کشتن خرس با چوب وچماق

محیط زیست گلستان که پنهانکاری ۹ ماهه مرگ پلنگ هیرکان را در کارنامه خود دارد اکنون توله خرس این استان را با ضربات چوب و چماق کشته نه آنگونه که در گزارشی اعلام کرده بود «به دلایل نامعلوم».

فصل تازه درسریال پنهانکاری محیط زیست گلستان

به گزارش گلستان 24 ؛ محیط زیست استان گلستان به محل ثابت تولید سریال پنهانکاری و تخریب بدل شده است. هنوز چند ماهی از ماجرای پنهانکاری ۹ ماهه در این استان درباره تلف شدن توله پلنگ رهاسازی شده به نام هیرکان نگذشته که این بار دروغ برخی نیروهای محیط زیست این استان درباره نحوه مرگ توله خرس بی‌گناهی که تنها ۳۰۰ متر از محل زیست خود خارج شده بود افشا شده است.

نیروهای محیط زیست گلستان که پیشتر مدعی شده بودند که برای دور کردن خرس از روستا آن را بیهوش کرده‌اند و حیوان پس از بیهوشی و انتقال به مرکز نگهداری به دلایل نامعلومی جان داده است. سپس بیماری هاری را بهانه کردند که از بخت بد آنها نتیجه آزمایش هاری هم منفی از آب در آمد و حالا فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای محیط زیست با چوب و چماق به جان توله خرسی افتاده‌اند که اصلاً فرصت بیهوشی نیافته، و او را تا سرحد مرگ زده‌اند. تلخ‌ترین بخش داستان آنجاست که این اتفاق دقیقاً با حضور و به دست نیروهای «حفاظت محیط زیست» انجام می‌شود و سرپرست اداره کل محیط زیست استان گلستان نیز اعلام می‌کند که از این موضوع بی‌خبر بوده است.

حالا از عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست و علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید این سازمان گرفته تا سرپرست اداره کل محیط زیست گلستان از این واقعه ابراز تأسف کرده و گفته‌اند باید با خاطیان برخورد شود.

کتک کاری خرس

دانلود

این رفتار متعلق به چندین دهه پیش است

مدیرکل حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز  می‌گوید: گزارشی که استان به ما داده بود می‌گفت با پزشک معتمد سازمان در مازندران تماس گرفته‌اند و با هماهنگی ایشان داروی بیهوشی را به میزان درست به حیوان تزریق کرده‌اند و خرس بیهوش شده است. بعد هم حیوان را به مجموعه نگهداری برده‌اند اما حیوان تلف شده است. گزارشی که هیچ بخش آن با فیلم منتشر شده ارتباطی ندارد و کاملاً متناقض است.

علی تیموری تأکید می‌کند: بر اساس آنچه در فیلم می‌توان دید پس از اینکه داروی بیهوشی را به حیوان تزریق می‌کنند قبل از اینکه حیوان بیهوش شود به خرس نزدیک می‌شوند و خرس هم ناگزیر از خود دفاع کرده است و دچار مشکل شده‌اند و متأسفانه با رفتاری واکنش نشان می‌دهند که حتی پنجاه سال پیش هم پذیرفتنی نبود.

وی ادامه می‌دهد: واقعاً چنین رفتاری پذیرفته نیست و انتظار ما این نیست که استان‌ها بدون هماهنگی اقدام کنند و بر اساس پروتکل و دستورالعمل ما عمل نکنند اما این فیلم نشان می‌دهد که هیچ یک از کارهایی که ما ابلاغ کرده و روش‌هایی که از استان‌ها خواسته‌ایم اجرا نشده و از آن بدتر آنکه گزارشی که استان به ما داده با واقعیت تناقض دارد.

مدیرکل حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح می‌کند: حتماً باید با خاطیان برخورد شود و چنین اتفاقی به هیچ عنوان تکرار نشود. قطعاً سرپرست استان اختیار همه گونه برخورد را دارد تا این روش‌ها تکرار نشود.

تیموری با اشاره به چند مورد دیگر حضور خرس و حیات وحش در نزدیکی انسان در پایان می‌گوید: چنین اتفاقاتی در کشور می‌افتد و راه و روش خود را دارد اما این روشی که در فیلم اتفاق می‌افتد به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حداقل مربوط به چندین دهه‌ پیش است که مردم جمع می‌شدند و با حیوان برخورد می‌کردند اما آن زمان کسی شناخت نداشت و امروز حتی مردم گونه‌های در معرض خطر انقراض را می‌شناسند. متأسفانه در این اتفاق همکاران و محیط‌بانان ما هم آنجا هستند و همه این‌ها نشان دهنده آن است که در واقع مسئولان منطقه اطلاعات نادرستی به سرپرست اداره کل استان داده‌اند.

موضوعی که سرپرست اداره کل محیط زیست استان گلستان هم آن را تأیید می کند.

از ضرب و شتم خرس اطلاع نداشتیم

سرپرست محیط زیست استان گلستان در این باره گفته: به دلیل اطلاعات نادرستی که داده شده بود اطلاعی از ضرب و شتم توله خرس پارک ملی گلستان نداشتیم.

غلامرضا کریمی تأکید کرده است: تازه مطلع شده‌ایم که توله خرس پارک ملی گلستان که ۱۳ شهریور ماه جانش را از دست داد مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

سرپرست محیط زیست استان ضمن محکوم کردن ضرب و شتم حیوانات به ویژه از سوی کارکنان محیط زیست، تاکید کرده: به طور قطع این موضوع را پیگیری و بررسی می کنیم و با رئیس پارک ملی گلستان به دلیل ارسال اطلاعات نادرست به اداره کل محیط زیست و عاملان این ضرب و شتم برخورد می کنیم.

رئیس پارک ملی گلستان گزارش داده بود که این توله خرس قهوه ای با هماهنگی تلفنی با کارشناس دامپزشکی با استفاده از سرنگ بیهوشی زنده گیری شده و بعد از انتقال به دامپزشکی کلاله تلف شده است.

دستور «قاطع» معاون رئیس جمهور برای برخورد با خاطیان

اکنون عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیرکل حراست و مدیرکل بازرسی این سازمان دستور داده با خاطیان کشته شدن توله خرس در پارک ملی گلستان بطور جدی برخورد شود.

کلانتری عصر روز گذشته پس از کسب اطلاع از موضوع ضرب و شتم توله خرس در پارک ملی گلستان، بلافاصله به جزینی زاده مدیرکل حراست و فرید مدیرکل بازرسی سازمان دستورداده به فوریت این موضوع را بررسی و با خاطیان در محیط زیست گلستان بطور جدی برخورد کنند.

سیزدهم شهریور ماه امسال یک توله خرس قهوه ای به روستای ترجنلی از توابع شهرستان گالیکش در حاشیه پارک ملی گلستان نزدیک شده بود و در حین عملیات زنده گیری این توله خرس یکی از اعضای شورای این روستا زخمی شد. بعد از گذشت مدتی کوتاه اعلام شد که توله خرس تلف شده است و علیرغم دفن سریع لاشه تلاش برای یافتن علت مرگ آن ادامه دارد اما روز گذشته فیلمی منتشر شد که نشان می دهد این توله خرس مورد ضرب و شتم نیروهای محیط زیست قرار گرفته است و گزارش محیط زیست گلستان سراسر دروغ و پنهانکاری بوده است.

چند ماه پیش نیز پیگیری رسانه‌ها منجر به افشای آن شد که محیط زیست گلستان ۹ ماه تمام مرگ توله‌ پلنگ رهاسازی شده توسط این اداره کل را مخفی کرده و همچون این بار لاشه پنهانی دفن شده است. آن زمان نیز معصومه ابتکار دستور برخورد قاطع با خاطیان را داشت اما اینک بار دیگر عملکرد مشابهی در این استان تکرار شده و اکنون باید دید آیا دستور «قاطع» کلانتری برای برخورد قاطع با خاطیان نیز به اندازه دستور ابتکار جدی است،‌ یا سرنوشت خاطیان پرونده خرس گلستان متفاوت با سرنوشت متخلفان پرونده هیرکان خواهد بود.
منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار