نماینده ولی فقیه در گلستان:

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: اهل سنت گلستان ارادت ویژه ای به اهل بیت(علیهم السلام) بخصوص حضرت امام رضا(علیه السلام) دارند.

ارادت خاص اهل سنت به اهل بیت (ع)

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان پیرامون عزاداری اهل سنت اظهار کرد: در آیات شریفه قرآن خداوند از انبیاء خواسته به مردم بگویید ما از شما در قبال ایمانتان اجری نمی خواهیم زیرا اجر ما با خدا است.

 

وی افزود: قرآن کریم اما درباره رسول گرامی اسلام می فرمایند من اجر و پاداشی از شما نمی خواهم غیر از مودت و دوستی به ذی القربی. این متن صریح قرآن است که به دستور خدای متعال پیامبر موظف می شود به مسلمان ها اعلام کند اجر و پاداش رسالت خاتم انبیاء مودت و دوستی اهل بیت (علیهم السلام) است.

 

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: البته مودت و دوستی اهل بیت(علیهم السلام) اجر شخصی رسول خدا نیست بلکه ادامه مسیر او است چون رابطه و مودت با اهل بیت رسول خدا قطعا پیوند محکمی را برای این راه خدا و دین اسلام به وجود می آورد. یعنی مودت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) باعث می شود راه راستین رسول خدا در تاریخ اسلام و امت های اسلامی تداوم پیدا کند.

 

وی ادامه داد: روایات بسیاری درباره مودت اهل بیت(علیهم السلام) در کتب شیعه و سنی وارد شده است. در میان اهل سنت هم غیر از ناصبی ها که بغض و دشمنی دارند، سایر برادران اهل سنت به اهل بیت علاقه مندند. همین جا در منطقه ما هم نسبت به اهل بیت مخصوصا حضرت رضا اهل بیت(علیهم السلام) ارادت خاصی دارند و زیارت حضرت رضا(علیه السلام) مشرف می شوند. حتی دیده ام افتخار بعضی از علمای اهل سنت این است که سلسله مشایخ آن ها به حضرت رضا منتهی می شود.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان خاطرنشان کرد: بنابر این در منطقه ما و ترکمن صحرا علاقه مندی به اهل بیت(علیهم السلام) زیاد است. در این ایام هم در شهرهای ترکمن نشین وقتی عزاداری می شود و دسته ها حرکت می کنند، خواهران اهل سنت به مراسم و شعائر عزاداری که وجود دارد تبرک می جویند و در این ایام اطعام می دهند. این کارها نشان می دهد مودت به اهل بیت(علیهم السلام) در میان همه اهل سنت غیر از صنفی خاص که عنوان شد وجود دارد.

 

وی اظهارداشت: نحوه عزاداری اهل سنت با برخی رسم های تفاوت دارد. آیا مراسمی که توده های مردم انجام می دهند یکسان است؟ اگر قومی سینه زنی نکند ایا نشانه این است که اهل محبت به «اهل بیت» نیست؟

 

آیت الله نورمفیدی گفت: هر قوم و دسته ای مراسمی دارند. ما خودمان هم در مراسم عزاداری های خود آئین خاصی داریم. این مراسم مربوط به سنت اقوام مختلف است وگرنه در روایات نداریم که به زنجیر زنی دستور داده باشند. پس بنابر این شکل عزاداری و عرض ارادت در روایات معصومین و دستورات ائمه وارد نشده است. آنچه وارد شده اصل اقامه عزا بر سیدالشهدا است. در روایات اشک ریختن و اقامه عزا است. اما درباره شکل آن چیزی نگفته و هر قوم با دیگری متفاوت است. در پاکستان دوبار عاشورا دارند. یکبار دهم محرم  و یک بار هم وسط تابستان است. نظرشان این است که امام حسین عاشورا سال 61 قمری در وسط تابستان بوده و ما این کار را نمی کنیم.

 

وی افزود: عشق و محبت به اهل بیت(علیهم السلام) باعث می شود انسان به سمت آن ها کشیده و از آن ها تبعیت کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار