افزایش تعداد شکایت‌های ثبت‌شده در بخش پلیس فتای استان، جدای از نشان دادن ارتقای فرهنگ پیگیری این نوع جرائم توسط شهروندان، نشان‌دهنده افزایش این نوع جرائم در گلستان است....

افزایش تعداد شکایت‌های ثبت‌شده سودجویی های اینترنتی در بخش پلیس فتای استان

به گزارش گلستان24؛افزایش تعداد شکایت‌های ثبت‌شده در بخش پلیس فتای استان، جدای از نشان دادن ارتقای فرهنگ پیگیری این نوع جرائم توسط شهروندان، نشان‌دهنده افزایش این نوع جرائم در گلستان است.
بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی نیروی انتظامی استان، در 6 ماه امسال وقوع این جرائم 36/5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

باز شدن پای سودجویان در فضای مجازی
به گفته سرپرست پلیس فتای استان، هتک حیثیت با70 درصد، کلاهبرداری 17 درصد و برداشت‌های غیرمجاز با 16 درصد، به ترتیب بالاترین جرائم فضای مجازی استان را به خود اختصاص داده‌اند.
سرهنگ «وحید صاحبکاران» به همشهری گفت: نزدیک به 77 درصد از سرقت‌های انجام‌شده و 95 درصد از کل جرائم که برای آن‌ها تشکیل پرونده شده است، کشف و تعداد 139 نفر در این زمینه بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند. وی افزود: میانگین سنی متهمان بین 15 تا 27 سال است که تعدادی از آن‌ها از اعضای خانواده شاکیان بوده‌اند.
صاحبکاران ادامه داد: بخش زیادی از این جرائم با اعتماد کردن شهروندان به دیگران، رعایت نکردن اصول نگهداری از رمز کارت‌های عابربانک، اعتماد به خریدهای اینترنتی، در اختیار قرار دادن عکس‌های خصوصی و آزاد بودن رمز وای‌فای شخصی مرتبط است. این مقام مسئول انتظامی استان بیان کرد: به تازگی پای برخی سودجویان فروش مکمل‌های دارویی و شرکت‌های هرمی بدون مجوز به فضای مجازی استان باز شده است که از اعتماد شهروندان سوءاستفاده می‌کنند و علاوه بر به خطر انداختن سلامت و سرمایه، موجب کاهش اعتماد مردم به خریدهای اینترنتی مجوزدار شده‌اند.

شهروندان به آتلیه‌های عکاسی دارای مجوز مراجعه کنند
صاحبکاران در ادامه اعتماد شهروندان به آتلیه‌های عکاسی غیرمجاز را یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی عنوان کرد و افزود: چندی پیش یک آتلیه در همین زمینه پلمب و مسئول آن دستگیر شد، اما با توجه به گرایش شهروندان به آتلیه‌ها بهتر است به مراکز دارای مجوز صنفی مراجعه کنند.
وی ادامه داد: افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار شایعات و اخبار کذب می‌کنند، همانند دیگر مجرمان اینترنتی در رصد پلیس فتا قرار دارند و متخصصان سایبری امکان پیگیری سریع سرورهای این افراد را دارند. این مسئول اضافه کرد: با این افراد مطابق مواد 18 قانون جرائم اینترنتی و ماده 746 قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد.
سرپرست پلیس فتای استان مؤثرترین راهکار برای مقابله با این جرائم را ارتقای فرهنگ استفاده از فضای مجازی و آگاه‌سازی شهروندان عنوان کرد و گفت: باور کردن هر مطلب در فضای مجازی بدون پشتوانه منطقی و تأیید سازمان‌های مربوطه یکی از دلایل افزایش این جرائم است.

اعتماد، عامل افزایش جرائم اینترنتی
در ادامه دادستان مرکز استان با بیان این‌که در بسیاری از پرونده‌های ارجاع شده مشخص شده فرد شاکی با رضایت، اطلاعات را در دسترس طرف مقابل قرار داده است، به همشهری گفت: اعتماد در فضای مجازی عامل اصلی افزایش این پرونده‌هاست.
«مصطفی حقی» افزود: وجود برخی جرائم که با اخلاق و عفت عمومی شهروندان مرتبط است، دستگاه قضایی را وادار کرده نظارت بیشتری بر این جرائم و نوع مجازات‌های آن داشته ‌باشد. حقی ادامه داد: بررسی‌ پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها نشان می‌دهد استفاده نادرست از فضای مجازی یکی از دلایل افزایش طلاق‌ها در استان است. وی یکی از راه‌های کاهش این گونه جرائم را آگاه‌سازی خانواده‌ها در سطح گسترده و استفاده صحیح شهروندان از فضای مجازی و آشنایی با عواقب جرائم آن دانست.

تدوین طرح جدید پیشگیری از جرائم اینترنتی
در همین زمینه، فرمانده نیروی انتظامی استان از تدوین طرحی جدید در راستای پیشگیری از جرائم فضای مجازی خبر داد و به همشهری گفت: این طرح از دی سال گذشته در دستور کار ناجا قرارگرفت و در حال جمع‌بندی محتویات آن هستیم.
«علی‌اکبر جاویدان» با بیان این‌که نقش مشارکت‌های مردمی در این طرح بسیار ضروری است، افزود: یکی از دلایل افزایش این‌گونه جرائم واقف نبودن مرتکبان آن به نوع مجازات‌هاست.
وی ادامه داد: بسیاری از مجرمان هنگام بازپرسی از مجازات‌های اینترنتی و ردیابی سریع پلیس، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
جاویدان افزود: باید نقشه راه مدونی برای کاهش هرچه سریع‌تر این جرائم در استان اجرایی شود؛ چراکه موجب ناامنی و به هم ریختگی اجتماعی در خانواده‌ها و ناامنی اقتصادی در گردش مالی استان می‌شود. چندی پیش دادستان کل کشور در همایش سراسری دادستان‌های کشور در گرگان، از نظارت‌های بیشتر دستگاه قضایی بر فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام در جهت کاهش تخلفات این حوزه و حفظ کانون خانواده‌ها خبر داده بود.

/ همشهری

ارسال نظر

آخرین اخبار