مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از افزایش90 درصدی بارش مهرماه سال جاری در مقایسه مهر95 خبر داد، اما گفت: خشکسالی سالهای اخیر و کم توجهی به مصرف بهینه در بخش خانگی وکشاورزی باعث شده که کاهش آبدهی منابع آبی استان استمرار یابد.

کاهش ذخیره آبخوان های کم عمق استان

به گزارش گلستان24؛علی نظری در تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: باران های مهر 96 نسبت به دوره شاخص درازمدت نیز از افزایش 65 درصدی برخوردار بود.
به گفته وی؛ جریان رودخانه های استان در مهرماه سال جاری نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو 87 درصد کاهش و در حوضه گرگانرود 81 درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش ایرنا طول رودخانه های استان گلستان 2700 کیلومتر است.
نظری وضعیت ذخیره آبخوان های استان را نگران کننده بیان کرد و افزود: ذخیره آبخوان های کم عمق استان در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 119 میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با متوسط 25 سال گذشته 173 میلیون متر مکعب کمتر شده است.
وی تصریح کرد: همچنین ذخیره آبخوان عمیق استان در مقایسه با مهرماه سال گذشته بیش از 29 میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با متوسط 15 سال گذشته 54 میلیون متر مکعب کاهش نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: با توجه به تداوم خشکسالی، صرفه جویی در مصرف منابع آبی همچنان مورد توجه هم استانی ها باشد.
به گزارش ایرنا اقتصاد استان گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی و دامپروری و تامین آب برای این بخش ها استوار است.
گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلیمتر، اقلیم خزری در میانه با 600 میلیمتر و کوهستانی در جنوب با 300 میلیمتر بارندگی دارد.
در سالهای اخیر خشکسالی و بحران آب در گلستان به حدی چالش برانگیز شده که حتی تامین آب شرب مصرفی شهروندان را نیز در فصل گرم سال تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته دست اندرکاران حوزه آب گلستان با توجه به کاهش نزولات جوی در فصول مختلف سال تنها راهکار موثر صرفه جویی و مصرف بهینه بویژه در بخش خانگی و کشاورزی و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار در 650 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف است.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار