اما و اگرهای تحقق وعده دولت

کمک هزینه خرید مسکن که قرار بود سرپناه خانواده جانباختگان حادثه معدن زمستان یورت شود به دلیل اما و اگرها و ابهامات هنوز پرداخت نشده و مسئولان وعده پرداخت آن ازهفته آینده را می دهند.

ودیعه مسکن جانباختگان یورت پرداخت نشد/ مشکلات پیش روی بازماندگان

به گزارش گلستان24 :  ۱۳ اردیبهشت ماه امسال بود که انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر حادثه آفرید. حادثه ای که ۱۱ روز به طول انجامید و جان ۴۳ معدنچی را گرفت.

 

هرچند از روزهای نخست پس از حادثه تمام دستگاه های اجرایی استانی و کشوری برای کاهش مشکلات جان باختگان این حادثه بسیج شدند اما خانواده های این ۴۳ نفر هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از این مشکلات تهیه مسکن برای خانواده های جان باختگان این حادثه بود که با دستور وزیر راه و شهرسازی وقت قرار شد به مشکل بی مسکنی این خانواده ها پایان داده شود.

طبق این دستور یا یکی از واحدهای مسکن مهر آزادشهر در اختیار خانواده ها قرار می گرفت و یا ۵۰۰ میلیون ریال کمک هزینه خرید مسکن به خانواده هر یک از قربانیان این حادثه پرداخت می شد.

حالا ۱۵۰ روز از آن حادثه می گذرد و خانواده های جان باختگان از پرداخت نشدن این کمک هزینه گلایه دارند و مسئولان از اما و اگرهای تحقق این وعده می گویند و از  ابهاماتی که در پرداخت این کمک هزینه وجود داشت.  

رسول علیخانی که پنج نفر از بستگان نزدیکش را در این حادثه از دست داده و بعد از حادثه معدن به نمایندگی از معدنچیان و خانواده جان باختگان معدن زمستان یورت در پادگان نوده خاندوز در مقابل رئیس جمهور صحبت کرده بود و همچنان پیگیر مشکلات معدنچیان است، گفت: هرچند با تلاش مسئولان مشکلات بیمه ای و برقراری حقوق برای تمام جان باختگان حادثه حل شده اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

بلاتکلیفی در پرداخت کمک هزینه مسکن جانباختگان

وی افزود: هرچند با پرداخت تمام حق و حقوق از سوی کارفرما و دیه ۲۱۰ میلیون تومانی بیمه مسئولیت به خانواده ها انتظار می رفت مشکلات تا حدود زیادی حل شود اما بعضی از خانواده ها دچار مشکلات حقوقی شده اند.

علیخانی با بیان اینکه این مشکلات در بعضی از خانواده های جان باختگان ایجاد شده و حتی تعدادی از همسران جان باختگان مجبور شده اند، مهریه خود را به اجرا بگذارند، ادامه داد: بیشتر خانواده جان باختگان این حادثه در خانه های استیجاری زندگی می کنند که قرار بود کمک هزینه مسکن این مشکل را رفع کند.

از وزارتخانه (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) استعلام گرفته ایم که این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار که اکثرا خانم ها هستند، پرداخت کنیموی تصریح کرد: هنوز تکلیف کمک هزینه مسکن جانباختگان مشخص نیست و با مشکلات حقوقی موجود برای تعدادی از خانواده های جانباختگان، بهتر است این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شود.

هرچند علیخانی در این گفتگوی کوتاه اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر را قابل تقدیر می داند اما از حل نشدن موضوع مسکن و بلاتکلیفی در پرداخت کمک هزینه ۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن خانواده های جان باختگان گلایه دارد.

علت تاخیر در پرداخت کمک هزینه خرید مسکن را از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان جویا شدیم و سعید مازندرانی اظهار کرد: از همان روزهای نخست کمک هزینه ۵۰ میلیون تومانی ۴۳ جان باخته این حادثه از طرف دولت به حساب استانداری گلستان واریز شد.

وی با بیان اینکه این مبلغ حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، گفت: مسئول توزیع این مبلغ فرمانداری آزادشهر است اما در آخرین پیگیری های انجام شده، فکر می کنم یا پرداخت ها شروع شده و یا به زودی پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با یادآوری اینکه تمام حق و حقوق و دیه ۴۳ جان باخته معدن پرداخت شده است، ادامه داد: آخرین وضعیت و جزییات پرداخت کمک هزینه خرید مسکن را می توانید از فرمانداری آزادشهر پیگیری کنید.

پرداخت کمک هزینه مسکن به حساب سرپرستان خانوار

وی به دلایل تاخیر انجام شده در پرداخت این کمک هزینه هم اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم در موضوع پرداخت کمک هزینه مسکن قانونی عمل کنیم باید این مبلغ (۵۰ میلیون) بین تمام ورثه تقسیم شود؛ اگر این اتفاق بیفتد ممکن است منجر به خرید مسکن نشود.

 مازندرانی تصریح کرد: از اینرو از وزارتخانه (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) استعلام گرفته ایم که این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار که اکثرا خانم ها هستند، پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کرده ایم با سرعت مشکلات بیمه ای و حق و حقوق و ... کارگران و جان باختگان حادثه معدن زمستان یورت را حل کنیم و تا جایی که من اطلاع دارم توزیع ودیعه مسکن هم آغاز شده اما بازهم می توانید از فرمانداری آزادشهر پیگیری کنید.

مازندرانی در صحبت های خود به این نکته اشاره می کند که اگر قرار بود قانونی این کمک هزینه را به خانواده ها پرداخت کنیم ممکن بود به خرید مسکن منجر نشود نکته ای که فصل مشترک صحبت های مدیرکل، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان و رسول علیخانی به نمایندگی از خانواده جان باختگان بیان شده است.

آغاز پرداخت کمک هزینه از هفته آینده

موضوع پرداخت کمک هزینه خرید مسکن و شیوه توزیع آن را از فرماندار آزادشهر جویا شدیم و حبیب شفاهی گفت: نامه نگاری های پرداخت کمک هزینه انجام شده و از هفته آینده پرداخت ها آغاز می شود.

وی افزود: باید پاسخ استعلام ها و نامه نگاری ها از اداری و مالی استانداری گلستان به دادگستری آزادشهر می رسید که این مهم انجام شده است و پول از حساب استانداری گلستان به حساب دادگستری واریز شده است.

فرماندار آزادشهر در پاسخ به این سوال که چه استعلام هایی برای پرداخت این کمک هزینه نیاز بود، بیان کرد: استعلام از استانداری گلستان برای مشخص شدن تکلیف پرداخت بود که این مبلغ به حساب چه کسی پرداخت شود البته یک استعلام هم از تامین اجتماعی نیاز بود تا افراد تحت تکفل مشخص شوند.

وی با بیان اینکه تمام استعلام ها انجام شده، یادآور شد: ابتدا قرار بود این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار جان باختگان حادثه معدن پرداخت شود اما جواب تهران برای پرداخت این مبلغ برای دادستانی شفاف نبوده و دارای ابهاماتی بود به همین دلیل دوباره از استانداری گلستان استعلام گرفتیم.

شفاهی دلیل تاخیر در پرداخت را انجام نامه نگاری ها و گرفتن پاسخ استعلام دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد و ما آمادگی لازم برای پرداخت را داریم اما این مهم باید از سوی دادستانی انجام شود که احتمالا در هفته آینده آغاز می شود.

تمام ۴۳ جان باخته معدن زمستان یورت در دادگستری آزادشهر پرونده دارند و تکلیف پرداخت مالی آن ها مشخص شده و مشکلی در پرداخت این هدیه وجود ندارداما و اگرها و ابهامات در خصوص پرداخت کمک هزینه مسکن ۴۳ جان باخته حادثه معدن زمستان یورت را از دادستان عمومی و انقلاب آزادشهر جویا شدیم و رضا بذری اظهار کرد: پس از اعلام پرداخت کمک هزینه خرید مسکن یا هدیه مسکن پیرو آن اداره کل اداری و مالی استانداری گلستان مرقومه ای را برای وزارتخانه فرستاد که کیفیت تقسیم این هدیه چگونه باشد و به چه افرادی تعلق بگیرد.

وی یادآور شد: پس از این حادثه خانواده همه  این ۴۳ جان باخته گواهی انحصار وراثت گرفتند و پرداخت دیه و ... بر اساس گواهی انحصار وراثت انجام شد.

پرداخت هدیه مسکن به افراد تحت تکفل متوفی به نسبت مساوی

دادستان عمومی و انقلاب آزادشهر افزود: صحبتی که با ما کردن در خصوص پرداخت هدیه مسکن، ما گفتیم این موضوع شفاف شود چرا که در بحبوحه جریان هدف بر این بود که پول به خانواده برای تامین مسکن تعلق بگیرد اما ساز و کار اجرایی آن شفاف نبود.

وی ادامه داد: شفافیت از این جهت که مشخص نشده بود این هدیه به خانواده هایی پرداخت شود که مسکن ندارند یا به همه، نتیجه این شد جوابی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استانداری گلستان آمد این بود که این پول به عنوان هدیه برای افراد تحت تکفل متوفی باشد و اصلح هم همسر و فرزندان هستند.

حادثه معدن آزاد شهر

وی اضافه کرد: لیستی را از تامین اجتماعی دریافت کردیم که افراد تحت تکفل متوفی چه کسانی هستند اعم از همسر و فرزندان و همچنین پدر و مادر.

بذری تصریح کرد: پاسخ استعلام ها نشان داد در مورد همه ۴۳ نفر همسر و فرزندان تحت تکفل بودند و فقط در مورد دو جان باخته مادر علاوه بر همسر و فرزندان جزو افراد تحت تکفل بوده، بنابراین تکلیف افرادی که این هدیه به آن ها باید پرداخت شود، مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص نحوه تقسیم هم نامه وزارت کار شفافیت لازم را نداشت و ما مجدد طی نامه کتبی از اداره کل اداری و مالی استانداری گلستان این موضوع را پرسیدیم و آن ها اعلام کردند این مبلغ هدیه است به نسبت مساوی بین افراد تقسیم شود نه بر اساس انحصار وراثت.

وی بیان کرد: چهارشنبه گذشته پاسخ تمام استعلام ها و نامه نگاری ها دریافت شده و از روز پنج شنبه (۶ مهرماه) آمادگی پرداخت موجود دارد.

بذری با بیان این که تمام ۴۳ جان باخته معدن زمستان یورت در دادگستری آزادشهر پرونده دارند و تکلیف پرداخت مالی آن ها مشخص شده، یادآور شد: هیچ مشکلی در پرداخت این هدیه وجود ندارد و خانواده ها با مراجعه به دادگستری آزادشهر می توانند این مبالغ را دریافت کنند.

در حالی که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از پرداخت این کمک هزینه به حساب سرپرستان خانوار خبر می دهد اما  دادستان عمومی و انقلاب آزادشهر از پرداخت کمک هزینه مسکن جان باختگان به افراد تحت تکلف به نسبت مساوی خبر می دهد و مشخص نیست این مبلغ به خرید مسکن منجر شده و بتواند مشکل خانواده های بدون مسکن را حل کند.


منبع :مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار