بارش های شامگاه دوشنبه و جاری شدن آب ناشی از آن و هدایت روان آب های مناطق بالا دست و کانال های کوچک باعث شد تا رودخانه قره سو درغرب استان گلستان پس از شش ماه دوباره لبریز از آب شود.

پرآبی رودخانه قره سو با بارش های شامگاه دوشنبه

به گزارش گلستان24؛در آستانه فصل مهاجرت پرندگان آبزی به زیستگاه های شمالی کشور، خلیج گرگان و منابع آبی پیرامون جزیره آشوراده؛ پرآبی رودخانه قره سو ارمغانی برای حیات وحش منطقه است.
این رودخانه برای آخرین بار اوایل سال جاری پرآب شد و پس از آن با برداشت آب از سوی زارعان در مناطق بالادستی به خشکی گراییده بود که بارش های دیشب حیات دوباره به این رودخانه هدیه کرد
به گزارش ایرنا، شاخه اصلی رودخانه قره سو از ارتفاع 2 هزارو 900 متری کوه های اسب چر، سوس و قزیمان سرچشمه می گیرد و بعد از ملحق شدن آب چشمه سارها و شاخه های فرعی به نام باغشاه و گرماب دشت سرانجام با سایر شاخه های فرعی، رودخانه قره سو را تشکیل می دهد.
طول این رودخانه 160 کیلومتر است و در جنوب استان گلستان با جهت شرقی- غربی جریان دارد.
از مهمترین شاخه های قره سو می توان به گرماب دشت، چهل چهار آب، شصت کلا، فسن رود، النگ دره، نوشن و زیارت اشاره نمود.
این رود بعد از پیمودن چند دهستان در غرب و شمال غرب استان گلستان در کنار روستای قره سو به خلیج گرگان و دریای خزر می ریزد.
رودخانه قره سو یکی از مهمترین منابع آبی تغذیه کننده خلیج گرگان است و از سوی دیگر از مراکز عمده تکثیر انواع ماهیان استخوانی نظیر کلمه، سفید، سیم، کپور و کفال می باشد.
به منظور تأمین آب آشامیدنی شهر گرگان و آبیاری زمین های کشاورزی، سد کوثر بر روی رود گرماب دشت از شاخه های اصلی قره سو احداث شده است. 
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت و یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار