جشنواره تئاتر استانی و امیدهای جوان گلستان کار خود را در گلستان آغاز کرد و به گفته پیشکسوتان استان کیفیت این جشنواره نسبت به سال گذشته پیشرفتی نداشته است.

اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر امیدهای جوان گلستان در گرگان

به گزارش گلستان 24؛هفدهمین جشنواره تئاترهای امید جوان پنجشنبه با چهار اجرا آغاز شد و درنهایت جمعه با پنج اجرا به کار خود پایان داد، «خاطراتی که باید می‌نوشتم» به نویسندگی بهمن ولیان و کارگردانی امید ابراهیمی به‌عنوان نخستین نمایش هفدهمین جشنواره تئاتر امیدهای جوان استان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا شد.

«بادوک» به نویسندگی و کارگردانی پگاه طیبی، «یک کوک اضافی» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه نصیری و «روسری آبی‌ها» به نویسندگی میلاد امین زاده و کارگردانی حوریه برنا دیگر اجرای جشنواره امیدهای جوان بودند که به با استقبال خوب دوستداران تئاتر روی صحنه رفتند.

به گفته تماشاچی‌ها «بادوک» جذابیت خاصی برای اجرا نداشت اما «یک کوک اضافی» که روایت ماجرای پزشکی بود که چند سال پیش به دلیل فقر و نداری خانواده‌ای بخیه‌های صورت یک کودک را بازکرده بود رضایت تماشاچی‌ها را به همراه داشت. نمایش «۳ از ۸» به کارگردانی پویان سهرابی که روایت سه زن از اقوام مختلف در جوار حرم حضرت موسی بن رضا (ع) بود پیش از ظهر جمعه به روی صحنه رفت و با رضایت عمومی همراه بود.

جشنواره استانی تئاتر گلستان هم از عصر جمعه آغاز و با دو اجرای «ماهی‌ها با چشمان باز می‌میرند» به کارگردانی یاسین رضوانی و «تورنج» به کارگردانی رضا پور تراب زاده در روز نخست خود پیگیری شد.

«ماهی‌ها با چشمان باز می‌میرند» روایت زندگی یک غسال و چالش‌ها و مشکلاتش در مواجه با مردم بود، «تورنج» هم ماجرای زندگی خانواده قاجاری و مردی به نام اقبال که تصمیم به ازدواج دخترش دارد را به تصویر می‌کشد.

پویان سهرابی کارگردان جوان نمایش «۳ از ۸» در بخش امیدهای جوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضعف نمایشنامه‌ها در دو روز نخست اظهار کرد: من حدود سه سالی است که در استان گلستان هستم اما طی این مدت ورکشاپ یا کارگاهی که ویژه تقویت فیلم‌نامه‌نویسی باشد در استان برگزار نشده و اگر هم برگزارشده است برای عده‌ای محدود بوده است.

رضاپورتراب زاده کارگردان نمایش تورنج در بخش تئاتر استانی هم با اشاره به ضعف نمایشنامه‌ها گفت: ضعف در متن نمایشنامه‌ها در بخش امیدهای جوان به‌شدت احساس می‌شود و صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که در سال جاری برنامه‌هایی برای تقویت بخش فیلم‌نامه در دست اجراست.

یکی از نکات مثبت این جشنواره اجرای به‌موقع نمایش‌ها در ساعت تعیین‌شده و بدون دقیقه‌ای تأخیر همانند سال گذشته است، گرچه این اجرای به‌موقع و بستن در سالن نمایش در هنگام اجرا در ساعت تعیین‌شده به مزاج برخی از تماشاچی‌هایی که پشت درمانده‌اند خوش نیامده است.

 

کارهای ارائه شده در بخش امیدهای جوان ضعیف بود

مهدی صمدی، نایب‌رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۳۱ اثر در بخش امیدهای جوان در جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۲۱ اثر به مرحله بازخوانی رسید  و درنهایت پنج اثر به انتخاب داوران به بخش پایانی نمایش راه یافت.

وی تصریح کرد: یکی از علت‌های انتخاب تنها پنج اثر برای شرکت در جشنواره پایین بودن سطح فنی و اجرایی کارهای ارائه‌شده بود.

صمدی ادامه داد: در بخش جشنواره استانی هم ۱۷ اثر به بخش بازبینی رسید و در این مرحله هم پنج اثر برای اجرای نمایش انتخاب شد اما ستاد برگزاری جشنواره چهار نمایش دیگر را هم برای اجرای عمومی به جشنواره راه دادند.

وی بابیان اینکه رسالت برگزاری این جشنواره‌های استانی و امیدهای جوان شناسایی استعدادهای درخشان تئاتر استان است، افزود: متأسفانه در بخش اجرای نمایش، نمایشنامه و ... ضعف داریم و ازآنجایی‌که رسالت انجمن هنرهای نمایشی تقویت علمی هنرمندان این رشته است تلاش می‌کنیم با آموزش کیفیت اجراها را افزایش دهیم.

صمدی در مقایسه جشنواره امسال با سال گذشته اظهار کرد: متأسفانه تئاتر استان رو به صعود نبوده و همواره رو به سقوط است چراکه پیشکسوتان تئاتر استان در این جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند و علاقه‌ای هم به تولید نمایش ندارند درنتیجه میدان برگزاری نمایش به دست افراد بی‌تجربه می‌افتد و این‌گونه می‌شود که کیفیت کارها پایین به نظر می‌رسد.

امیر کاوش یکی از پیشکسوتان تئاتر استان گلستان در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه اجراهای روز نخست آن‌طور که باید توقع‌ها را برآورده نکرد و برخی از اجراها کسل‌کننده و ضعیف بود.

وی افزود: درواقع اکثر گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره دلی و برای مردم کار نمی‌کنند و قصدشان از شرکت در جشنواره دریافت مبلغ ورودی است اما ما شاهد بودیم هر جانمایشی از دل کار شد به دل مردم نشست به موفقیت رسید.

«دوک» به نویسندگی محسن مقامی و کارگردانی احسان یار محمدی، «اتاق» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین صیدآبادی و «یک‌شب» به نویسندگی و کارگردانی محمد میر عرب رضی در روز دوم اجراهای استانی به روی صحنه می‌روند.

احمد جندقی، رشید نصیری و سعید کاظمیان داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی و غلامعلی رضایی، فرزاد شیخ نظری و احسان رجبلو داوری هفدهمین جشنواره امیدهای جوان گلستان را بر عهده‌دارند.

آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر امیدهای جوان گلستان و بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی عصر ٢٧شهریورماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار