رییس دادگستری کل گلستان :

رییس دادگستری کل گلستان گفت که با فعال شدن کمیته رفع اطاله دادرسی ، فرایند دادرسی کوتاه تر و از بلاتکلیفی پرونده ها در محاکم استان کاسته می شود.

صلح و سازش، علاوه بر کاستن از تنش بین طرفین دعوی از تعداد پرونده های محاکم نیز می کاهد

به گزارش گلستان24؛هادی هاشمیان روز دوشنبه در جلسه شورای معاونان دادگستری استان با تاکید بر اینکه بیشتر پرونده های ورودی به محاکم، روند عادی و قانونی رسیدگی را طی می کند، گفت: اعضای این کمیته علل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها و بلاتکلیف ماندن آرای صادر شده در واحدهای اجرای احکام کیفری و مدنی را بررسی و برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
به گفته وی؛ اعضای این کمیته همچنین به صورت موردی ، پرونده هایی که زمان رسیدگی به آنها طولانی شده است را بررسی و برای جلوگیری از اطاله دادرسی به قضات مشاوره می دهند.
وی افزود که این کمیته ها در هر حوزه قضایی با حضور رییس دادگستری ، دادستان و تعدادی از قضات با تجربه تشکیل شده است . 
هاشمیان بر استفاده بیشتر از ظرفیت شورای حل اختلاف در محاکم استان نیز تاکید کرد و گفت: ارجاع پرونده های قابل سازش به شعب ویژه صلح و سازش، علاوه بر کاستن از تنش بین طرفین دعوی از تعداد پرونده های محاکم نیز می کاهد.
وی ادامه داد که در دو سال گذشته شعب ویژه صلح و سازش در دادگستری ها و دادسراهای سراسر استان تشکیل شد و آمار نشان می دهد نیمی از پرونده های ورودی به این شعب با سازش طرفین مختومه شده است.
شورای معاونین دادگستری گلستان متشکل از معاونان قضایی، رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب گرگان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان است که در نشست های خود روند اجرای برنامه های اجرایی حوزه های قضایی سراسر استان را بررسی و راهکارهای عملی برای تسریع برنامه های قضایی ارائه می کنند.

**سازش 11 پرونده با تلاش اعضای شورای حل اختلاف گلستان در یک روز
از سوی دیگر و براساس اعلام دادگستری گلستان رییس شورای حل اختلاف استان گفت که با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف 11 پرونده ضرب و شتم در یک روز بررسی و با سازش طرفین مختومه شد.
احمد جعفری اظهارداشت: این پرونده ها از دادسرای گرگان به شعب ویژه صلح و سازش ارجاع شده بود که با پادرمیانی و تلاش اعضای شورا ، طرفین از شکایت خود صرف نظر کرده و رضایت دادند.
به گفته وی؛ 22 نفر در این پرونده ها درگیر بودند که اگر رضایت نمی دادند این پرونده ها باید برای سیر مراحل رسیدگی وارد دادسرا می شد.
وی همچنین گفت که آمارها نشان می دهد بیش از 50درصد پرونده هایی که به این شعب وارد می شود، با سازش طرفین مختومه می گردد.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار