مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: راهکارهایی برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در نظر گرفته شود که مهم‌ترین مورد مقابله با آلودگی است.

مقابله با آلودگی برای نجات خلیج گرگان
به گزارش گلستان24؛ داریوش یوسفی کبریا  به پسروی‌های آب دریای خزر در 20 سال گذشته اشاره کرد و گفت: سطح آب از کاهش قابل توجهی برخوردار بود که به همین دلیل کانال ورودی اتصال دریای خزر به خلیج گرگان و تالاب میانکاله کم عمق شده است.
وی افزود: به دلیل این ارتباط ضعیف، سرعت رسوب‌گذاری بین کانال ورودی اتصال دریای خزر به خلیج گرگان و تالاب میانکاله افزایش یافته و در حال انسداد است.
مدیر مرکزملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر بیان کرد: موضوعی دیگر که مزید علت شده ورود انواع واقسام فاضلاب‌ها از طریق رودخانه‌های کوچک و مسیل‌ها به حاشیه تالاب و خلیج است که آلودگی‌های بسیاری  دارد.
یوسفی کبریا تصریح کرد: مهم‌ترین راه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، مقابله با آلودگی است چرا که تراز آب به شدت کاهش یافته و شوری آب از آب دریای خزر بیشتر شده که سبب انسداد ارتباط بین دریا و خلیج و تالاب شده است.
وی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) یادآور شد: کمیته‌ای با مدیریت استانداری استان گلستان و مشارکت استان مازندران تشکیل و اعتباری نیزاز منابع کشوربه آن اختصاص داده شده است که وظیفه این کمیته  پیگیری، ارائه و اجرای راهکارهای اضطراری برای نجات این مجموعه است؛ چرا که این مهم بعد از نجات دریاچه ارومیه از مهم‌ترین بحث‌های کشوری است.
مدیرمرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با تأکید بر اینکه تمام هدف این است که راهکار مناسبی اندیشیده  تا ارتباطی ایمن و پایدار بین دریای خزر، تالاب میانکاله و خلیج گرگان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: این راهکار می‌تواند شامل موضوعاتی همچون  پمپاژ کردن آب، لایروبی و احداث کانال زیرزمینی باشد.
یوسفی کبریا اظهار داشت: خلیج گرگان تنها خلیج در حاشیه سواحل جنوبی دریای خزر در کشور بوده و تالاب حفاظت شده میانکاله نیزاز تالاب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.
 
سامانه صدورمجوز فعالیت در بندر نوشهر راه اندازی شد 
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت :سامانه صدور مجوز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر از ابتدای شهریورماه جاری را ه اندازی شد.
 
سیاوش رضوانی با اشاره به راه اندازی سامانه صدور مجوز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر از ابتدای شهریورماه جاری گفت: این اقدام در راستای تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب به ذینفعان و شرکت های خصوصی فعال در بندر نوشهر، کاهش فرآیند اداری و عدم مراجعه حضوری مشتریان صورت گرفت.
وی ارائه خدمات از طریق دولت الکترونیک، صرفه جویی در زمان و هزینه، تسهیل در امر صدور مجوز، بهره مندی از ۹% ارزش افزوده و اجرای کامل و شفاف قوانین و مقررات دستورالعمل مربوط به صدور مجوز فعالیت در مناطق ویژه را از مزایای راه اندازی این سامانه برشمرد.
رضوانی اظهار داشت: فعالان اقتصادی متقاضی مجوزفعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برای ثبت تقاضای الکترونیکی خود می توانند به نشانی www.Ispz.pmo.ir مراجعه و از تسهیلات و معافیت های مناطق ویژه استفاده کنند.

/ صداو سیما

ارسال نظر

آخرین اخبار