بخش اول/سفرنامه‌ای از لحظه‌های ناب عاشقی

اینجا بهشت الرضاست، حس عاشقی در زائران کاروان گلستان به خراسان‌رضوی هم شنیدنی است اینجا زائرانی هستند که برخی از آنها بعد از 23 سال آرزوی‌شان به اجابت رسیده و به حرم مطهر مشرف شدند.

شفای کودک 4 ساله در حرم مطهر رضوی

به گزارش گلستان 24؛چه حس زیبایی و چه آرزوهای قشنگی؛ اینجا ذکر زائران امام رضا (ع) از جنس ایثار و مهربانی است؛ حس نوع‌دوستی به زیبایی تکثیر می‌شود اینها از محاسن قرار گرفتن در جوار آقا امام مهربانی‌هاست؛ وقتی بر لب، دعای عاقبت بخیری برای جوانان دارند، آرزو برای صحت و سلامت رهبرشان امام خامنه‌ای و دعای ظهور حجت حق حضرت مهدی (عج) بر لبشان جاریست که هر کدام در جای خود زیبا و شنیدنی هستند.
زائران حرم مطهر در قالب دو کاروان از کردکوی و سرخنکلاته به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان گلستان عازم مشهدالرضا (ع) شدند برخی زائراولی و تعدادی پس از گذشت سال‌ها مشرف به زیارت امام هشتم شدند.
برای رسیدن به خراسان 12 ساعت از گلستان مسیر پر فراز و نشیب را طی کردیم؛ برای خواندن نماز اول وقت و خوردن شام در میانه راه توقف کردیم؛ مجالی برای گپ و گفت صمیمانه پیدا کردیم تا قبل از زیارت حرف‌های زائران مشهدالرضا را بشنویم.
اولین توقفگاهمان آستان مقدس امامزاده قاسم شهرستان دلند بود، خانم کهنسالی که خود را سکینه خاتون فخوری معرفی می کند 60 سال دارد و حدود 23 سال است که به مشهدمقدس نیامده و به لطف دفتر آستان قدس رضوی گلستان اکنون زائر امام رضاست، خیلی خوشحال است و گریه شوق بر گونه هایش جاری؛ زمانی را به یاد می‌آورد که در نخستین سال‌های زندگی مشترک به همراه همسرش به مشهد آمده بودند اما حالا دیگر همسرش در قید حیات نیست.
سکینه خاتون فرزندی ندارد و تنها زندگی می‌کند؛ او فکر نمی‌کرده با شرایطی که دارد بار دیگر هم بتواند زائر امام هشتم شود.
آرزوی این بانوی مسن دوای درد بیماران و خوشبختی جوانان است برای خودش چیزی نمی‌خواهد تنها از کسی که بانی این کار خیر شده تشکر میکند که شرایطی فراهم کرده تا به پابوس آقا مشرف شود این را جزو شیرین‌ترین لحظات زندگی خود می‌داند.
وقتی از خانم فخوری می‌خواهم در حالت معنوی که بر سر سجاده نماز به دعا و نیایش نشسته عکس یادگاری بگیرم با خنده‌ای ملیح بر لب می‌گوید ما برای عروسی‌مان عکس نگرفتیم؛ خیلی اذیت‌اش نمی‌کنم و به سراغ دیگر بانویی که از کردکوی زائر امام رضاست به گفتگو می‌نشینم.
زهرابیگم نژادحسینی بانوی 54 ساله‌ای است که می‌گوید سال 1382 آخرین باری بوده که به مشهدمقدس آمده و بعد از گذشت این همه سال؛ دوباره زائر امام هشتم شده است که این را توفیق الهی می‌داند و می‌گوید تا امام رضا (ع) خودش دعوت نکند نمی‌توانی زائرش شوی من در این سفر دعوت شدم.
زهرابیگم می گوید: سه فرزند پسر دارم تا وقتی آنها ازدواج نکرده بودند تمام فکر و ذهنم، سر و سامان دادن آنها بود با خودمان می‌گفتیم زندگی بچه‌ها مهمتر است ثواب سروسامان دادن اینها کمتر از حج و سفرهای زیارتی نیست؛ حالا قسمت شد تا همسفر زائران امام رضا شوم و خیلی خوشحالم؛ از زمانی که ثبت‌نام کردم تا زمانی که عازم مشهد شدم 20 روز طول کشید واقعا لیاقت بزرگی نصیبم شده تا در ایام محرم اینجا باشیم از این بابت به خودم می‌بالم.
این بانوی 54 ساله می‌گوید وقتی چشمم به ضریح آقا بیفتد دیگر احساساتم قابل توصیف نیست؛ همه کسانی که التماس دعا گفتند و نگفتند خاطرشان در ذهنم مرور می‌شود و برای همه آنها دعا می‌کنم.
داخل اتوبوس می‌رویم نوای یاحسین و یازینب حال و هوایمان را عوض می‌کند با ذکر صلوات دهان‌هایمان را خوشبو می‌کنیم تا ادامه سفرمان معنوی‌تر شود.
زینب‌خاتون کیا از دیگر بانوانی است که 60 سال دارد و ساکن کردکوی است حدود 10 سال پیش به مشهد مشرف شده بود و می‌گوید ارادت بسیار زیادی به امام رضا دارد.
زینب خاتون دو فرزند دختر و پسر دارد که همسرش را ابتدای انقلاب بر اثر تصادف از دست داد و فقط پنج سال زندگی مشترک را زیر یک سقف گذراندند.
او بهترین دعایش برای مردم سلامتی و عاقبت بخیری‌ست و به عشق امام رضا اکنون عازم مشهدالرضا ست.
محبوبه مازندرانی از دیگر زائرانی است که با او وارد مصاحبه میشوم؛ محبوبه می‌گوید حدود هشت سال پیش مشهد آمده است به معجزه امام رضا (ع) اعتقاد دارد و آرزو می‌کند برای همه کسانی که متوسل به این آقا می‌شوند اتفاق بیفتد.ِ
این بانوی جوان می‌افزاید تمام مشکلات زندگی را با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) پشت سر گذاشتم برای جوانان دعا می‌کنم که به بیراهه نروند و از آتش آشوب و فتنه‌ها در امان باشند.
مازندرانی همسرش کارگر است و زمانی که می‌خواست برای زیارت به مشهد اعزام شود مشغول خانه تکانی بوده و به از طریق دوستان پس از گذشت یکماه دعوت به این سفر معنوی شده است.
محمد زاهدی مدیر کاروان که خود را خادم الرضا معرفی می‌کند از زائران امام هشتم می‌خواهد تا از فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرند و برای دنیا و آخرت‌شان دعا کنند.
زاهدی می‌گوید سه روز در مشهدالرضا مهمان امام رضا (ع) هستیم و یک توصیه به زائران دارد که هیچگاه نماز اول وقت را فراموش نکنند نماز عمل واجب و خواندن زیارت و دعا عمل مستحب است بنابراین هنگام اذان دست از همه چیز بکشند و به نماز بپا خیزند.
زائران حرم امن الهی دعوتنامه گرفتند تا مسافران بهشت در آغوش هشتمین ستاره شوند یکی از این زائران؛ گلستان زمانی است که 43 سال دارد و آخرین بار با یک هیئت زیارتی به عنوان کمک آشپز به همراه همسر و فرزندانش به مشهد مقدس آمده بودند.
زمانی آرزو می‌کند خدا به همه بیماران شفا دهد و لباس عافیت بر اندامشان بپوشاند؛ دیگر آرزویش گشایش در کار جوانان است بیان آرزوهایش مرور معجزه‌ای می شود که برایم تعریف می‌کند.
این بانوی جوان می‌افزاید امیرمحمد خواهرزاده چهارساله‌ام است که دو سال پیش بر اثر تب شدید تشنج کرد و به کما رفت همه دکترها جوابش کردند اما خواهرم از درگاه خدا ناامید نشد و فرزندش را نذر امام رضا کرد تا شفا بگیرد؛ لحظه‌ای به فکر فرو می‌رود و ادامه می‌دهد هرکسی با خلوص نیت به درگاهش رود ناامید برنمی‌گردد.
او می‌گوید: امیرمحمد 15 روز در کما بود ما پارچه سبزی که متبرک به حرم امام حسین (ع) بود را به دست و گردنش بستیم بعد از مدتی این گره‌ها باز شد و خواهرزاده‌ام شفا گرفت خانواده‌ام به معجزه امام رضا (ع) اعتقاد دارند؛ حالا هر سال امیرمحمد به همراه خانواده زائر امام رضاست من هم خوشحالم از اینکه امروز در جوار امام مهربانی‌ها عافیت‌طلبی و عاقبت بخیری را برای مردم سرزمینم آرزو کنم.
بخش اول سفرنامه زیارتی ما در مشهد مقدس به پایان رسید و به مرور مصاحبه های زائران گلستانی در مشهدالرضا (ع) ارائه می‌شود، نائب الزیاره همه شما هستیم.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار