می‎شود در این راستا، کشاوزران می‎توانند دستگاه‌های ریز‎دانه‎کار که 40 درصد آن شامل یارانه می‎شود را خریداری کنند.

وی گفت: سال گذشته 160 دستگاه ریزدانه‎کار در سطح استان توزیع شد امسال نیز کشاورزان برای ارائه تسهیلات تا سقف 30 میلیون تومان برای خرید ریزدانه‎‎کار به بانک‎ها معرفی می‎شوند.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار