مدیرکل شیلات گلستان:

مدیرکل شیلات استان گلستان از افزایش 35 درصدی تولید در بخش تولید میگو خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار و 560 تن میگو در سال جاری تولید شود.

اشتغال 3 هزار و 500 نفر با تولید میگو

به گزارش گلستان24؛سیدجواد قدس‌علوی ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار کرد: 6 واحد عمل‌آوری و بسته‌بندی در بخش میگو وجود دارد امیدواریم در افق برنامه 1400 از طریق 20 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت یک میلیارد و 700 میلیون بچه میگو کارها دنبال شود.

وی از ایجاد سه مرکز تخصصی تولید غذای میگو در استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: باید 25 مرکز عمل‌آوری ایجاد شود که 17 هزار و 250 تن میگوی تولیدی در افق 1404 عمل‌آوری شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان با اشاره به اینکه خاوریار جزو برند ایران و گلستان است، افزود: خاویار استان گلستان ثبت ملی می‌شود در این زمینه برای برندسازی خاویار استان هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شیلات سه طرح محوری را به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است، گفت: میگو به عنوان برند در استان گلستان جای خود را پیدا کرده است ، میگوی تولیدی باید جای خود را در بازارهای جهانی نیز پیدا کند.

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه صید میگو برای هفتمین سال به صورت انبوه آغاز شده است، افزود: تمام محصول تولیدی میگو سر استخر فروش رفت ما میگویی نداریم که فروخته نشده باشد، قیمت میگو در مزرعه کیلیویی 13 الی 14 هزار تومان به فروش رفته است، هزینه هر کیلو حدود 8 هزار و 500 تومان است.

قدس‎علوی با اشاره به اینکه فاز نخست ساید 4 هزار هکتاری میگو با احداث کانال‎های آبرسان انجام گرفت، ابراز کرد: این فاز شرایط بهره‎برداری کامل را دارد، در 4 هزار هکتار امکان تولید 7 هزار و 200 تن میگو وجود دارد که تا پایان برنامه ششم توسعه به این عددد دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس امکان‎سنجی صورت گرفته تا 28 هزار هکتار شرایط برای توسعه میگو در استان فراهم است طبق برنامه پنج ساله ششم توسعه به تولید 7 هزار و 200 تن میگو با اشتغال 3 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهیم رسید.

مدیرکل شیلات استان گلستان بیان کرد: فاز دوم 6 هزار هکتاری سایت میگوی گمیشان در دست مطالعات است و مسائل زیست‎محیطی آن در دست بررسی است، نیاز است دستگاه‎های همکار از جمله سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی، آب منطقه‎ای و راه و شهرسازی برای پشتیبانی و صدور مجوزها همت کنند.

قدس‎علوی با بیان اینکه استخرها باید مجهز به سیستم هوادهی شود، گفت: پست 63 حتما نیاز است خصوصا زمان نزدیک به برداشت وقتی که تراکم بالا می‎رود نیاز است که استخرها به سیستم هوادهی مجهز باشند.

وی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری گفت: پروژه مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در دست مطالعه است، طرح مزارع منفرد را در سراسر استان طبق برنامه پنج ساله ششم توسعه برنامه ریزی کردیم، با توجه به محدودیت آب‎های شیرین باید به سنت استفاده از آبهای نامتعارف برویم.

مدیرکل شیلات استان گلستان بیان کرد: آب دریای خزر در راستای اجرای این پروژه مدنظر قرار دارد تا در اراضی ساحلی شمالی گرگانرود منطقه‎ای برای پرورش ماهیان خاویاری در قالب مجتمع پرورش ماهیان خاویاری انجام شود که البته موقعیت توسط مشاور در نظر گرفته شده است.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار