رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت:

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت بر لزوم توجه سلامت شغلی تاکید کرد و گفت: اغلب بیماری‎های شغلی قابل درمان نیستند و یا مشکل و پرهزینه روند درمانی انجام می‎گیرد؛ کنسرهای شغلی قابل شناسایی و پیشگیری است.

اغلب بیماری‎های شغلی قابل درمان نیستند

به گزارش گلستان24؛ خسرو صادق‎نیت ظهر امروز در کارگاه کشوری اجرای سند بیماری‎های غیرواگیر در برنامه سلامت شغلی که در هتل شهاب گرگان برگزار شد، اظهار کرد: سلامت شغلی جزو مقوله‎های بااهمیت است؛ یک شاغل وقتی بیمار می‎شود نه تنها یک فرد بیمار به جامعه اضافه می‎شود بلکه یک نان‎آور خانه دچار مشکل می‎شود.

وی با بیان اینکه اغلب بیماری‎های شغلی قابل درمان نیستند، تصریح کرد: برخی از بیماری‎های شغلی یا مشکل درمان می‎شوند و یا روند درمانی پرهزینه است، ایران از لحاظ علم پزشکی جزو کشورهای پیشرفته جهان است که توان علمی بالایی دارد.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت افزود: ما از لحاظ توان علمی و تشکیلات اجرایی هیچ کمبودی در کشور نداریم مراکز تخصصی، مطب‎های پزشکی، تیم‎های درمانی و نیروهای علمی و کارشناس داریم، در حوزه پزشکی یک‌هزار نفر در این حوزه مجوز فعالیت دارند که آموزش‎های لازم را فرا گرفتند.

صادق‎نیت بیان کرد: در حوزه شناسایی و تشخیص عوامل آسیب‎رسان شغلی؛ کارشناسان حرفه‎ای داریم که در تیم‎های خصوصی و دولتی فعالیت دارند و برای سنجش عوامل آسیب‎رسان و نحوه کنترل و کاهش آنها اقدامات لازم انجام می‎گیرد.

وی با بیان اینکه قوانین خوب برای اجرای دستورالعمل‎های علمی و راهکارهای اجرایی وجود دارد، گفت: البته در زمینه اجرا مشکلات متعددی داریم، اگر توجه جدی‎تری به این مسئله شود در زمینه سلامت شغلی حرکت‎های جدی‎تری انجام خواهد شد.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه توجه به بیماران غیرواگیر تحول جدی در حوزه وزارت بهداشت انجام گرفت، ابراز کرد: باید عوامل اصلی بیماری و مرگ و میر مردم رصد شود، زمانی وبا، سل اهمیت بیشتری داشت و اقدامات پیشگیرانه خوبی در این زمینه صورت گرفت و کنترل بیماری رخ داد.

صادق‎نیت افزود: اکنون بیماری‎های غیرواگیر اعم از قلب و عروق، تصادفات، دیابت و فشار خون جزو بیماری‎های غیرواگیر هستند که سلامت مردم جامعه را تهدید می‎کنند که برای کنترل این اتفاقات و بیماری‎ها نیز تلاش‎های زیادی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه فعالیت بخش بهداشت مورد مظلومیت قرار گرفته است، ابراز کرد: هر چه فعالیت در این حوزه بیشتر و موثرتر باشد کمتر دیده می‎شود، در حوزه درمان کارهای بزرگی صورت گرفته و به همان بزرگی انجام می‎گیرد به دلیل اینکه کار پرهیاهویی است اما موفقیت در حوزه بهداشت با کاهش هیاهو اتفاق می‎افتد.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت بر لزوم تداوم حمایت مالی مسوولان برای موفقیت این حوزه تاکید کرد و گفت: مسوولان کشور حمایت‎های خوبی کردند تا بیماری‎های غیرواگیر شناسایی و طبق برنامه منسجم کاهش پیدا کند.

صادق‎نیت پیشگیری از بیماری‎های شغلی را مهم خواند و گفت: باید معاینات و بررسی‎های لازم در این راستا انجام شود یکی از مشکلات در کاهش بیماری‎های شغلی دسترسی به افراد است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشور بدون سلامت نیروی انسانی امکان‎پذیر نیست، گفت: سرمایه‎های اصلی ما سرمایه نیروی انسانی هستند که معمولا آنها را به حساب نمی‎آوریم حفظ سلامت نیروی انسانی در حقیقت حفظ سلامت ثروت کشور است.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار