ضررهای ناشی از تراریخته

بذرهای تراریخته که وارد کشور می شوند و در کشاورزی استفاده می شود در آینده ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای صنعت کشاورزی و محیط زیست کشور بوجود بیاورد.

محصولات تراریخته را وارد کشور نکنید!

به گزارش گلستان 24 ؛ چند سالی است که بحث محصولات تراریخته و نگرانی های آن در میان مردم و کارشناسان کشاورزی و مواد غذایی بوجود آمده است. با وجود اینکه خیلی از مردم هنوز نمی دانند ضررهای ناشی از تراریخته ها تا چه حد جدی است باز هم نگرانند و به طور کلی می دانند که این محصولات دستکاری ژنتیکی شده اند و عواقب نامعلومی دارند.

روغن یکی از مواد مصرفی پایه در هر خانه است، با این حال هنوز هم در بازار روغن هایی داریم که به صراحت رویشان نوشته شده است تراریخته! و خرید و فروش می شود. ذرت های تراریخته که امروزه در اکثر فروشگاه ها وجود دارند و بسختی می توان ذرت طبیعی را پیدا کرد.

1395030715383713777808510

و این هم بماند که هنوز خیلی از مردم این محصولات را نمی شناسند و نمی دانند که چه ضررهایی دارند، بی خبر از همه جا اینها را مصرف می کنند و خدا می داند که در نسل های بعدی چه بیماری های ژنتیکی ناشناخته ای ممکن است رخ بدهد.

در مورد ضرر این محصولات همین مقدار کافیست که خیلی از کشورها از این محصولات بعنوان سلاح بیولوژیک علیه دشمنان خود استفاده می کنند! و با این همه هنوز هم به ایران وارد می شوند و کسی نیست که جلوی واردات آن ها را بگیرد.

pic-111147-1484411140

از جمله ضررهای محصولات تراریخته می توان به مواردی چون، بروز واکنش های آلرژیک در انسان، نامناسب برای محیط زیست، کاهش تنوع زیستی، کاهش کاراریی داروهای آنتی بیوتیک روی انسان، طعم و مزه غیر متداول و ایجاد بیماری های جدید روی انسان اشاره کرد.

بذرهای تراریخته که وارد کشور می شوند و در کشاورزی استفاده می شود در آینده ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای صنعت کشاورزی و محیط زیست کشور بوجود بیاورد.

و با همه اینها باید مسئولین این مسئله را جدی بگیریند و ممنوعیت واردات محصولات تراریخته را اعمال کنند. بارها از مضرات این محصولات صحبت کردند اما مشخص نیست به چه دلیلی هنوز واردات این محصولات ادامه دارد.

در حالیکه که کشور باید به سمت کاهش واردات پیش برود، متاسفانه شاهد هستیم که محصولات نامرغوب خارجی هم هنوز وارد می شود. و این یعنی سرکوب کشاورزی بومی ایران و وابستگی به محصولات خارجی.

ffeac1c1644eae666306ef16d5b12a01_554

 اگر مسئولان از روی آگاهی محصولات پرخطر تراریخته را بدون تحقیق و آزمایش از خارج به کشور وارد کنند خیانت بزرگی به مردم کرده‌اند. چرا که با جان و مال مردم روبرو هستند و اثرش ممکن است چندین سال بعد نمایان شود، مانند واردات شیرخشک های آلوده نیست که اثرش خیلی زود مشخص بشود و بتوان جدی با آن برخورد کرد.

کشور ایران از لحاظ آزمایشگاه های تحقیقاتی و دانشمندان و کارشناسان خبره در این زمینه غنی است و می تواند با کشت این بذرها در محیط های آزمایشیٍ اثرش را در چند سال آینده مورد بررسی قرار دهد و بعد از کشت نسل اول این بذرها بدنبال آزمایش روی نسل دوم و سوم و ... آنها باشد.

چند سال طول می کشد تا کارشناسان اثرات این محصولات را دریابند و بعد از آن باید برای واردات و یا استفاده این محصولات تصمیم گیری کرد. اما چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که دولت باید جلوی واردات این محصولات و روانه آنها به بازار و سبد خرید مردم را بگیرد.


انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار