رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر گرگان:

رئیس کمیسیون گردشگری، خدمات شهری و زیست شهری شورای شهر گرگان از بررسی احیاء بافت تاریخی گرگان به منظور توسعه صنعت گرشگری و جذب توریست در هشتمین جلسه این کمیسیون خبر داد.

بافت تاریخی گرگان بازسازی می‌شود

به گزارش گلستان24؛علی اصغر یوسفی صبح امروز در هشتمین جلسه کمیسیون گردشگری، خدمات شهری و زیست شهری شورای شهر گرگان، با اشاره به اینکه در این جلسه بازسازی بافت تاریخی در محور پیشنهادی پاسرو تا سبزه مشهد توسط واحد بافت تاریخی شهرداری گرگان و میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین در این جلسه که با حضور مدیران شهرداری و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، ضرورت برندسازی سوغات و صنایع دستی گرگان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز در این جلسه با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعات مربوط به جذب گردشگری باید خروجی این جلسات باشد، گفت: تاکنون موضوعاتی از قبیل مبلمان شهری، مراکز تفریحی، تابلوهای راهنما در سطح شهر و صنایع دستی مطرح شد که از موارد مطرح شده کلیدی برای برنامه‌ریزی بهتر باید تفکیک شود.

فرمانی با تاکید براینکه در حوزه گردشگری از بخش خصوصی، اساتید و فرهیختگان و مشاوران این حوزه باید دعوت به همکاری شود، افزود: بازسازی محور پاسرو تا سبزه مشهد به عنوان کلیدی‌ترین بافت تاریخی شهر می‌تواند در احیاء بافت تاریخی نقش بسیار حائز اهمیتی داشته باشد.

 تشکیل کمیته تخصصی احیاء بافت تاریخی گرگان

وی همچنین در بحث صنایع دستی، آموزش، نیازسنجی بازار، کاربردی بودن صنایع، بسته‌بندی و تزئینات را در برندسازی صنایع دستی موثر دانست و توسعه آن را اقدامی تاثیرگذار در اشتغالزایی معرفی کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز با تاکید بر اهمیت بازسازی محور پیشنهادی بافت تاریخی گفت: با توجه به اینکه اکثریت بافت شهر در این محور جا گرفته و کالبد تاریخی بهتری دارد ما این محور را به عنوان محور پیشنهادی انتخاب کردیم.

معرفی سوغات و صنایع دستی به شهروندان گرگان

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری گرگان نیز در این جلسه با بیان اینکه در برگزاری نخستین جشنواره غذا و شیرینی گرگان متوجه شدیم بسیاری از مردم شهر گرگان آشنایی کاملی با صنایع دستی و سوغات گرگان ندارند، گفت: در این خصوص تصمیم گرفتیم وارد بحث تعلق به شهر گرگان شویم و این موضوع را در شهروندان تقویت کنیم.

مهستی قدس‌ولی افزود: ما در این خصوص احتیاج به پویش و همراهی مردم داشتیم و بدین منظور در بسیاری از محلات کتیبه‌هایی از تاریخچه سبزه مشهد و میخچه‌گران نصب شد.

وی ادامه داد: برگزاری تورهای بافت‌گردی و گرگان‌گردی و پذیرایی با سوغات گرگان و آموزش سوغات در خانه‌های فرهنگ گرگان از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص بود.

جبران کندی توسعه صنعتی در گلستان با رونق گردشگری

علیرضا پزشک‌پور عضو سابق شورای شهر و کارشناس فرهنگی در این جلسه با تاکید بر ضرورت رونق گردشگری در گرگان گفت: وجود طبیعت زیبا در گلستان مانع از حضور صنعت و کارخانجات صنعتی در این استان علی رغم توسعه صنعتی استان های همجوار مانند سمنان و استان مرکزی شده است و برای جبران این عقب ماندگی و به منظور توسعه اقتصادی رونق گردشگری در این استان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

پزشکپور با پیشنهاد اجرای طرح‌هایی مانند تله‌کابین و شهربازی مدرن در گرگان افزود: ما جاذبه‌های بسیاری در این استان در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی داریم و متاسفانه هنوز نتوانستیم بهره کافی از این جاذبه‌های ببریم.

وی در ادامه بافت تاریخی گرگان را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم فرهنگی در این شهر عنوان و در احیاء بافت‌های تاریخی بر سنگ فرش کردن مسطح پیاده‌روها به جای قلوه سنگ ها در کف‌سازی، جداره‌سازی سنتی و نورپردازی مناسب در بافت تاریخی تاکید کرد.

پزشکپور افزود: توجه به مراسم مذهبی سنتی در گرگان مانند دسته چوبی، پامنبری و طوق بندان که قدمت چندین ساله دارند و برند سازی سوغات به ویژه شیرینی و نان‌های ستنی این منطقه با بسته‌بندی‌های مناسب نیز می‌تواند در معرفی فرهنگ و تمدن این شهری موثر باشد.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار