مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان:

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: به علت عدم تخصیص بودجه برای مرمت پاسگاه ها، سه پاسگاه محیط بانی پارک ملی گلستان به دلیل کمبود نیروی اجرایی به طور کامل تعطیل و فاقد کارایی است.

تعطیلی سه پاسگاه محیط بانی پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، امیر عبدوس ضمن بازدید از پاسگاه های محیط بانی عزیزآباد کلاله، محیط بانی زاو، محیط بانی لهندر، پست کانکسی کویلر و محیط بانی سولگرد در شمال پارک ملی گلستان اظهار کرد: متأسفانه ضعف های بسیار بنیادی در بازدید از این پنج پاسگاه محیط بانی و محیط بانی های دیگر به چشم می خورد که این موضوع شایسته و زیبنده نخستین پارک ملی کشور با ۶۰ سال قدمت حفاظتی نیست.

عبدوس ادامه داد: مشاهده تخریب شدید در دیوارهای ساختمان های محیط بانی، فرسودگی لوله های آبرسانی در ساختمان ها، نشت آب از سقف محیط بانی ها و نشست کف ساختمان ها و حضور جانوران موذی از جمله معضلات ساختمان های محیط بانی در پارک ملی گلستان است.

وی اضافه کرد: در گذشته توجهی به مرمت و بازسازی پاسگاه ها نشده که هم تخریب را در بر داشته و هم باعث تضعیف روحیه خدمتی محیط بانان این پاسگاه ها شده است.

عبدوس گفت: متأسفانه در طول سالیان گذشته علاوه بر عدم تخصیص بودجه برای مرمت پاسگاه ها، تعداد زیادی از نیروهای این پارک ملی نیز بازنشسته شده و سه پاسگاه محیط بانی به دلیل کمبود نیروی اجرایی به طور کامل تعطیل و فاقد کارایی هستند که این خود یکی از دلایل از بین رفتن پاسگاه ها است.

وی ضمن اشاره به شرایط متفاوت اقلیمی در پارک ملی گلستان بیان کرد: پارک ملی گلستان به دلیل تنوع فوق العاده آب و هوایی در یک محدوده ٩٢ هزار هکتاری، مهم ترین پارک ملی کشور است و خشکسالی و تغییر اقلیم آن را تهدید می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: در چنین شرایطی عدم حضور محیط بانان یا کاهش انگیزه آنان به تخلفات شکار و صید و تخریب محیط زیست، چرای غیر مجاز، تصرفات و ساخت و سازهای غیر مجاز در این پارک ملی دامن خواهد زد.

عبدوس با اشاره به کمبود اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در تأمین بودجه تعمیر و مرمت پاسگاه های این پارک ملی، افزود: امیدواریم با عنایات ویژه دکتر هاشمی استاندار گلستان که از حامیان و طرفداران محیط زیست هستند، اعتبار کافی برای بازسازی و مرمت پاسگاه های محیط بانی پارک ملی گلستان جذب شود، تا شاهد تخریب بهتر این مواهب خدادادی و انفال عمومی نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در پایان گفت: پارک ملی گلستان نگین ارزشمند پارک های ملی کشور نیاز به توجهی ویژه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های اجرایی استان دارد و محیط بانان و کارکنان آن تاکنون با تمام قوا برای حفظ و صیانت از این میراث طبیعی کشورمان از دل و جان مایه گذاشته اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار