معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان:

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: در اداره‌کل بهزیستی استان گلستان تعداد 7 هزار و 500 نابینا تحت پوششش این سازمان هستند.

مهمترین دغدغه نابینایان حضور در جامعه است

به گزارش گلستان24؛کمال سلمانی امروز با گرامیداشت هفته نابینایان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تعداد 7 هزار و 500 نابینا تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی استان گلستان هستند.

وی با بیان اینکه دو سوم نابینایی افراد نابینا و کم بین قابل پیشگیری است، تصریح کرد: آمار دقیقی از قابل پیشگیری بودن افراد نابینا در سطح استان گلستان در دست نداریم ولی حدود دوسوم نابینایی این افراد  قابل پیشگیری است آمار بسیار کمی وجود دارد که نابینایی مادرزادی داشته باشد متاسفانه بسیاری از نابینایان زیر شش سال به دلیل تنبلی چشم، بیماری چشمی و غیره نابینا می‌شوند.

 معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی گلستان با تاکید بر اینکه نابینایی قابل پیشگیری است، ابراز کرد: در طرح‌های غربالگری، معاینات و مشاوره با متخصص چشم به ما کمک می‌کند که فرد را از نابینایی نجات دهیم و همه خانواده‌ها باید به این مهم توجه کنند زیرا نابینایی قابل پیشگیری است.

سلمانی با اشاره به اینکه 7 هزار و 500 نابینا تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی استان گلستان هستند، خاطرنشان کرد: 7 هزار و 500 نابینا تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی استان گلستان هستند و از این تعداد یک‌هزار و 700 نفر نابینای مطلق هستند.

وی مهمترین دغدغه نابینایان را حضور در جامعه دانست و اذعان کرد: متاسفانه خطوط بریل و یا موزاییک بریل که بتواند فرد نابینا را بدون کمک افراد دیگر انجام شود در شهرستان گرگان به جز یک مورد نداریم.

معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: پیگیر این موضوع هستیم که خطوط بریل یا موزاییک بریل در سطح شهرستان گرگان تفاق بیافتد زیرا جامعه باید برای حضور این افراد مناسب سازی شود.

سلمانی درخ صوص ارائه خدمات تخصصی ابراز کرد: خدمات تخصصی که اداره‌کل بهزیستی گلستان و آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان به نابینایان ارائه می دهند در مرکز تخصصی هم‌اندیشی نور گرگان اکثر خدمات نظیز خط بریل، کلاس زبان‌آموزی و آی‌سی‌دی‌ال وجود دارد که می‌توانند نابینایان از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه روشندلان بخشی از جامعه هستند که باید به آنها خدمات‌رسانی شود، تصریح کرد: ما باید به فکر این قشر از جامعه باشیم و در این راستا باید به نابینایان خدمات‌رسانی شود.

معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: راه‌اندازی مرکز تخصصی نابینایان در هر شهر از استان گلستان برای ما امکان‌پذیر نیست و ما با کمک هزینه بر ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌های دیگری که داریم می‌خواهیم هزینه‌ها را کمتر کنیم تا همه نابینایان در سطح استان گلستان از این خدمات بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار