رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: 2 صیاد متخلف قبل از اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری در زیستگاه های طبیعی شهرستان گمیشان در دام محیطبانان گرفتار شدند.

جرائم نقدی و حبس برای متخلفان و شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری در گلستان

به گزارش گلستان24؛علی بیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از این صیادان یک موتورسیکلت پرقدرت وغیرمجاز 251 سی سی، تعدادی تله و شبچه مخصوص زنده گیری پرندگان شکاری و 2 قطعه پرنده وحشی طعمه کشف و ضبط و متهمان به مراجع قصایی معرفی شدند.
وی؛ این گروه ازصیادان متخلف را سیار بیان نمود و افزود: این بازگیران حین رهگیری شاهین سانان و قبل از صید دستگیر شدند. 
گلستان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و در ایام مختلف سال میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است. 
به گزارش ایرنا، شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق شکار پرندگان و یا حیوانات دیگر (خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بالا و داشتن منقار و چنگال قوی به دست می آوردند. 
پرندگان شکاری با توجه به اینکه در رأس هرم غذایی قرار دارند از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و به عنوان یک مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند. 
از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند.
قانون علاوه بر جرائم نقدی تا سه سال حبس نیز برای متخلفان و شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری پیش بینی کرده است. 
حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل شهریور تا آذر ماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار