مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در توضیح علت مرگ یک قلاده خرس که گفته می شود بر اثر صدمات وارده ناشی از حمله روستائیان و ماموران بوده است گفت: با فرض صحت چنین ادعایی ؛ حمله خرس به یک انسان چاره ای جز تلاش برای نجات فرد گرفتار شده در چنگال حیوان باقی نگذاشته بود.

توضیح مدیرکل محیط زیست گلستان در خصوص مرگ یک خرس

به گزارش گلستان24؛غلامرضا کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: درعین حال علت مرگ خرس صدمات ناشی از ضربات چوب دستی روستائیان یا چیزی مشابه آن نبوده ضمن اینکه مطابق نظریه دامپزشکی حیوان مشکوک به بیماری هم بوده است.
وی اظهار داشت: باوجود احتمال مرگ فردی که مورد حمله خرس قرار می گیرد؛ جلوگیری نکردن ماموران محیط زیست از ضربات چوب دستی یکی از روستائیان به این حیوان رفتاری اشتباه و توجیه نشدنی است که این اشکال را می پذیریم.
وی خاطرنشان کرد: بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده ماموران محیط زیست به خرس حمله نکرده و افرادی که به این حیوان صدمه زدند، روستائیان منطقه بودند که قصد داشتند جان یک انسان را نجات دهند.
به گزارش ایرنا بر اساس فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است عده ای از ماموران محیط زیست پس از ناکام ماندن در زنده گیری یک خرس با استفاده از تور؛ به کمک تنی چند از اهالی مناطق جنگلی شرق گلستان و با شلیک تیرهوایی حیوان را غافلگیر می کنند که در این بین یکی از روستائیان چند ضربه چوب به بدن خرس وارد می کند.
مدیرکل محیط زیست گلستان بیان کرد: در آن شرایط خاص که خرس به جمعیت حمله کرد، آسان ترین راه حلی که به ذهن روستائیان رسید صدمه زدن به حیوان با استفاده از چوب بود که البته همه این اتفاقات در کمتر از چند ثانیه رخ داد و تصمیم گیری صحیح در اینچنین زمان کوتاه سخت است.
کریمی اذعان کرد: شاید جلوگیری نکردن از حمله روستاییان به خرس اشکال اصلی کار ماموران محیط زیست حاضر در صحنه بوده است.
وی ادامه داد: ماموران محیط زیست در ابتدا به طرف خرس داروی بیهوشی شلیک کرده بودند اما اثرگذاری دارو به زمان کافی احتیاج دارد که مردم بدون اطلاع از این شرایط با چوب به حیوان حمله کرده و آن را زخمی کردند.
به گزارش ایرنا 12 شهریور ماه گذشته با دریافت خبری مبنی بر نزدیک شدن یک قلاده خرس قهوه ای به حاشیه روستای ترجنلی از توابع شهرستان گالیکش ماموران یگان حفاظت پارک ملی گلستان در محل حضور پیدا کردند اما موفق به زنده گیری حیوان نشدند.
روز بعد از این واقعه با تماس یکی از اعضای شورای روستای ترجنلی مبنی بر مشاهده مجدد خرس؛ ماموران به محل مراجعه و با استفاده از دستگاه پرتاب دارت بیهوشی و دیگر اقدامات حیوان را زنده گیری کردند.
این خرس پس از زنده گیری و در مسیر انتقال به مرکز نگهداری حیات وحش گناره تلف شد که مسوولان محیط زیست به استناد گزارش اولیه دامپزشکی علت اصلی مرگ را ابتلای حیوان به بیماری هاری نوع A اعلام کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار