سرپرست کاوش معدن چهرآباد از انجام فعالیت های معدنکاوی در دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در این معدن و کشف شواهدی از این دوره ها خبر داد.

بازگشایی موزه‌ای پس از سه سال

به گزارش گلستان 24؛به نقل از خبرنگار راهنمای سفر من، در این هفته رئیس جدید روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی که با حکم علی اصغر مونسان منصوب شده بود، در سازمان میراث فرهنگی مستقر شد روح الله مهدی نژاد با خبرنگاران این حوزه نشست صمیمانه ای برگزار کرد.

کشف شواهدی از دوره هخامنشی ساسانی و اسلامی در معدن نمک چهرآباد

سرپرست کاوش معدن چهرآباد از انجام فعالیت های معدنکاوی در دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی در این معدن و کشف شواهدی از این دوره ها خبر داد.

ابوالفضل عالی به کشف اشیا زیادی در این معدن اشاره کرد که بیشتر آنها یافته های ارگانیک و به ویژه بقایای گیاهی بوده اند و گفت: در دو دوره اصلی کار در این معدن یعنی دوران هخامنشی و ساسانی ، ریزش هایی در تونل های معدن روی داده که مرگ معدنکاران را به همراه داشته است.

او با اشاره به نخستین کشفیات باستانشناسی در معدن چهرآباد گفت: در سال ۱۳۷۲معدن کارها به صورت تصادفی بقایای مرد نمکی یک را یافتند که پژوهش های مختصری در آن زمان در معدن انجام شد.

به گفته این باستان شناس در سال ۹۰، طی تفاهمنامه ای با موزه و دانشگاه بوخوم آلمان، بار دیگر پژوهش های باستان شناسی در معدن چهرآباد زنجان انجام و نتایج نشان داد این معدن از اوایل تا اواخر دوران هخامنشی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عالی با اشاره به این که شواهد زیادی از دوره اشکانی در این معدن به دست نیامده است، گفت: در دوره ساسانی و دوره متاخر اسلامی در این محل فعالیت های معدن کاوی انجام شده است.

بخشی از دیوار گرگان امسال احیاء می‌شود

 معاون سازمان میراث فرهنگی از احیاء بخشی از دیوار تاریخی گرگان که از خاک بیرون آورده شده خبر داد.

محمد حسن طالبیان در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان اظهار کرد: تکمیل پرونده  ثبت جهانی دیوار گرگان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات تاریخی با مطالعات پروره های عمرانی متفاوت است، افزود: مطالعات دیوار تاریخی گرگان زمان بر است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه دیوار تاریخی گرگان بدون مطالعات هم جاذبه گردشگری دارد، ادامه داد: احیاء و مرمت و تکمیل مطالعات این اثر تاریخب دارای چند قطب و وجه مهم است و تاکنون بخشی از کارهای آن انجام شده است.

موزه استاد علی اکبر صنعتی افتتاح شد

موزه استاد صنعتی با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر، شهردار تهران و مسئولان میراث فرهنگی موزه استاد علی اکبر صنعتی افتتاح شد.

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی پس از ۱۲ سال تعطیلی و سه سال عملیات مرمت و بازسازی٬ صبح امروز  با حضور شهردار تهران٬ رئیس جمعت هلال‌احمر و مسئولان سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد.

مرمت این بنا سه سال قبل بر اساس توافقنامه‌ای میان جمعیت هلال‌احمر، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی آغاز شده بود.

کاشان میزبان مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی شد

نخستین همایش ملی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری پایدار از سیزدهم شهریور با حضور فعالان و مسئولان گردشگری در مجموعه اقامتگاه بوم‌گردی‌ خانه نقلی کاشان برگزار شد.

اکبر رضوانیان دبیر این همایش به خبرنگار راهنمای سفر من گفت: توجه به این شعار بین‌المللی در بخش گردشگری بوم گردی و ایجاد محملی و فرصت ملی و کشوری در جهت تبادل تجربیات و دانش ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه گردشگری بوم گردی از ۲۲ استان کشور در این همایش و همچنین به روزرسانی اطلاعات و بالابردن دانش این حوزه با برگزاری چند کارگاه آموزشی در فضایی بومی‌و سنتی و در یک شهر تاریخی با فرصت‌های بالقوه گردشگری مانند کاشان از جمله اهداف این برنامه بود.

اکبر رضوانیان از برگزاری پنج کارگاه آموزشی با هدف آگاهی بخشی علمی‌و به روز و همچنین انتقال تجریبات روزآمد توسط برخی اساتید و نخبگان حوزه گردشگری ملی و بین‌المللی کشور به عنوان وجه بارز این همایش دو روزه خبر داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار